Nobinan huono maine

Tätä ketjua lukiessa täytyy sanoa, että ”vristo” kirjoittaa paljon täyttä asiaa ja näkemykset on ammattimaisia. Liikenteessä näkee monta hosujaa ja sählääjää päivän mittaan, joille liikenteen ja eri tilanteiden ennakointi täysin ylivoimainen asia. Sujuvuutta ei ole äkkinäinen tempominen, vaan jouheva nätti meno. Ja tilanteen salliessa ihan reipaskin meno.
 
Jos miettii että toinen firma ajanut samoilla aikatauluilla ja pysynyt aikataulussa jopa etuajassa ja toinen firma ei pysy aikataulussa ja koko ajan myöhässä, niin kyllä se kertoo että jälkimäisessä firmassa ja kuljettajaissa on pahasti jokin vialla. Esimerkiksi: 13:12 lähtevä 37 Honkasuolta helbin aikaan oli kampissa aina joko 3min etuajassa tai tasan sillon kun pitikin eli 13.54 tai korkeintaan 1-2min myöhässä, Nobinan aikana sama lähtö on lähes joka ikinen päivä 2-10min myöhässä, viimisen 7 päivän aikana ei ole ollut aikataulussa perillä tai edes etuajassa. Nobinalla viellä lukee näin hienosti sivuillaan "Nobinan visio on "Kaikki haluavat matkustaa kanssamme".Jotta voimme saavuttaa visiomme, on matkustamisen kanssamme oltava helppoa. Aikatauluihin on voitava luottaa" tämä ei pidä millään asteella koko yhtiössä paikkaansa.
 
Onko sullakin sellainen kokemus, että Nobinan bussit on huomiotaherättävän hitaita?

On. En voi yleistää että KAIKKI kuljettajat näin toimivat, mutta hyvin yleistä oli esimerkiksi Itä-Helsingin suunnilla kun Nobinan linjoja ajoi yhtenäistä reittiä tiellä 170 Itäkeskuksen ja Landbon välillä, linja 93 koko matkan ja linja 97 Fallpakkaan asti. Monesti köröteltiin alinopeutta perässä. Linja 97/97V meni Nobinalta HelBille ja linja 93 tuli Nobinalta meille elokuussa, uudella linjatunnuksella. Ei ole mm. 97:n perässä tarvinnut enään körötellä sen jälkeen kertaakaan.

Vriston mainitsema taloudellinen ajotapa on ihan eri asia kuin se että ajetaan selvästi muuta liikennettä hitaasti ilman (näkyvää) syytä. Tästä aiheesta keskusteltiin aiemmin tänä vuonna toisessa ketjussa ja muutamalla muullakin foorumin jäsenellä oli samoja havaintoja juuri Itäväylän suunnilta. Onko sitten tämä Nobinan taloudellinen ajotapa käsitetty väärin joidenkin kuljettajien osalta? Vaikea sanoa kun en ole ajatustenlukija. Mutta jostain syystä erityisesti Nobinan osalta selvästi korostuu hitaasti ajaminen vrt. muihin liikennöitsijöihin.

Tämä aihe tuntuu hiertävän joidenkin jalkoja selvästi, mutta tämä on minun kokemukseni asiasta. Tuolla tien päällä tulee vietettyä kuitenkin jopa 14 tuntia päivässä (okei, vähennetään tauot pois eli ehkä 10-11 tuntia maksimissaan).
 
Onko sitten tämä Nobinan taloudellinen ajotapa käsitetty väärin joidenkin kuljettajien osalta?
Näin varmasti on.

Tiedän eräitä kollegoita, jotka ovat vuosikausia ja jopa vuosikymmeniä ajaneet hitaasti. Se on heidän tapansa tehdä töitä. Yksikään näistä ei ole ollut eikä ole Nobinalla töissä.

