Onko BS1:ssä kuitenkin varsinainen ajokytkin molemmissa päissä?
SR50:n jostain vain toinen ajokytkin
Joku korjaa, jos muistini ei ole riittävän tarkka, mutta mun mielestä BS1:ssa on takapäässä kyllä ajokytkin, mutta se ei ole käytössä. On siis vain ulkonäön vuoksi siinä. Peruuttaminen tehdään sitten yksinkertaisista vivuista laihialaisten malliin.
SR50:ssa puolestaan on etupäässä alkuperäisenkaltaiseksi naamioitu mutta 40-luvun mallia oleva ajokytkin. Pintalevy ja kahva ovat siis alkuperäiset, mutta tekniikka koteloineen on uudempaa. Takapäässä on alkuperäinen ajokytkin alkuperäisessä kunnossa, mutta ei käytössä eli puhtaasti ulkonäon vuoksi siinä. Takapäässä ei ole myöskään valokatkaisijoita, suuntavilkkuvipuja ym. eli se on "museopää".
Ja sitten onhan teillä 135 riisuttuna. Odottaako se, että Tallinnasta tai Helsingin harjavaunuista vapautuisi komponentteja? (Rahan lisäksi, tottakai.) Onko 135:ssa muuten vielä sellaiset käännettävät selkänojat?
Se on ihan selvä, että jos/kun harjavaunuista vapautuu niitä osia, jotka 135:sta on otettu, niin pitää laittaa talteen myöhempää käyttöä varten. Mutta siitä myöhemmästä käytöstä ei ole suunnitelmaa eikä aikataulua, eikä rahaakaan. Pääasia tällä hetkellä on se, että vaunu säilyy eikä estetä sitä myöhempää käyttöä, jos vaikka seuraava sukupolvi haluaa sitten sen tehdä.
Selkänojat ovat käännettävät, mutta lukittu yksisuuntaistamisen yhteydessä siihen asentoon missä ovat nyt. Lukituksen voi poistaa, samoin kuin nahkaverhoilun, jos haluaa palauttaa istuimet alkuperäiseen kuntoon. Näitä vaunujahan on tallessa kolme, museon 139, SR:n 135 ja HKL:n 157. Tietynlaista ideaa olisi siinä, että kahdesta yksisuuntaistetusta tekisi yhden alkuperäiseen kuntoon entisöidyn ja sitten jäisi vielä yksi vaunu yksisuuntaiseen myöhempään asuun. Yksi perävaunukin on samasta sarjasta olemassa.
Mistä muuten on tieto tuohon Kruunuvuoren kääntösilmukkaan? Olen sen kanssa nähnyt piirrettynä tavismateriaaleissa, mutten ole siihen uskaltanut luottaa. Kalustollisestihan se on järkevää, sitten Kruunuvuoren vaunuja voidaan käyttää tarvittaessa muualla verkossa, vaikka lyhyiden ratatöiden aikana, eikä uusia vaunujakaan tarvitse välttämättä ostaa niin montaa - ei jouda vielä NrI eläkkeelle.
Päättärin alueen liikennesuunnitelma on ks-lautakunnassa hyväksytty. Siinä on korttelin kiertävä silmukka pysäkkeineen ja sivuraiteineen, joten se perusidea ei enää siitä muutu, vaikka jotain detaljimuutoksia tulisikin. Muistelen, että ideana on hankkia pitkiä 2-suuntavaunuja niin paljon, että Yliskylä voidaan kaikissa tilanteissa hoitaa niillä (sehän on pakko) mutta jos vaunuja ei tarvitse varata kolari- tai peruskorjauksiin, niitä jää sen verran yli, että voidaan liikennöidä myös Kruunuvuorenrantaan. Kun taas rivistä puuttuu pitkiä vaunuja, ajetaan Kruunuvuorenrantaan nykyisellä kalustolla. Luulen, että siellä Valmet-nivelkin nähdään ainakin välipalaversiona.
Ei sillä, kantakaupungissahan ne tilausajot joka tapauksessa ajetaan. Varmaan monta paikkaa on, joissa SR50 ei ole uudessa elämässään koskaan käynyt.
Korkeasaari voi hyvinkin olla houkutteleva tilausajokohde. Kruunuvuorenrannallakin voi olla jonkinlainen uutuusarvo, esimerkiksi Jätkäsaaressa halutaan usein käydä ihan vaan siksi, ettei tavallinen stadilainen siellä juuri käy muuten kuin Verkkokaupassa tai Tallinnan-terminaalissa, joten kun tilaisuus on, ihmisiä kiinnostaa miltä siellä näyttää. Vartiosaari olisi varmasti samanlainen, mutta sinne ei silmukkaa ole tulossa.
Jokerille sen sijaan en usko, että tilausajovaunuilla on asiaa. Siellä tullaan ajamaan aika eri periaatteilla kuin kantakaupungissa ja vuoroväli on tiheä. Väliin ei välttämättä ole hyvä panna tilausajovaunua kuviota sotkemaan, ellei sitten iltaisin ja viikonloppuisin, kun on rauhallisempaa.
Kun SR50 oli koeajovaiheessa, ajoimme melkein koko rataverkon läpi ihan jo senkin takia, että piti kokeilla, minne sillä ei kannata mennä. Jyrkät mäet esim. Toisella linjalla ja Porthaninkadulla ajettiin siis kokeeksi läpi, mutta nyt niitä vältetään viimeiseen asti. Kun esimerkiksi Hämeentie oli suljettu, ajettiin hallista linjalle Oopperan kautta. Hesarillakin on jyrkkä mäki, mutta liikenneolot paremmat. Munkkiniemi taitaa (Paciuksenkadun mäen vuoksi) olla ainoa paikka, jossa SR50 ei ole käynyt.