Nobinan huono maine

olen huomannut tasan kerran, että Nobinan bussi matelee (554/561 Kehä I:llä)
Kehätiet ovat turvallisen bussiliikenteen kannalta aika ongelmallinen asia verrattuna esimerkiksi varsinaisiin moottoriteihin. Kun Kehät I, II ja III eivät ole tieliikennelain määrittämiä moottoriteitä (vaikka monin paikoin muistuttavatkin niitä), niille voidaan sijoittaa bussipysäkit vähän miten sattuu. Osa pysäkeistä on rampeissa ja osa taas ihan siinä varsinaisen tien varressa. Jatkuvat työmaat noilla teillä vaikuttavat oleellisesti tilapäisten pysäkkien sijaintiin. Bussinkuljettajan on oltava erittäin tarkkana tällaisia pysäkkejä lähestyessään, koska jokaisella niillä saattaa olla matkustajia ja jokaista on lähestyttävä omalla tavalla. Väärän kaistan valinta saattaa johtaa siihen, että missaa pysäkin ja noilla valtaväylillä ei voi tehdä äkkiliikkeitä vilkkaan rekkaliikenteen seassa. Kun bussinkuljettajan liikennealueella on kymmeniä (esimerkiksi minulla noin 60 erilaista bussilinjaa ympäri HSL-aluetta) erilaisia bussilinjoja ja jotain yksittäistä linjaa saattaa olla työvuorolistoissa suhteellisen harvoin (esimerkiksi muutama sivu kerraan parissa kuukaudessa) on siinä taas aikamoinen muisteleminen, että mitenkä se nyt menikään ja missä ovat pysäkit.

Siinä on ihan syynsä, että miksi esimerkiksi Ruotsissa (mm. Göteborgin alueella) bussit ajavat moottoriteiden ja niiden kaltaisilla välillä omia väylään ja miksi niiden varsilla olevat pysäkit on usein keskitetty turvallisemmin omiin terminaalialueihin.
 
Siihen se tuntuu kuitenkin johtavan, ja nämä "kannusteet" ovat ehkä voimakkaammat kuin muualla, tai vastaavasti sanktiot voimakkaammat, koska ne johtavat niin erilaiseen keskimääräiseen ajotapaan.
Oliskos tuosta asiasta tutkimustietoa, kun tuo väite muuten tuntuu tyypilliseltä heitolta, joita täällä somessa viljellään ?


En ihmettele, näitä näkee paljon, kun liikennesuunnittelu pyrkii lisäämään turvallisuutta keinoilla, jotka hidastavat liikennettä enemmän kuin mihin autoilija haluaa alistua.
Helsingin liikennettä suunnitellaan siten, että joukkoliikenne on etusijalla. Autoilijahan voi ottaa asioista selvää ja tarkistaa asenteitaan.

Eilen seurasin, harmi kun en kellottanut, yhden ainokaisen bussimatkustajan kyytiinottoa autossani, seisten siellä tientukkeena olevan bussin takana. Siihen tuntui menevän ikuisuus, väittäisin luokkaa 20 sekuntia mutta pitäisi tosiaan kellottaa. On kaiken maailman ovijarruja ja hitaasti toimivia ovia nykyään. Toista se oli ennen, kun ovi oli auki ennen kuin bussi oli edes pysähtynyt, sitten loikkaa likka sisään ja kuljettaja sulkee oven samalla kun bussi jo kiihdyttää pysäkiltä. En osaa sanoa, miten monta sekuntia tuohon "ennen vanhaan" kului, mutta nivelraitiovaunulle (ilman hidasta välipalaa) 10 sekunnin pysäkkiaika on jo sellainen, että siinä ehtii vallan hyvin matkustajatoiminnot perushiljaisella pysäkillä.
20 sekunnin odottamisesta menee autoilijan hermot ?


Tämä on kyllä sinänsä hyvä pointti ja ainakin, jos bussimatkustajalla ei ole kiire, kuten harvemmin on, kun kerran on bussin valinnut, niin varmasti hänen näkökulmastaan tuo Nobinan ajotapa on pelkkää plussaa.
Kerran kaatui matkustaja käytävälle kuljettajan jarrutuksen seurauksena ja toiset matkustajat antoivat ensiapua ja veivät matkustajan pysäkillä ambulanssia odottamaan. Nämä tällaiset ovat viimeaikoina ainakin jonkin verran vähentyneet.

