Nobinan huono maine

"Aina". Eli pitääkö jokaisen linjasivun loppuun varata 5 minuuttia kuljettajan mahdollista vessataukoa varten, vaikka todellisuudessa kuljettaja kävisi keskimäärin joka neljännen sivun jälkeen vessassa?

Sitähän ei tiedä milloin WC:ssä pitää käydä ja lisäksi pelivaraa on muutenkin hyvä mahdollisen myöhästymisen kannalta kuten tiedät. Nyt jo osa ajoajoista on kiristetty äärimmilleen, joten vaikkapa tuo 5 minuutin pelivara on hyvä olla ettei koko päivää sitten ajeta myöhässä. Aikaa tarvitaan lastaukseen ja purkuun myös päätepysäkeillä. Osassa enemmän ja osassa vähemmän mutta joka tapauksessa.

Mun mielestäni nuo välipisteajoista sanktioiminen on hyvä siinä mielessä että muuten niillä ei mitään virkaa olisi ja porukka ajaisi pedaali pohjassa päästä päähän.
 
Aikoinaan (ymmärtääkseni HSL:n ohje) oli että vähintään 7min pitäisi jäädä päättärillä aikaa seuraavaan lähtöön.
Toisaalta siinä oli kuljettajan velvollisuudet kuten tarkistaa matkustamo, onko matkustajilla jäänyt vaikkapa kännykkää.
Samalla kuljettaja voi vähän jalotella tai polttaa tupakin.
Lisäksi tässä ajateltu jos bussi saapuu myöhässä aiemmasta lähdöstä niin seuraava olisi kuitenkin ajoissa.
Muistaakseni viimeistään 3min ennen lähtöä piti olla laiturilla.
Nobinalla näin siis ei ole.
Joka täysin järjenvastaista.
 
"Aina". Eli pitääkö jokaisen linjasivun loppuun varata 5 minuuttia kuljettajan mahdollista vessataukoa varten, vaikka todellisuudessa kuljettaja kävisi keskimäärin joka neljännen sivun jälkeen vessassa?
Vessassa käydään aina kun siihen on tarve, oli lähtöaika tai ei. Oli "vessataukoaikaa" tai ei. Kun on mentävä, niin silloin mennään. Lähdetään sitten myöhässä. Tällaisesta terveydellisestä asiasta ei voida tinkiä millään tavalla.
 
Aikoinaan (ymmärtääkseni HSL:n ohje) oli että vähintään 7min pitäisi jäädä päättärillä aikaa seuraavaan lähtöön.

HSL:llä ei koskaan ole ollut tuollaista ohjetta. HSL suunnittelee kalustokierron mahdollisimman tehokkaaksi (ottaen kuitenkin huomioon, että esim. myöhästymisten varalta on riittävästi puskuriaikaa ja että päätepysäkillä lastaamiseen on riittävästi aikaa) ja on liikennöitsijän tehtävä vastata kuljettajien inhimillisten tarpeiden toteutumisesta.
 
HSL:llä ei koskaan ole ollut tuollaista ohjetta. HSL suunnittelee kalustokierron mahdollisimman tehokkaaksi (ottaen kuitenkin huomioon, että esim. myöhästymisten varalta on riittävästi puskuriaikaa ja että päätepysäkillä lastaamiseen on riittävästi aikaa) ja on liikennöitsijän tehtävä vastata kuljettajien inhimillisten tarpeiden toteutumisesta.

Mitä tuo lause mahtanee tarkoittaa ? Jos HSL suunnittelee kalustokierron, niin eikö tässä vaiheessa oteta huomioon näitä kuljettajien välttämättömiä perustarpeita ? Taikooko se liikennöitsijä HSL:n kalustokierron suunnittelun jälkeen sen vessakäyntiajan jostain ?
 
Mitä tuo lause mahtanee tarkoittaa ? Jos HSL suunnittelee kalustokierron, niin eikö tässä vaiheessa oteta huomioon näitä kuljettajien välttämättömiä perustarpeita ? Taikooko se liikennöitsijä HSL:n kalustokierron suunnittelun jälkeen sen vessakäyntiajan jostain ?

Kuljettajien ja kalustonhan ei tarvitse kiertää koko vuoroa yhdessä, vaan kaluston nopeaan "käntöön" voi tulla kuljettaja pidemmältä tauolta saapuvan jäädessä vastaavasti tauolle.
 
