Nobinan huono maine

Jos pitäisi valita kahdesta : nopea ajo ja vaihtelevat aikataulut pysäkeillä tai maltillinen ajo paikkansapitävät aikataulut, niin valitsisin jälkimmäisen. Siltä kannalta katsoen ei ole ongelma, jos kuljettaja valitsee ajonopeuden, jolla pysäkeille tullaan aikataulun mukaisesti.

Tuon kuluneen viikon illan esimerkkinä reittilokista löytyi bussi, joka ajoi 20 perättäistä pysäkkiä etuajassa ja jäi tasaamaan tasauspysäkille. Toinen vaihtoehtohan olisi hiljentää ajonopeutta sen verran että tasauspysäkillä ei tarvitse odottaa. Näin monet kuljettajat tekevätkin. Siten ei ole mikään ongelma että kuljettaja valitsee annetun ohjeistuksen raameissa sopivan ajonopeuden.
 
Jos itse saisin päättää, niin investoisin verorahoja kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin, joilla nopeutetaan bussiliikennettä. Siihen sisältyisi infratoimenpiteitä, kaluston ominaisuuksien parantamista ja kuljettajien ohjeistamista/koulutusta. Valitettavasti saamme kuitenkin joka vuosi lukea talousarvioista ja liikennöintisuunnitelmista, että linjalle XX varaudutaan lisäämään autopäiv(i)ä kasvaneiden ajoaikojen takia. Se ei poista ongelman ydintä - että ajoajat ovat hidastuneet. Lisäksi veronmaksajille muodostuu lisää maksettavaa.
Tästä olen minäkin täysin samaa mieltä. Bussin seisominen ruuhkissa ja liikennevaloissa on sama asia kuin poltettaisiin rahaa.
 
Tästä olen minäkin täysin samaa mieltä. Bussin seisominen ruuhkissa ja liikennevaloissa on sama asia kuin poltettaisiin rahaa.

Terveisiä vaan vihervasemmistolle, joka Helsingissä pitää valtaa. Onko autopäiviä tarvinnut lisätä keskustan ulkopuolella kulkeville linjoilla? Miten ruuhkautuminen on mahdollista, jos autoliikenteen volyymit eivät juuri ole muuttuneet 15 vuoden takaisesta?

Onhan se surkuhupaisaa, kun HSL joutui esimerkiksi Vihdintien pikaratikkaa koskevassa lausunnossaan huomauttamaan Helsingin kaupunkisuunnitteluun, että hei, meillä on muutakin joukkoliikennettä kun raitiovaunut, teidän katusuunnitelmanne ja inframuutoksenne entisestään haittaavat bussiliikennettä tärkeällä akselilla, jossa on ja jonne suunnitellaan tärkeitä bussirunkolinjoja.
 
On kaksikaistaisia katuja edelleen, joissa ei ole erillistä bussikaistaa. Liikennevalojen ohituskaista on joissain paikoissa mahdollinen. Sellainen on nyt Vihdintiellä.

Helsingissä on kaupunkirakenteen tiivistämisvimma, joka tarkoittaa jatkuessaan lisää liikennevaloja ja ruuhkia.

On parempi että kaupunkisuunnittelun peruslinjaukset tehdään kunnallisvaalituloksen perusteella eikä nettikirjoitusten.
 
Onhan se surkuhupaisaa, kun HSL joutui esimerkiksi Vihdintien pikaratikkaa koskevassa lausunnossaan huomauttamaan Helsingin kaupunkisuunnitteluun, että hei, meillä on muutakin joukkoliikennettä kun raitiovaunut, teidän katusuunnitelmanne ja inframuutoksenne entisestään haittaavat bussiliikennettä tärkeällä akselilla, jossa on ja jonne suunnitellaan tärkeitä bussirunkolinjoja.

Eihän tuossa ole muuta surkuhupaisaa kuin se, ettei bussilafka Höselissä ole kukaan sisäistänyt, että kappas, jos tuonne tulee ratikka, niin meidän pitäis varmaan sitä päällekkäistä bussiliikennettä karsia aika reippaalla kädellä.

Tuo kissanhännänveto johtaa pahimmillaan siihen, että kaupunki lätkii katujen varsille linja-autolla ajo kielletty -liikennemerkkejä, jos ei Höselissä oteta lusikkaa kauniiseen käteen.
 
Eihän tuossa ole muuta surkuhupaisaa kuin se, ettei bussilafka Höselissä ole kukaan sisäistänyt, että kappas, jos tuonne tulee ratikka, niin meidän pitäis varmaan sitä päällekkäistä bussiliikennettä karsia aika reippaalla kädellä.

Tuo kissanhännänveto johtaa pahimmillaan siihen, että kaupunki lätkii katujen varsille linja-autolla ajo kielletty -liikennemerkkejä, jos ei Höselissä oteta lusikkaa kauniiseen käteen.

