Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

Linjojen 14 ja 18 korvaamisesta raitiolinjoilla on olemassa ihan hyvä selvitys, jonka H/K pitäisi päivittää. Se huidellee jossain kolmosen kieppeillä nyt, kun bussiliikennettä on lisätty niin valtavasti vuosien varrella ja samalla nousevat kannattaviksi tuon selvityksen muutkin vaihtoehdot kuin se ns. voittajaksi valittu suppein mahdollinen vaihtoehto. On aika erikoista, ettei virkamiehistöllä tunnu olevan mitään tahtoa toteuttaa sitä raitiotietä – joku siinä hiertää kovasti, että pitäisi tehdä lisää raitiotietä.

Samaa itsekkin mietin, toivottavasti selvitys päivitetään.
 
26.4.2018 kannattaa pitää silmät auki linjalla 550, koska siellä liikkuu koematalalattianivellinja-auto, jota HSL kokeilee. Lisää tietoa mm. blogistani: https://rattiriemu.wordpress.com/2018/04/16/volvo-7900-brt-pikatutustuminen/

Lähtöajat Itäkeskuksesta 7.41, 10.01, 15.26, 17.54 ja 21.01 sekä Westendinasemalta 6.37, 8.55, 14.20, 16.41 ja 19.56. Muutokset mahdollisia.
Silmiä on parhaan mukaan pidetty auki ja kameraakin käytetty: Tässä kuvia alkaen ensimmäisestä kierroksesta.
 
Itsekkin kävin kokeilemassa tuolla ekalla kierroksella. (Selkä näkyy bussin sisällä Rattivaunun kolmannessa kuvassa.)

Täällä foorumilla on keskusteltu nivel ja telibussien eroista muissa ketjuissa ja siellä ovat jotkut väittäneet, että nivelbussin kyyti olisi huomattavasti tasaisempaa kuin telibussin. Itsellä ei ollut aikaisempaa vertailukelpoista kokemusta nivelbussista, kun pk-seudun viimeiset nivelet lähtivät itseni ollessa n. kymmenen vanha. Istuin tämän kyydissä takaoven kohdalla ja takaisin tullessa nivelen etupuolella, mutten kummassakaan kohdassa istuessa oikein kokenut huomattavaa eroa telibussiin matkustusmukavuudessa. Penkit olivat pehmeämpiä ja takana istuessa moottorin ääni huomattavasti lujempi kuin Volvon 8900-teleissä, mutta nuo ovat vissiin ihan mallikohtaisia eroja.

Mitä tulee itse bussiin, niin penkkien vähyys tosiaan tuossa mallissa huolettaa. Itse laskin 35 istumapaikkaa läpät mukaanlukien, joka on säälittävän vähän melkein 19 metriseltä niveleltä. Toisaalta bussi on kai tarkoitettu linjoille, joilla tehdään paljon lyhyitä matkoja, joka 550 kieltämättä on. En tosin tiedä miten vertailukelpoista bussin kokeilu oli. Isoilla ovilla on takoitus lyhentää pysäkkiaikoja, jotka pitenivät, kun matkustajat jäivät ensin 5 sekunniksi pysäkille pällistelemään mikäs ihme vempain eteen pysähtyi, ennen kuin astuivat sisään.
 
Itsekkin olin tänään aamulla tämän erikoisuuden kyydissä Tapiolasta Maunulaan.
En huomannut mitään ongemia, ja bussi kulki sujuvasti.
Matkustusmukavuuskin oli ihan hyvä:)
Kiihtyvyys oli hyvä ja bussi mahtui ajamaan reitillään hyvin.
Kaikin puolin positiivinen kokemus.
 
Olen kuullut huhuja, että olisi testissä pari viikkoa, ja olen kuullut huhuja, että olisi kuukauden.

27.4. aamun lähtöajat:

550 Westendinasema 4:25
550 Itäkeskus 5:23
550 Westendinasema 6:24
550 Itäkeskus 7:26
 
Olen kuullut huhuja, että olisi testissä pari viikkoa, ja olen kuullut huhuja, että olisi kuukauden.

27.4. aamun lähtöajat:

550 Westendinasema 4:25
550 Itäkeskus 5:23
550 Westendinasema 6:24
550 Itäkeskus 7:26
Okei. Onko sinulla mitään tietoa että ovatko ilta-päivän vuorot samat kuin tänään Westendistä?
 
Itsekkin olin tänään aamulla tämän erikoisuuden kyydissä Tapiolasta Maunulaan.
En huomannut mitään ongemia, ja bussi kulki sujuvasti.
Matkustusmukavuuskin oli ihan hyvä:)
Kiihtyvyys oli hyvä ja bussi mahtui ajamaan reitillään hyvin.
Kaikin puolin positiivinen kokemus.
Jos tämäntapaisia joskus hommataan, kyllä niissä pitää olla enemmän istumapaikkoja. Seisomabussit kuuluivat 50- ja 60-luvuille.
 
Jos tämäntapaisia joskus hommataan, kyllä niissä pitää olla enemmän istumapaikkoja. Seisomabussit kuuluivat 50- ja 60-luvuille.
Onhan näitä "seisomabusseja" mm. Tallinnassa. Riippuu vähän mihin sellaisia käytetään. Ruuhkaisilla linjoilla joilla tehdään lyhyempiä matkoja sellaiset sopii oikein hyvin.
 
Onhan näitä "seisomabusseja" mm. Tallinnassa. Riippuu vähän mihin sellaisia käytetään. Ruuhkaisilla linjoilla joilla tehdään lyhyempiä matkoja sellaiset sopii oikein hyvin.

Vaikea kuvitella Helsingissä sellaista ruuhkaista linjaa, jolla tehdään lyhyitä matkoja ja johon tarvitaan nivelbussin kapasiteetti mutta ei kannata vetää kiskoja.
 
^ Jep, tuollaiset väliaikaiset linjat parempaa odotellessa tulivat itsellekin mieleen. Samaten tietysti epäsäännöllisen säännölliset tapahtumat tms, kannattaisiko esim Hernesaaren vieraslaiturille liikennöidä kesällä vähän järeämmällä kalustolla? Tai lähinnä, että kannattaisiko noita nivelbusseja olla tapahtumien, poikkeustilanteiden sun muiden varalle? Kuinka täyttä esim. 8Xssä on tällä hetkellä?
 
Kuinka täyttä esim. 8Xssä on tällä hetkellä?

Tuskin siellä kovin täyttä on. Matkustajilla on tapana kadota jonnekin kun bussi korvaa ratikkaa. Vähän mysteeri sekä minulle että Höselille että minne ne häviävät, mutta kai se bussi koetaan niin epämiellyttäväksi, että keksivät jotain muuta.
 
Takaisin
Ylös