Ajat muuttuvat ja uudet alalle kuin alalle saapuvat työntekijät eivät enää ajattele "me" mentaliteetilla vaan "minä itse". Maailma on muuttunut talouden ja työelämän kannalta oikeistolaisemmaksi mutta arvomaailma mennyt huikeasti taas vasemmalle

Yksi syy taas miksi vanhempi väki lähtee ammattiliitosta on sen poliittinen veljeily vihervasemmiston kanssa
Voidaanko poliittisesta veljeilystä käyttää sanontaa luonteva yhteistyö vasemmistopuolueiden kanssa. On kait tämä saanut aikaan etuja, joista nauttii myös kuljettaja, jonka arvomaailma ja äänestyskäyttäytyminen olisi poliittisen kentän toiselta laidalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:19 ----------

Kuljettajien ja kalustonhan ei tarvitse kiertää koko vuoroa yhdessä, vaan kaluston nopeaan "käntöön" voi tulla kuljettaja pidemmältä tauolta saapuvan jäädessä vastaavasti tauolle.
Taas tuli uutta tietoa , joka myös on joukkoliikenteen käyttäjänkin hyvä tietää. Maallikko luulee helposti että sama mies ja sama auto ajaa koko vuoron. Olenkin ihmetellyt välillä kun Lakistoon tulee tyhjä 345 linjalla kiertävän auton lisäksi. Eli tyhjällä autolla ajava tulee pitemmältä tauolta ja vastaavasti linjalla ollut pääsee pitemmälle tauolle. (eli ajaa sen auton esim. varikolle, jossa saa käydä ihan rauhassa vessassa)
 
"Aina". Eli pitääkö jokaisen linjasivun loppuun varata 5 minuuttia kuljettajan mahdollista vessataukoa varten, vaikka todellisuudessa kuljettaja kävisi keskimäärin joka neljännen sivun jälkeen vessassa?

Jos oletetaan keskimääräiseksi linjasivun kestoksi 40 minuuttia ja kuljettajan työpäiväksi 8 tuntia, tulisi linjasivuja yhteensä noin 12 päivässä - tällöin 9 linjasivulla olisi turha vessatauko eli minuuteiksi muutettuna 45 minuuttia. Olisiko vuosityöaika tunneissa noin 1800 tuntia? (46 viikkoa töitä, 80h / 2vk jakso) Näitä turhia varattuja vessataukominuutteja olisi siten noin 160 tuntia vuodessa per kuljettaja. Olisiko bussiliikenteen hinta HSL-alueella noin 60 euroa per tunti eli - tämä tekee siten vuodessa noin 9600 euroa per kuljettaja per varmuuden vuoksi varatut vessataukoajat. :D

Hallitset kyllä matematiikkaa ja vessakäyntien tarve lasketaan tietenkin terveen ihmisen tarpeita mukaan. Mutta voi olla myös syitä useimmalle vessakäynneille eri terveysongelmien takia, ja silloin voisi olla hyvä periaate suoda vessataukoja vähän reilummin. En ole kuljettaja, joten en tiedä monellako päättärillä on vessa kuljettajille, pitäisi mun mielestä periaatteessa olla jokaisella päättärillä, kuuluisi oikeastaan jo ihmisoikeuksiin. Tämä tuli vaan mieleen lukiessani tätä ketjua.
 
En ole kuljettaja, joten en tiedä monellako päättärillä on vessa kuljettajille, pitäisi mun mielestä periaatteessa olla jokaisella päättärillä, kuuluisi oikeastaan jo ihmisoikeuksiin. Tämä tuli vaan mieleen lukiessani tätä ketjua.

Juuri näin kuin kirjoitit. Vielä kun myöhästymisistä, täsmällisyydestä jne. aletaan sanktioimaan, niin käytännössä sanktioidaan siitä, jos ihminen joutuu käymään luonnollisilla tarpeillaan ja lähtö vähän myöhästyy. Itselläni on nyt ollut linja-autokortti 20v ja 3kk, ikinä eivät ole matkustajat pahastuneet siitä, jos on kertonut syyn miksi lähtö hieman myöhästyy. Oman urani aikana koko liikenteen suunnittelu on muuttunut niin paljon, että työn tekeminen on muuttunut huomattavasti raskaammaksi ja se heijastunee koko alan arvostukseen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kuljettajana. Työhyvinvointi jne. kuuluvat toki virallisesti liikennöitsijälle, mutta yhä useampien linjojen aikataulut eivät mahdollista järkevää työnkuvaa ja työn suunnittelua. Moni kuljettaja onkin miettinyt, että kohdellaanko (ennen niin arvostettua ammattia eli) linja-autonkuljettajaa enää ihmisenä vai ainoastaan osana linja-autoa.

Toimistopöydän äärestä pääsee aina vessaan ja vessahätä ei myöskään tule silloin kun Excelissä näyttää hyvältä. Kuljettaja voi joutua pidättelemään muutaman tunnin päähän kun on sopiva breikki.
 
Kuljettaja voi joutua pidättelemään muutaman tunnin päähän kun on sopiva breikki.
Ja voin kokemuksesta kertoa, että se on silloin liikenneturvallisuutta vahvasti vaarantava asia kun ajaa ns. "kupla otsassa".
 
