Itse selvitys on tehty hyvin, mutta johtopäätökset oudoksuttavat. HSL:n hallituksen halutaan lausuvan, että kävi niin tai näin, ratikkaa ei tehdä. Toki se on kirjoitettu kohteliaasti muotoon, jossa puhutaan jotain 2020-luvun puolivälistä, mutta oikeastihan se tarkoittaa samaa kuin "unohda koko juttu".
Ks-lautakunnalle kirjoitetussa lausunnossa ollaan asteen positiivisempia: kun satamaratikat myöhästyvät, voisi Munkkivuorta aikaistaa.
On syytä toivoa, että poliitikot kirjoittavat lausunnot uuteen uskoon varsinkin aikataulun osalta.
Lisäksi H/K-laskelmaa voisi kritisoida siitä, että raitiovaunun liikennöintikustannukset saataisiin todennäköisesti optimoitua aika lailla pienemmiksi suunnittelemalla linjasto kokonaisuutena uudelleen tehokkaammaksi. No, se mainitaan itse selvityksessäkin, mikä on merkki rehellisyydestä. Mutta olisihan se tietysti vaikeaa esitellä ratikkahankkeelle joku kakkosella alkava H/K ja sitten pokkana sanoa, että ei tätä nyt kuitenkaan pidä tehdä...
---------- Viestit yhdistetty klo 20:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:05 ----------
Mahtaisko tulla liikaa matkustajia?
Todennäköisesti tulisi. Pitäisi olla aika lailla nykyistä pidemmät vaunut, mikä tietysti on helsinkiläisissä erityisolosuhteissa mahdotonta. Lisäksi bussien korvaaminen edellyttää kyllä raitiotietä Topeliuksenkadulla. Ehkä liikenteen voisi tilapäisesti aloittaa Manskua pitkin Topeliuksen bussiliikenne osin säilyttäen, mutta kyllä siitä olisi hyvin pian pyrittävä lopputilanteeseen ihan kustannustenkin takia. Se on sitten eri juttu, että Munkkivuoresta Topeliuksenkatua Kamppiin kulkeva ratikkalinja voi Kampista jatkua jonnekin muuallekin kuin Eiraan, ja sen todennäköisesti on syytäkin jatkua.
Jos esimerkiksi rengasseiska jää nykyiselleen, voisi sen ja Munkkivuoren linjan yhdistää, jolloin syntyisi yhteys Pasilasta Töölön sisäosiin ja toisaalta Munkkivuoresta ja Taka-Töölöstä Kaivokadulle.
Toinen mahdollisuus on avata kolmosen lenkki niin, että Etu-Töölöstä tuleva kolmonen jatkaa Munkkivuoreen ja Alppilasta tuleva kolmonen puolestaan kulkisi Reijolankatua Meilahteen. Tämä linjavaihtoehto yhdistettynä ajantasaukseen Tehtaankadulla parantaisi kolmosen säännöllisyyttä ja toisi Munkkivuoren sekä Topeliuksenkadun raitioliikenteen piiriin murto-osalla siitä liikennöintikustanuslisäyksestä, jonka oma Munkkivuoren linja vaatisi. Yhteys Kampista Fredaa Eiraan toki menetettäisiin (mutta onhan siellä 17, heh heh).