Pakko raottaa sanaista arkkuani tähän ketjuun.
Luulen, että hidastelun osalta kyseessä on kannustinjärjestelmän aiheuttama paine hyviin pisteisiin. Nobinan Vihreämatkajärjestelmä palkitsee liikenteessä erityisesti rullaamista. Järjestelmä antaa kuljettajalle pisteytystä kuluneen jakson ajoista ja näihin pisteisiin vaikuttaa juuri rullaus muiden asioiden kuten polttoaineenkulutuksen tai jarrutusten lisäksi. Ko. järjestelmä varmasti tarkoitusperältään puhtaasti hyvällä tarkoituksella luotu polttoaineen ja ympäristön säästämiseksi, mutta luonnollisesti niin kauan kuin ihminen sitä käyttää, löytyy niitä ketkä väärinkäyttävät sen heikkouksia. Käsittääkseni Vihreämatka ei rekisteröi jarrutuksia pisteytykseen alle 20 kmh nopeuksista. Tällöin jotkut rullaavat maan tappiin asti kunnes tuo 20 kmh alittuu ja siitä sitten seuraa äkkipysähdys. Samoin lievässä alamäessä ajetaan mielummin korostettua alinopeutta, jotta ei tarvitse loppua kohden sitoa jarrulla punaisiin valoihin tai nopeusrajoituksen lähestyessä. Jälkimmäinen on itseasiassa hyvin järkevää noin yleiselläkin tasolla, kunhan muu liikenne ei siitä kohtuuttomasti häiriinny. Vihreämatka tosin saattaa sakottaa ikävästi alamäessä tapahtuvasta jarrutuksesta sillä se ei ole tietoinen mäen lopussa palavasta punaisesta liikennevalosta.
Näitä kannustinjärjestelmien stressaajia löytyy ihan muistakin taloista eikä kyseessä ole pelkästään Nobinaa koskettava ongelma. Keskiverron linja-autonkuljettajan tulee keskittyä turvalliseen ajamiseen ensisijaisesti. Kannustimet ja polttoainetaloudellisuus tulee sitten siinä sivussa kun huolehditaan riittävästä ennakoinnista. Vihreämatka vahvuuksineen ja puutteineen kuitenkin varmasti palkitsee myös kunniallisesti ajavia kuljettajia, ketkä sujuvasti liikennevirran mukana ennakoivat sekä säästävät polttoainetta. Ideaalissa polttoainetaloudellisuus tulee juuri ennakoinnista sekä ajotavasta eikä keinotekoisista kannustinjärjestelmistä tai sietämättömän ahtaalle kuristetuista linja-autojen kiihtyvyydestä.
Nobinan ollessa iso talo, löytyy siitä isojen talojen ilmiöitä. Kuitenkin ei ole millään muotoa perusteltua perinpohjin nostaa lokaa veden pinnalle. Keskiverto Nobinan bussi ei kyllä tänäpäivänä erotu mitenkään korostetun negatiivisesti liikenteestä. Vestien ja muiden visuaalisesti hirveiden autojen poistuttua liikenteestä Nobinan kalusto on paljon paremmalla tolalla kuin takavuosina. Liikenteessä edellä ajava Nobinan bussi ei aiheuta minussa reaktioita sillä nämä hidastelijat kuuluvat ehdottomasti marginaaliin. Tämän kokoluokan firmoissa on niin järjettömän paljon henkilöstöä, että lieveilmiöitä varmasti esiintyy, mutta onneksi ne ovat kuitenkin juuri niitä - lieveilmiöitä.