Ja voin kokemuksesta kertoa, että se on silloin liikenneturvallisuutta vahvasti vaarantava asia kun ajaa ns. "kupla otsassa".
Totta. Itsehän olen pahimmassa tapauksessa etsinyt sopivan pysäkin ja juossut kesken linjan metsään tarpeille. Hätä oli sen verran armoton. Noin 1-2 minuuttia tässä menetettiin mutta liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä poistui
 
Hallitset kyllä matematiikkaa ja vessakäyntien tarve lasketaan tietenkin terveen ihmisen tarpeita mukaan. Mutta voi olla myös syitä useimmalle vessakäynneille eri terveysongelmien takia, ja silloin voisi olla hyvä periaate suoda vessataukoja vähän reilummin. En ole kuljettaja, joten en tiedä monellako päättärillä on vessa kuljettajille, pitäisi mun mielestä periaatteessa olla jokaisella päättärillä, kuuluisi oikeastaan jo ihmisoikeuksiin. Tämä tuli vaan mieleen lukiessani tätä ketjua.

Mielenkiintoista - päättärillä tai sitten päättärin läheisyydessä. Elielinaukiolle tulee useampi linja ja lähtee. Onko se kuljettajien vessa välittömässä läheisyydessä, läheisyydessä vai kaukana. Kuinka monta minuuttia menee kun sinne kävelee ?
 
Ok, kuulostaa erikoiselta mutta pidän hyvänä asiana. Sekunnin takia kurinpitotoimia tosin joudun epäilemään.
Ongelma ainakin ennen oli myös LJIS laitteessa. Saattoi näyttää että myöhässä, tasauspysäkin kun ohitti niin näytti etuaikaa.
Eli laitteeseen ei voinut täysin luottaa. Toki vanhaan tyyliin voi aina katsoa sarjakirjasta mutta moniko katsoo?
Entä myöhästyneet lähdöt esim wc käynnin/(tupakkitauon) takia?

Ainoastaan lähtöketjun ensimmäisessä lähdössä on aikaraja 3 minuuttia. Muuten on 15 minuuttia (paitsi Sipoon ja kai Kirkkonummen liikenteessä 45min). Näistäkin sanktioidaan vain, jos on yhtiöistä johtuva syy eikä esim. liikenteellinen tai sääolosuhteet.
Joillekin pysäkeille on ohjelmoitu sekä saapumisaika että lähtöaika. Täällä Sipoossa se on tietyillä linjoilla usein 5-10 minuuttiakin erossa toisistaan. Tarkoituksena on tasata ruuhkan ja muiden tekijöiden aiheuttamia viivästyksiä. Jos kuvitellaan että saapumisaika on 16:40 ja linjan jatkumisaika tasauspysäkin jälkeen on 16:50. Linja on saapumassa vaikka 5 minuuttia myöhässä, jolloin laite tietenkin näyttää että on 5min myöhässä kunnes saavut ajantasauspysäkille. Siinä pysäkillä seistessä laite päivittyy yleensä vasta seuraavalla tasa-minuutilla näyttämään et oletkin nyt tältä pysäkiltä eteenpäin etuajassa.

Somelinja-autonkuljettaja Bussi-Esko postaili aiemmin tuosta LIJ:stä, että se saattoi näyttää palluran kulkevan jo satoja metrejä edellä, vaikka bussi oli edelleen tasauspysäkillä. Toivottavasti LIJ:n perusteella HSL ei jakele sakkoja, vaan todisteina etuajassa kulusta pitää olla muutakin.



Joo tämän olen itsekin huomannut. Oikeastaan navigaattorinkin kulkevan tietä pitkin ja kääntyvän oikealle reitille vaikka itse olen vielä 100 metriä perässä tulossa risteykseen. Leikkii ennustajaa. Mitäpä jos käännynkin tahalteen väärään suuntaan? Ja kyllä liikennöitsijä pystyy omista jäljittimistään tarkistamaan missä se auto oikeasti liikkuu. Muuten lähes puolet Tapiolan terminaalin ohittaneista linjoista olisi ajamattomia koska gps lähtee siellä seikkailemaan

Nuo jälkeen jäämiset tai edellä olemiset voivat johtua GPS-virheestä, jolloin laite saattaa askelluksen perusteella laskea sijainnin. Jos se toimii oikein niin sijainnin pitäisi ehkä 1-2 sek jäljessä tulla kuljettajat kartalla. Väliaikapysäkillä pitäisi myös muistaa katsoa mitä pysäkkilista näyttää, tunnistaako auton olevan pysäkillä vai luuleeko auton olevan jo lähtenyt. Sen pystyisi vielä manuaali-syötöllä pysäkillä ollessaan korjaamaan.