Autoilijasta tuntuu silti kurjalta körötellä 45 km/h väylällä, jonka nopeusrajoitus on 60 km/h, vain sen vuoksi, että eteen on sattunut väärän liikennöitsijän bussi.
Vaikkaa tuntu, niin siihen voisi auttaa ajattelutavan muutos, Helsingissä on tiivistämisvimmä, jonka seurauksena köröttelet tulevaisuudessa 30-40 km/h.

Tästä olen eri mieltä oikeastaan kahteen suuntaan. Tai siis päätös tietysti on sen autoilijan, mutta seuraukset...
Ei tulisi Helsingin joukkoliikenteen kehittämisestä mitään, jos sitä ruvettaisiin suunnittelemaan autoilijoiden ehdoilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:43 ----------

Tämä mitä sanoit pätee täsmälleen suureen osaan Nobinan kuljettajista. Nobinan muun liikenteen häirintä voi olla mielestäsi hupaisaa, tyhjäntoimittajan on tietysti helppo olla tätä mieltä.
Matkusta päivän aikana useasti joskus jopa 15 joukkoliikennevälineellä enkä ole huomannut oleellista eroa Nobinan palvelutasossa. Enkä oikein ymmärrä, miksi tuota myyttiä eräät haluavat väkisin ylläpitää. Tuo Nobinan huonommuus muihin nähden alkaa näyttää tämänkin ketjun perusteella siltä että se ei pohjaudu minkäänlaiseen tutkimusnäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Kun kirjoitin eilisen kannanottoni tänne, niin melkein arvasin, että ketkä tämän foorumin jäsenet siihen vastaavat ja miten vastaavat. Meni täsmälleen niin.

Mehän ollaan kuin vanha aviopari, ei tarvii enää paljon mitään sanoakaan, kun tiedetään jo etukäteen, mitä toinen on sanomassa. :D

Mun ykkösasiani työpäivässäni on tehdä se itselleni mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Keskityn vain omaan työhöni ja ajamiseeni.

Tähän kohtaan joku voisi sanoa, että ehkä olisi hyvä ajatella siellä liikenteessä vähän muitakin kuin itseään. Mä en kuitenkaan ole se joku, koska toimin aika lailla kuten sä – ajattelen pääsääntöisesti itseäni ja omaa mukavuuttani. Ollaan rohkeita, kun sanotaan tämä ääneen!
 
Bussiliikenteen laatu on juuri sellaista kuin kunkin bussin kuljettaja sen luo. Siihen ei vaikuta hänen työantajansa nimi kovinkaan paljon. Ei ainakaan omalla kohdallani.

Jokaisen alueen liikennöitsijän prioriteetit ovat turvallisuus, täsmällisyys ja luotettavuus. Ja tuottaa palvelunsa mahdollisimman taloudellisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:04 ----------

Tähän kohtaan joku voisi sanoa, että ehkä olisi hyvä ajatella siellä liikenteessä vähän muitakin kuin itseään. Mä en kuitenkaan ole se joku, koska toimin aika lailla kuten sä – ajattelen pääsääntöisesti itseäni ja omaa mukavuuttani. Ollaan rohkeita, kun sanotaan tämä ääneen!
Minusta on tullut vuosien varrella kyyninen. Työpäiväni aikana näen niin paljon erilaista sähläystä, virheitä liikenteessä ja suoranaisia vaaratilanteita, etten enää jaksa ottaa stressia mistään. Ihmiset kun ovat autojen ratissa, niin aina tulee olemaan niin.

Sillä tavalla ajattelen toki muita tienkäyttäjiä, että mitä vähemmän minä sählään ja toimin niin, että muut voivat mahdollisimman helposti ennakoida tekemisiäni, niin sitä parempi, eikä konflikteja tule. Jos tulee niin mulla on siihen sanonta: "Paljon virtaa vettä sillan alla".

