Nobinalla ei kannusteta "ajamaan hitaasti"
Siihen se tuntuu kuitenkin johtavan, ja nämä "kannusteet" ovat ehkä voimakkaammat kuin muualla, tai vastaavasti sanktiot voimakkaammat, koska ne johtavat niin erilaiseen keskimääräiseen ajotapaan.
Mutta kyllä te autolijatkin osaatte:
Ajoin tänään linjaa 125 Eestinlaakson läpi ja pysähdyin pysäkille, jossa toinen auto ei mahdu ohittamaan, vaan on odotettava, että bussi lähtee pysäkiltä. Mutta ei tämä Audi-kuski, vaan piti tempaista liikennejakajan vasemmalta puolelta, vastaantulijoiden kaistaa pitkin muutamaksi sekunniksi pysäkille pysähtyneen bussin ohi.
En ihmettele, näitä näkee paljon, kun liikennesuunnittelu pyrkii lisäämään turvallisuutta keinoilla, jotka hidastavat liikennettä enemmän kuin mihin autoilija haluaa alistua.
Eilen seurasin, harmi kun en kellottanut, yhden ainokaisen bussimatkustajan kyytiinottoa autossani, seisten siellä tientukkeena olevan bussin takana. Siihen tuntui menevän ikuisuus, väittäisin luokkaa 20 sekuntia mutta pitäisi tosiaan kellottaa. On kaiken maailman ovijarruja ja hitaasti toimivia ovia nykyään. Toista se oli ennen, kun ovi oli auki ennen kuin bussi oli edes pysähtynyt, sitten loikkaa likka sisään ja kuljettaja sulkee oven samalla kun bussi jo kiihdyttää pysäkiltä. En osaa sanoa, miten monta sekuntia tuohon "ennen vanhaan" kului, mutta nivelraitiovaunulle (ilman hidasta välipalaa) 10 sekunnin pysäkkiaika on jo sellainen, että siinä ehtii vallan hyvin matkustajatoiminnot perushiljaisella pysäkillä.
Otan vielä vanhan esimerkin. Veolia / transdev ajoi 165N, nykyisen kauklahti lidl toiselta puolelta lähti silloin. Auto lähti 18.32. Pysäkki Mankinjoensilta aika oli 12 minuuttia, Espoonkartanon ympäri, vastaavasti nobina kun tuli ajamaan, sama lenkki hoitui 8 minuuttiin. Pl kerkesi myös ajaa samaa lenkkiä hetken aikaa, ennen kuin metron linjasto alkoi. Silloin aika oli 10 minuuttia.
Meinaatko, että Nobina on siis nopein näistä kolmesta? Se tuntuisi olevan ristiriidassa sen kokemuksen kanssa, että Nobina on erityisen hidas muihin verrattuna. Voisiko tähän vaikuttaa myös koronahiljainen liikenne?
Tulin äsken Nobinan kyydistä, pysäkille saavuttiin tasaisesti jarruttaen ja pysäkiltä lähdettiin varovasti nopeutta nostaen. Tätä kutsutaan matkustusmukavuudeksi ja matkustajan turvallisuudeksi (matkustaja ei kaadu käytävälle voimaakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen johdosta).
Tämä on kyllä sinänsä hyvä pointti ja ainakin, jos bussimatkustajalla ei ole kiire, kuten harvemmin on, kun kerran on bussin valinnut, niin varmasti hänen näkökulmastaan tuo Nobinan ajotapa on pelkkää plussaa.
Autoilijasta tuntuu silti kurjalta körötellä 45 km/h väylällä, jonka nopeusrajoitus on 60 km/h, vain sen vuoksi, että eteen on sattunut väärän liikennöitsijän bussi.
Jos autoilija tekee vaarallisen ohituksen, niin sehän on sen autoilijan päätös.
Tästä olen eri mieltä oikeastaan kahteen suuntaan. Tai siis päätös tietysti on sen autoilijan, mutta seuraukset...
Toisaalta on niin, että jos liikenteessä tekee jotain vaarallista, niin siinä tavallisesti vaarantuu myös muiden tienkäyttäjien turvallisuus. Jos minä ajan punaisia päin, niin aina on se riski, että siellä jossain onkin joku, jota en ole huomannut, ja sitten käy huonosti.
Toisaalta on myös niin, että tuollaiset suoralla tiellä olevat bussipysäkin kohdalle rakennetut keskikorokkeet voi paikoin ohittaa ilman, että siinä mitään oikeasti vaarantuu, olettaen, että nopeus pysyy kohtuullisena ja että autoilijalla on hyvä näkyvyys eli näkee, ettei vastaan ole tulossa ketään eikä kadunylittäjiä ole. Liikenteenjakajassa tosin yleensä on määräysmerkki, joten jos noin toimii, niin eihän se liikennesääntöjen mukaista ole.
Nobinan muun liikenteen häirintä...
Se olet varmaan sinä, joka tämän nosti esiin joskus aiemmin täällä jlf:llä, ja sen jälkeen olen itse alkanut kiinnittää huomiota tähän ja omasta puolestani tuntuma on sellainen, että voin olla kanssasi samaa mieltä. Aiemmin ainoa liikennöitsijä, joka erottui minun silmääni, oli Åberg, ja tämä positiivisessa mielessä. Åbergin kuskit eivät ole niitä, jotka kiihdyttävät jopa töyssyihin nähdessään sivukadulta pyrkivän autoilijan eivätkä niitä, jotka puskevat itsensä väkisin eteen milloin kolmion takaa, milloin pysäkiltä. Muut näin vain suurena massana, mutta tuon keskustelun jälkeen aloin kiinnittää huomiota siihen, että totta tosiaan, joka kerta, kun tuntuu siltä, että taas tuo bussi matelee eikä saa jalkaa kaasupolkimelle, niin Nobinahan siinä lukee. PL:llä on aivan toinen meno.