Systeemihän toimii niin että kun tapahtuu poikkeama (eka lähtö yli 3min myöhässä, muut lähdöt yli 15min myöhässä, lähtö- tai ajantasauspysäkiltä lähtö etuajassa, pysäkin väliin jättö jne.) niin tulee järjestelmään automaattisesti merkintä lähes reaaliaikaisesti, joka näkyy liikennöitsijöiden ajotoimistoissa. Ajotoimistossa sitten katsotaan poikkeaman syy. Siellä näkyy myös mm. GPS-signaalin syöttämä data jne., josta voi todeta onko lähtenyt oikeasti etuajassa vai huijaako laite esimerkiksi signaalin väliaikaisen hyppimisen vuoksi. Lisäksi tietysti liikennöitsijöillä voi olla omia seurantalaitteita, joista voi tiedot tarkastaa. Liikennöitsijät voivat sitten kiistää tämän automaattisen datan ja tarvittaessa kysyä kuljettajalta tilanteesta tarkemmin. Toki yrityksissä on ohjeistettu myös miten poikkeavissa tilanteissa toimitaan, jolloin ajotoimistossa voi olla jo tieto valmiiksi.
 
Nyt jo osa ajoajoista on kiristetty äärimmilleen, joten vaikkapa tuo 5 minuutin pelivara on hyvä olla ettei koko päivää sitten ajeta myöhässä.

Ajoajat ovat hidastuneet vuosien saatossa ihan hirveästi ja vastaavasti autokierrot löystyneet. Tässä muutamia syitä hidastumiselle:
- liikennemäärät ovat kasvaneet, ruuhkat lisääntyneet
- tieverkostolle on rakennettu lisää liikennevaloristeyksiä
- kalusto säädetään mahdollisimman polttoainetehokkaaksi, jolloin mm. kiihtyvyysominaisuuksia on rajoitettu
- ovien nopeus on hidastunut
- ajotavanseurantajärjestelmät
- valvonta (viimeisin trendi) - etuajassa ajaminen on suurempi paha kuin kevyt myöhässäolo

Nyt korona-aikana kun matkustusmäärät ovat romahtaneet aikataulut ovat oikeasti hirvittävän löysät. Ei siis ole mikään ihme, että siellä sun täällä körötellään alinopeutta tässä ketjussa kuvatulla tavalla. Tässä ketjussa on myös keskusteltu LIJ-järjestelmästä ja valvonnasta - vaikuttaa siltä, että kuljettajan oikeusturvan kannalta on parempi körötellä.

Nämä ovat omia arvioitani ja havaintojani.

Sitten voidaan myös pohtia, mikä on joukko(bussi)liikenteelle itselleen hyvää suuntausta ja onko esim. köröttely sitä. Jos itse saisin päättää, niin investoisin verorahoja kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin, joilla nopeutetaan bussiliikennettä. Siihen sisältyisi infratoimenpiteitä, kaluston ominaisuuksien parantamista ja kuljettajien ohjeistamista/koulutusta. Valitettavasti saamme kuitenkin joka vuosi lukea talousarvioista ja liikennöintisuunnitelmista, että linjalle XX varaudutaan lisäämään autopäiv(i)ä kasvaneiden ajoaikojen takia. Se ei poista ongelman ydintä - että ajoajat ovat hidastuneet. Lisäksi veronmaksajille muodostuu lisää maksettavaa.

Vessassa käydään aina kun siihen on tarve, oli lähtöaika tai ei. Oli "vessataukoaikaa" tai ei. Kun on mentävä, niin silloin mennään. Lähdetään sitten myöhässä. Tällaisesta terveydellisestä asiasta ei voida tinkiä millään tavalla.

Tästä olen samaa mieltä. Kyllä silloin käydään kun on hätä. Autokierroissa ja aikatauluissa on kuitenkin jo otettu huomioon ajoajan hajonta bufferina päätepysäkeillä. Eli on todennäköistä, ettei kuljettaja ole joka sivulla pahasti myöhässä, jolloin tätä olemassaolevaa bufferia voidaan hyödyntää vessakäyntiin. Jos pakottava hätä joskus yllättää myöhässäajetun sivun jälkeen, niin sitten hyväksymme, että seuraava lähtö lähtee hiukan myöhässä. Sen sijaan, erillisen vessabufferin lisääminen autokiertoihin vain varmuuden vuoksi on edellisessä viestissä arvioimallani tavalla kallista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä olen edellisen postaajan kanssa samaa mieltä listatuista asioista. Aikataulussa pysyminen on huomattavasti helpompaa vm. 2006 Volvolla vrt. Scania suburbaniin. Ovat kuin jänis ja etana. Toinen ampaisee pysäkiltä kuin ohjus mutta silti tasaisesti. Toinen möyrii 100 metriä ennen kuin pääsee 50 vauhtiin
 
Takaisin
Ylös