[sarkasmi]Meinaatko, että ne mahtuvat tulevaisuudessa samaan pylvääseen läpiajokieltojen, maksimihiilidioksidipäästökylttien, nastarengaskieltojen ja yksisuuntaisesta kadulla pyöräilyn mahdollistavan merkin kanssa samaan tolppaan?[/sarkasmi]

No, kun Stockmann menee nurin ja liiketilat tyhjenevät entisestään, ehkä kaupunkisuunnittelussakin sitten ymmärretään, että keskustan asumistukiasujat ja vuokralaiset eivät yksin työllistä koko keskusta-alueen palveluntuottajia. Johan se huomattiin kaivarin rannassa, jossa kaupunki yritysten painostuksesta joutui nöyrtymään ja poistamaan läpiajokiellon. Eivät vissiin ne ohi lenkkeilevät paikalliset sitten yksin pitäneet pystyssä ursulaa.
 
Itse olen ajanut syysliikenteen alusta Itä-Vantaan linjoja 562 ja 587. Kyllä on mukavaa liikennöidä sujuvasti liikkuvia bussilinjoja, jotka eivät juutu ruuhkiin eivätkä pysähdy käytännössä muuta kuin pysäkeille.

Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että Helsingin niemelle ei kannata ajaa raideliikenteen kanssa päällekkäisiä bussilinjoja, vaan panostaa nimenomaan niiden joukkoliikennekaistojen tehostamiseen, joissa se on kaikkein tehokkainta. Bussit eivät kuulu, ainakaan nykyisessä määrin, Helsingin keskustaan, vaan junat, metro ja raitiotiet.

Onneksi muutoksia on nyt nähtävissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:07 ----------

On kaksikaistaisia katuja edelleen, joissa ei ole erillistä bussikaistaa.
Ja vaikka olisikin erillinen bussikaista, niin muun liikenteen ryhmittyminen kääntymistä varten on niissä edelleen täysin laillista.
 
No minusta on typerää että bussilinja 17 pitää lopettaa. Millä pääsee jatkossa nopeasti esimerkiksi Eirasta Hakaniemeen tai Kallioon? Olen tätä linjaa 2 vuoden urani aikana ajanut todella usein ja lähes aina viedään aamuaikaan täysi kuorma Hakaniemeen Tehtaankadulta sekä aamuliikennettä riittää myös toiseen suuntaan paljon alueilta jossa kiskoja ei ole kohtuullisen matkan päässä. Toivottavasti vielä harkitsevat uudelleen sen poistamista tai paikalliset asukkaat puhuisivat linjan säilyttämisen puolesta

Paciuksenkadun bussikaista on aivan täynnä kääntyviä autoja. Yksi ongelma on myös se että joukkoliikenne-etuudet ovat aivan turhia keskustassa kun jalankulkijoiden valoihin se vaikuta. Toiseksi raitiovaunuilla on aivan liian vahva etuus vrt. busseihin
 
Olen aina ihmetellyt Helsingin seudun liikennesuunnittelua bussiliikenteen osalta. Todellisia etuuksia, kuten pelkkiä bussikaistoja on aivan liian vähän. Täysi bussillinen ihmisiä laitetaan samaan ruuhkaan yksityisautoilijoiden kanssa. Ilmeisesti meillä on liian pienet ruuhkat tai sitten suunnittelu on vaan niin huonoa. Esimerkiksi Amsterdamissa hyödynnetään raitiovaunujen reittejä myös busseille. Bussit oikeasti ohittavat ruuhkat ja matka sujuu. Lisäksi jos en väärin muista, niin Amsterdamin lentokentälle ja sen matkan varrella on täysin pelkästään busseille tarkoitetut kaistat. Ne ovat keskellä väylää. Henkilöautot ruuhkailevat molemmin puolin bussien keskikaistoja.
 
Viestiketjussa on kuitenkin tullut monenlaista uutta tietoa joukkoliikenteen harrastajille. Tai toisille tuttua, mutta monille uutta.
 
Yhtenä osana Nobinan huonon maineen muodostumisessa varmaankin on, että sillä oli keväällä 2020 bussikaluston laatututkimuksessa suurin keskimääräinen poikkeamapistemäärä. Yksinkertaistaen sanottuna Nobinalla oli bussifirmoista eniten korjattavaa kalustossaan.
 
Menin muistaakseni sunnuntaina Nobinan 800:lla (Volvo 8900LE B7RLE) jossa oli turbo rikki. :lol:
Oli kamalaa kuunneltavaa kehä ykkösellä.
 
Menin muistaakseni sunnuntaina Nobinan 800:lla (Volvo 8900LE B7RLE) jossa oli turbo rikki. :lol:
Oli kamalaa kuunneltavaa kehä ykkösellä.

Kuka tykkää, kuka ei.
Kuuntelin yksi päivä pl 716, jossa on päässyt turbolta letku irti, piti sellaista vihellystä, että tässä " kuilussa" se kaikuu pitkälle. Mielestäni se ei ole huono asia, toki takana istuessa on silloin pikkusen lämpimin.
 
Takaisin
Ylös