Nyt jo osa ajoajoista on kiristetty äärimmilleen, joten vaikkapa tuo 5 minuutin pelivara on hyvä olla ettei koko päivää sitten ajeta myöhässä.
Ajoajat ovat hidastuneet vuosien saatossa ihan hirveästi ja vastaavasti autokierrot löystyneet. Tässä muutamia syitä hidastumiselle:
- liikennemäärät ovat kasvaneet, ruuhkat lisääntyneet
- tieverkostolle on rakennettu lisää liikennevaloristeyksiä
- kalusto säädetään mahdollisimman polttoainetehokkaaksi, jolloin mm. kiihtyvyysominaisuuksia on rajoitettu
- ovien nopeus on hidastunut
- ajotavanseurantajärjestelmät
- valvonta (viimeisin trendi) - etuajassa ajaminen on suurempi paha kuin kevyt myöhässäolo
Nyt korona-aikana kun matkustusmäärät ovat romahtaneet aikataulut ovat oikeasti hirvittävän löysät. Ei siis ole mikään ihme, että siellä sun täällä körötellään alinopeutta tässä ketjussa kuvatulla tavalla. Tässä ketjussa on myös keskusteltu LIJ-järjestelmästä ja valvonnasta - vaikuttaa siltä, että kuljettajan oikeusturvan kannalta on parempi körötellä.
Nämä ovat omia arvioitani ja havaintojani.
Sitten voidaan myös pohtia, mikä on joukko(bussi)liikenteelle itselleen hyvää suuntausta ja onko esim. köröttely sitä. Jos itse saisin päättää, niin investoisin verorahoja kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin, joilla nopeutetaan bussiliikennettä. Siihen sisältyisi infratoimenpiteitä, kaluston ominaisuuksien parantamista ja kuljettajien ohjeistamista/koulutusta. Valitettavasti saamme kuitenkin joka vuosi lukea talousarvioista ja liikennöintisuunnitelmista, että linjalle XX varaudutaan lisäämään autopäiv(i)ä kasvaneiden ajoaikojen takia. Se ei poista ongelman ydintä - että ajoajat ovat hidastuneet. Lisäksi veronmaksajille muodostuu lisää maksettavaa.
Vessassa käydään aina kun siihen on tarve, oli lähtöaika tai ei. Oli "vessataukoaikaa" tai ei. Kun on mentävä, niin silloin mennään. Lähdetään sitten myöhässä. Tällaisesta terveydellisestä asiasta ei voida tinkiä millään tavalla.
Tästä olen samaa mieltä. Kyllä silloin käydään kun on hätä. Autokierroissa ja aikatauluissa on kuitenkin jo otettu huomioon ajoajan hajonta bufferina päätepysäkeillä. Eli on todennäköistä, ettei kuljettaja ole joka sivulla pahasti myöhässä, jolloin tätä olemassaolevaa bufferia voidaan hyödyntää vessakäyntiin. Jos pakottava hätä joskus yllättää myöhässäajetun sivun jälkeen, niin sitten hyväksymme, että seuraava lähtö lähtee hiukan myöhässä. Sen sijaan, erillisen vessabufferin lisääminen autokiertoihin vain varmuuden vuoksi on edellisessä viestissä arvioimallani tavalla kallista.