Sanotaanko vaikka niin, että mulle on kasvanut aika paksu nahka.
 
Oliskos tuosta asiasta tutkimustietoa, kun tuo väite muuten tuntuu tyypilliseltä heitolta, joita täällä somessa viljellään ?

Useat Nobinan kuljettajat ovat kertoneet, millaiset ovat talon säännöt ja heillä on kokemusta myös muualta, esim PL:ltä, joka on varsin tiukan työantajan maineessa. Ei siis tarvita mitään tutkimusta näin yksinkertaisesta asiasta.
 
Eilen seurasin, harmi kun en kellottanut, yhden ainokaisen bussimatkustajan kyytiinottoa autossani, seisten siellä tientukkeena olevan bussin takana. Siihen tuntui menevän ikuisuus, väittäisin luokkaa 20 sekuntia mutta pitäisi tosiaan kellottaa. On kaiken maailman ovijarruja ja hitaasti toimivia ovia nykyään. Toista se oli ennen, kun ovi oli auki ennen kuin bussi oli edes pysähtynyt, sitten loikkaa likka sisään ja kuljettaja sulkee ove

Toki tähän voi vaikuttaa myös asiakkaan toiminta. Osa asiakkaista tulee sisään, leimaa/näyttää lipun ongelmitta ja jatkaa istumaan. Nykyisin tulee turhan paljon etenkin Helsingin puolella niitä, jotka avaa mobiililippunsa tai kaivelee matkakorttia vasta sisään astuttuaan. Unohtamattakaan HSL:n kehnoakin kehnompaa kortinlukijaa, jonka kanssa joillakin menee välillä useita kertoja ennen kuin lipun saa leimattua. Ainiin ja nettilataus... Miten siitäkin on saatu niin julmetun hidas. Menee useita sekuntteja kun tieto siirtyy kortille. Sitten useimmiten heti perään virhe ja virhekoodi kun matkustaja ei pidä sitä korttiaan siinä lukijassa siirron ajan, kuten kortinlukija käskee tekemään vaan alkaa ihmettelemään ja repimään korttiaan pois sekä tekemään mitä ihmeellisimpiä temppuja. Siinä onkin mennyt helposti minuutti yhden asiakkaan kyytiin ottoon.
 
Se olet varmaan sinä, joka tämän nosti esiin joskus aiemmin täällä jlf:llä, ja sen jälkeen olen itse alkanut kiinnittää huomiota tähän ja omasta puolestani tuntuma on sellainen, että voin olla kanssasi samaa mieltä. Aiemmin ainoa liikennöitsijä, joka erottui minun silmääni, oli Åberg, ja tämä positiivisessa mielessä. Åbergin kuskit eivät ole niitä, jotka kiihdyttävät jopa töyssyihin nähdessään sivukadulta pyrkivän autoilijan eivätkä niitä, jotka puskevat itsensä väkisin eteen milloin kolmion takaa, milloin pysäkiltä. Muut näin vain suurena massana, mutta tuon keskustelun jälkeen aloin kiinnittää huomiota siihen, että totta tosiaan, joka kerta, kun tuntuu siltä, että taas tuo bussi matelee eikä saa jalkaa kaasupolkimelle, niin Nobinahan siinä lukee. PL:llä on aivan toinen meno.

Muistaakseni sen otti puheeksi joku HSL-liikenteessä ajava bussinkuljettaja. En koe itse juurikaan kärsineeni Nobinan matelusta, mutta kuorma-autokuskien kahvipöydissä Nobina on kirosana.
 
, mutta kuorma-autokuskien kahvipöydissä Nobina on kirosana.
Joo, kun ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti (GPS:llä mitattuna), niin aika usein näkee jonkun kuorma-auton bussin takalistossa kiinni.

Hyvin yleistä muutenkin on se, että ajetaan yli nopeusrajoitusten. Esimerkiksi Kehä II:lla nopeusrajoitukset ovat 60 ja 80 km/h. Harva kuitenkin noudattaa noita.
 
Tuo Nobinan huonommuus muihin nähden alkaa näyttää tämänkin ketjun perusteella siltä että se ei pohjaudu minkäänlaiseen tutkimusnäyttöön.

