Onko todella näin? Tekisi järkeä olettaa sen olevan, mutta ainakin syväuraselvitys puhuu kokonaan uusien vaihteiden asentamisesta.
Tarkkaan ottaen kysymys on vaihteen risteyksen rakenteesta ja materiaalista. Peltola on selvitykseensä käynyt asiat yksityiskohtaisesti läpi, itse kirjoitan periaatteen tasolla.
HKL on jo pitkään toiminut niin, että vaihteet tehdään puoliksi itse. Markkinoilta ostetaan kielisovituksia, mutta ristikot ja muut vaihteen osat tehdään Koskelan vaihdepajalla. Ristikot jyrsitään sitä varten valmistettavasta umpitavarasta. Samoin ne kisko-osuudet, joissa on matala laippaura tai laippauran nousuramppi.
Matala laippaura tarvitsee huoltoa. Sillä se kuluu, jolloin sitä pitää täytehitsata. Hitsauksen jälkeen uran pohja on tasattava. Tätä helpompi toimenpide on tehdä urasta syvempi. Silloin ei edes ole väliksi, miten tasaiseksi uran pohja tulee, koska sitä ei käytetä mihinkään. Risteyksen kärjen kohdalla laippauran muotoilu on kuitenkin lujuuden vuoksi tehtävä huolellisesti.
Peltoan huolellisessa työssä on lähdetty siitä, että kaikki ristikot vaihdetaan. Tätä ei ole varsinaisesti perusteltu. Voi olla, että on vanhoja vaihteita, joiden risteykset eivät sovi syvennettäviksi mekaanisten mittojen vuoksi. Ehkä myös raaka-aine ei ole kyllin lujaa syväuraiseen risteykseen, jossa risteyksen kärjellä on kova kuorma toisin kuin matalauraisessa risteyksessä. Syväuraisessa risteyksessä myös siipikiskon pitäisi nousta, jotta se kantaa pyörän kartiokkuudesta huolimatta. Noston voi tehdä täytehitsauksella, mutta ei ehkä kaikissa tapauksissa.
Periaatteessa siis muutoksen voi tehdä asennettuun vaihteeseen yhtä hyvin kuin ristikoita valmistettaessa valitaan, jyrsitäänkö urat syviksi vai mataliksi. Käytännössä on tietenkin harkittava, mikä on tarkoituksenmukaisinta.
Antero