Nimenomaan näin. Mihin Tatra lisenssiä olisi tarvinnut, kun taustalla oli SEV-maita kollektiivisesti sitova päätös?Piirka sanoi:1957 alkoi Gothassa ET57:n (T57) tuotanto (metriraiteisena). Malli poikkesi edeltäjistään näkyvimmin kolmiosaisen tuulilasin osalta. Vasta vuonna 1959 tuotantoon tuli normaaliraiteista mallia, tyyppiä ET59 (T59). Gotha joutui lopettamaan raitiovaunujen valmistuksen Tatran hyväksi vuonna 1967. Tatra valmisti vuosina 1966-68 yli 100 "Gotha-raitiotiejunaa" tyyppimerkinnällä T2D (perävaunu B2D). Suurin osa näistä vaunuista päätyi Halleen (Saale). Tatra tuskin maksoi lisenssimaksuja DDR:ään.
Ja Gotha-vaunuista löytyy tosiaan kattava sivusto Gothawagen, jonne tuo Piirkan kuvakin linkittyy. Sivusto keskittyy tosin nimenomaan Gotha-tyyppiin, eli mukana ovat myös T/B2D-Tatrat mutta eivät LOWA-vaunut variantteineen.