Koska tutkimusnäyttöäkin on, niin voisit tietysti viitata siihen.

Tässä lainaus HSL:n viimeisimmän joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen esityksestä: "Erot eri bussiliikennöitsijöiden välillä ovat kaventuneet pieniksi". Asiakastyytyväisyystutkimuksessa näyttää olevan sama trendi.

Vanha maine ei tietysti karise helposti.
 
Minusta on tullut vuosien varrella kyyninen. Työpäiväni aikana näen niin paljon erilaista sähläystä, virheitä liikenteessä ja suoranaisia vaaratilanteita, etten enää jaksa ottaa stressia mistään. Ihmiset kun ovat autojen ratissa, niin aina tulee olemaan niin.

Sillä tavalla ajattelen toki muita tienkäyttäjiä, että mitä vähemmän minä sählään ja toimin niin, että muut voivat mahdollisimman helposti ennakoida tekemisiäni, niin sitä parempi, eikä konflikteja tule. Jos tulee niin mulla on siihen sanonta: "Paljon virtaa vettä sillan alla".

Sanotaanko vaikka niin, että mulle on kasvanut aika paksu nahka.

Olet oikeassa, että on hyvä periaate keskittyä omaan ajosuoritukseen, sekä toimia ennakoivasti ja ennakoitavasti.

Ja tämä ei liity sinuun:

Olen havainnut autoliikenteessä vanhan ikävän ilmiön lisääntymisen. Muille aiheutetaan aktiivisesti ja tahallaan haittaa. Tätä tekevät lähinnä yksityiskäytössä olevien henkilöautojen kuljettajat, joskus myös yrityskäytössä (ei siis ammattiliikenteessä) olevien pakettiautojen kuljettajat.
 
Olen havainnut autoliikenteessä vanhan ikävän ilmiön lisääntymisen. Muille aiheutetaan aktiivisesti ja tahallaan haittaa. Tätä tekevät lähinnä yksityiskäytössä olevien henkilöautojen kuljettajat, joskus myös yrityskäytössä (ei siis ammattiliikenteessä) olevien pakettiautojen kuljettajat.
Joo. Täysin käsittämätöntä toimintaa, jota näkee todellakin päivittäin. Ikään kuin auto olisi eräänlainen kostonväline kun autoijan kunniaa loukataan. Yleensä pyrin pysymään mahdollisimman etäällä tuollaisista.
 
Koska tutkimusnäyttöäkin on, niin voisit tietysti viitata siihen.

Tässä lainaus HSL:n viimeisimmän joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen esityksestä: "Erot eri bussiliikennöitsijöiden välillä ovat kaventuneet pieniksi". Asiakastyytyväisyystutkimuksessa näyttää olevan sama trendi.

Vanha maine ei tietysti karise helposti.

Tässä Nobina-keskustelussa on ainakin osittain kuitenkin kyse eri asiasta – eihän autoilijoilta kysellä, millaisina he kokevat eri bussiliikennöitsijät, ja nythän keskustelemme ainakin osittain juuri siitä. Kuten yllä totesin, yhden haitta on toisen etu, eli kiireettömälle bussimatkustajalle tuo kuhniminen on hyväkin asia, muille tienkäyttäjille sitten taas ei.

Oliskos tuosta asiasta tutkimustietoa, kun tuo väite muuten tuntuu tyypilliseltä heitolta, joita täällä somessa viljellään ?

Tämä on niin klassinen nettikeskusteluheitto, etten voi kuin nauraa. Ihanko oikeasti vänkäät nyt, että pitää olla tutkimus siitä, millä tavalla bussiliikennöitsijät palkitsevat ja sanktioivat kuljettajia ajotyylistä?

Ehdotan, että odottelet kunnes Vristo joko vaihtaa alaa tai siirtyy eläkkeelle. Hänellähän on paras ja tuorein tieto nyt kahdesta eri liikennöitsijästä, mutta kuten vanha viisaus sanoo, jonka leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei siis kannata vielä kysellä. Itse luotan paitsi omiin satunnaishavaintoihini auton ratin takaa, myös mm. siihen toisella firmalla työskentelevään bussinkuljettajaan, joka pitää minun väitettäni hidastelevasta Nobinasta oikeana.

Matkusta[n] päivän aikana useasti joskus jopa 15 joukkoliikennevälineellä enkä ole huomannut oleellista eroa Nobinan palvelutasossa.

On myös niin, että tuo kuhniminen ei taida välittyä samalla tavoin jalankulkijalle taikka bussimatkustajalle. Jos sinulla on autoilevia tuttavia, voisit pyytää heitä kiinnittämään asiaan huomiota ja saada sitä kautta puolueetonta, empiiristä tietoa.

Helsingin liikennettä suunnitellaan siten, että joukkoliikenne on etusijalla.

Ei kannata kuitenkaan Salomaankaan uskoa poliitikkojen juhlapuhelöpinää. Ei Helsingin liikennettä suunnitella siten, että joukkoliikenne on etusijalla. Sitä suunnitellaan sekametelisoppana, loputtomien kompromissien suona, jossa joka arpa joskus voittaa mutta useimmiten häviää. Kaikkein suurin valta on yksittäisellä liikennesuunnittelijalla ja heitähän on moneen lähtöön, monen eri sukupolven edustajia omine ihanteineen ja niin edelleen.

Tuo nimenomainen esimerkki eli tavanomainen kaksisuuntainen katu, yksi kaista suuntaansa, joka bussipysäkin kohdalla jaetaan liikenteenjakajalla kahtia erillisiksi ajoradoiksi, ei ole joukkoliikenteen suosimista. Ei siitä ole bussille mitään hyötyä. (Jopa voisi ajatella, että siitä on takana tulevalle toisen linjan bussille haittaakin, ainakin jos edustaa sitä näkökulmaa, että bussi on parempi kuin ratikka, koska bussi voi ohittaa pysäkillä seisovan bussin. Sellaistakin kirjoittelua on tällä foorumilla nähty.)

Tuollaisen järjestelyn tarkoitus on ainoastaan estää vastaantulevaa kaistaa pitkin tapahtuva bussin ohitus, jotta jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden ei tarvitse katua ylittäessään varautua siihen, että väärästä suunnasta tulee ajoneuvo. Ajatus on hyvä ja kaunis. Noiden ohitustilanteiden riskihän liittyy siihen, että jalankulkija ylittää kadun suoraan bussin edestä ja on silloin aika pahasti piilossa, joten se ohittava autoilija ei huomaa jalankulkijaa, ja sitten käy huonosti.

Suurimmaksi osaksi tuollainen pitkä liikenteenjakaja pysäkin kohdalla varmaan toimiikin ihan hyvin, mutta jalankulkijan on silti hyvä varautua siihenkin, että sieltä väärästä suunnasta sittenkin tulee joku sääntöjenvastaisesti. Liikenteenjakajan ansiosta näkyvyys on ainakin vähän parempi ja liikenteenjakaja luo myös turvatilan siihen kadun keskelle.

20 sekunnin odottamisesta menee autoilijan hermot ?

Ei toki. Enkä niin sanonutkaan, minkä varmasti huomaat, kun luet viestini uudelleen. Vaikka luonnollisesti kiinnitin huomiota siihen, miten kauan noin yksinkertaisessa asiassa oikein meni.

Ei tulisi Helsingin joukkoliikenteen kehittämisestä mitään, jos sitä ruvettaisiin suunnittelemaan autoilijoiden ehdoilla.

Tästä ollaan sentään samaa mieltä.

Minusta on tullut vuosien varrella kyyninen. [...] Sanotaanko vaikka niin, että mulle on kasvanut aika paksu nahka.

En yhtään ihmettele. Se on varmaan niin, ettei tuossa työssä kestä, ellei noin käy.

Toki tähän voi vaikuttaa myös asiakkaan toiminta. Osa asiakkaista tulee sisään, leimaa/näyttää lipun ongelmitta ja jatkaa istumaan. Nykyisin tulee turhan paljon etenkin Helsingin puolella niitä, jotka avaa mobiililippunsa tai kaivelee matkakorttia vasta sisään astuttuaan.

Hyvä pointti, voi olla, että tässä oli juuri näin!

Unohtamattakaan HSL:n kehnoakin kehnompaa kortinlukijaa, jonka kanssa joillakin menee välillä useita kertoja ennen kuin lipun saa leimattua. Ainiin ja nettilataus... Miten siitäkin on saatu niin julmetun hidas. Menee useita sekuntteja kun tieto siirtyy kortille. Sitten useimmiten heti perään virhe ja virhekoodi kun matkustaja ei pidä sitä korttiaan siinä lukijassa siirron ajan, kuten kortinlukija käskee tekemään vaan alkaa ihmettelemään ja repimään korttiaan pois sekä tekemään mitä ihmeellisimpiä temppuja. Siinä onkin mennyt helposti minuutti yhden asiakkaan kyytiin ottoon.

Mikähän siinä onkin, että mitä uudempi systeemi, sitä hitaampi ja kankeampi? Ei koske vain joukkoliikennettä... Tuntuu, että hyvin usein käy niin, että uuteen järjestelmään siirtyminen merkitsee hidastumista ja kömpelyyden lisääntymistä, vaikka pitäisi olla juuri päinvastoin.

Edes kertalippua ei saa ostettua lippuautomaatista ilman sen seitsemää painallusta, joista suuri osa on täysin tarpeettomia. Oli se helppoa ennen: painaa yhdestä napista, minkä lipun haluaa, ja sitten syöttää kolikot.
 
Eilen seurasin, harmi kun en kellottanut, yhden ainokaisen bussimatkustajan kyytiinottoa autossani, seisten siellä tientukkeena olevan bussin takana. Siihen tuntui menevän ikuisuus, väittäisin luokkaa 20 sekuntia mutta pitäisi tosiaan kellottaa. On kaiken maailman ovijarruja ja hitaasti toimivia ovia nykyään.

Aika optimistinen arvio tosiaan. Yksilehtinen korin ulkona toimiva liukuovi on hitain mahdollinen sisäänkäyntiovi. Kaksilehtisen oven ei tarvitse olla täysin auki, ennen kuin siitä yleensä jo kuljetaan. Liukuoven on ensin ulostauduttava korista, jotta se mahtuu ylipäätään toimimaan. Tähänkin saadaan yleensä kulumaan yli kaksi sekuntia. Ja kun auton on oltava täysin liikkumatta, ennen kuin oven saa auki. Sitten vielä kaikki mahdolliset anturien viiveet. Uusissa Volvoissa valotkin himmenee, mutta liikkeelle et pääse ennen kuin ajotietokone on äärimmäisen satakymmenprosenttisen varma siitä, että ovi on kiinni. Periruotsalainen översäkerhet!

Liukuovi sanoi:
Yrititkö avata ovea ennen kuin sallin? Hähää, pistänpä sinut painamaan nappia useasti uudelleen! Tai yrititkö sulkea ovea ennen kuin olin täysin auki? Hähää, menen aivan mateluvauhtia sitten kiinni! 😈

Ja pahoittelen syvemmälle OT:n puolelle menemistä, mutta keskiovien viereiset istumapaikat olisi ehdottomasti syytä poistaa, koska keskiovimonttuun matkustamaan käyvät asiakkaat kaventavat oviaukkoa patoen matkustajavirtaa entisestään. Lisäksi rungolle kaksilehtinen takaovi ja sieltä nousu sallituksi.
 
Ja pahoittelen syvemmälle OT:n puolelle menemistä, mutta keskiovien viereiset istumapaikat olisi ehdottomasti syytä poistaa, koska keskiovimonttuun matkustamaan käyvät asiakkaat kaventavat oviaukkoa patoen matkustajavirtaa entisestään. Lisäksi rungolle kaksilehtinen takaovi ja sieltä nousu sallituksi.
Juuri näin. HSL-alueen bussiliikenteen laatu heikkeni huomattavasti silloin kuin yksilehtiset etuovet sallittiin. Siis jopa keskikaupunkilinjoilla. Mentiin kehityksessä taaksepäin reilun harppauksen.
 
Takaisin
Ylös