Nobinalla ei mitenkään kehoteta hidastelemaan. Itseasiassa täsmälleen samoja asioita tähdennetään kuljettajatyössä kuin edellisellä työnantajallanikin.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:40 ----------

Jos miettii että toinen firma ajanut samoilla aikatauluilla ja pysynyt aikataulussa jopa etuajassa ja toinen firma ei pysy aikataulussa ja koko ajan myöhässä, niin kyllä se kertoo että jälkimäisessä firmassa ja kuljettajaissa on pahasti jokin vialla. Esimerkiksi: 13:12 lähtevä 37 Honkasuolta helbin aikaan oli kampissa aina joko 3min etuajassa tai tasan sillon kun pitikin eli 13.54 tai korkeintaan 1-2min myöhässä, Nobinan aikana sama lähtö on lähes joka ikinen päivä 2-10min myöhässä, viimisen 7 päivän aikana ei ole ollut aikataulussa perillä tai edes etuajassa. Nobinalla viellä lukee näin hienosti sivuillaan "Nobinan visio on "Kaikki haluavat matkustaa kanssamme".Jotta voimme saavuttaa visiomme, on matkustamisen kanssamme oltava helppoa. Aikatauluihin on voitava luottaa" tämä ei pidä millään asteella koko yhtiössä paikkaansa.
Missä kohtaa tässä on ajettu mielestäsi alinopeutta?
https://reittiloki.hsl.fi/journey/2...ilters=TIMING_STOP_ARS,TERMINAL_ARS,DEPARTURE
 
Näin varmasti on.

Tiedän eräitä kollegoita, jotka ovat vuosikausia ja jopa vuosikymmeniä ajaneet hitaasti. Se on heidän tapansa tehdä töitä. Yksikään näistä ei ole ollut eikä ole Nobinalla töissä.

Eikös siitä sitten esimiehet ja tilaaja ilmoittele jos joku kuljettaja jää pysäkkiaikatauluista jälkeen päivästä toiseen viikosta toiseen vuodesta toiseen ?
 
vristo;240074 Missä kohtaa tässä on ajettu mielestäsi alinopeutta? [url sanoi:
https://reittiloki.hsl.fi/journey/20211222/131200/1037/2/0022_1230?date=2021-12-22&route.routeId=1037&route.direction=2&route.originStopId=1333104&mapView=60.22402%2C24.878313&tab=journeys&details-tab=journey-events&vehicle=0022%2F1230&live=false&time=13%3A34%3A11&journeyEventFilters=TIMING_STOP_ARS%2CTERMINAL_ARS%2CDEPARTURE[/url]

No on se aika ihme jos aikataulussa ei pysytä ja ajetaan normaali nopeutta. tuostakin kun katsoo niin lähes 7min myöhässä kampissa ja tuohon aikaa pahemmin mitään ruuhkaa ole mitä lähtee syyttämään.
 
Eikös siitä sitten esimiehet ja tilaaja ilmoittele jos joku kuljettaja jää pysäkkiaikatauluista jälkeen päivästä toiseen viikosta toiseen vuodesta toiseen ?
Kun kuljettajan työhistoria on moitteeton, ei kolareita, ei ongelmia tai muutakaan, niin siinä on esimiehen paha mennä sanomaan, että paina enemmän kaasua.

---------- Viestit yhdistetty klo 04:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:19 ----------

No on se aika ihme jos aikataulussa ei pysytä ja ajetaan normaali nopeutta. tuostakin kun katsoo niin lähes 7min myöhässä kampissa ja tuohon aikaa pahemmin mitään ruuhkaa ole mitä lähtee syyttämään.
Jos katsot tuota ajoa niin näet, että kyseinen vuoro on ollut aikataulussaan aina Hankasuon pysäkille asti, mutta sitten käännyttyään Vihdintielle ja seuraavalta pysäkiltä (Ruosilantie) on lähdetty jo yli kolme minuuttia myöhässä. Nämä liikennevalot Malminkartanontieltä Vihdintielle ovat erittäin nopeat ja keräävät usein pitkän jonon. Kun jäädään jo alussa noin paljon myöhään niin sitä on enää loppumatkasta vaikea saada kiinni.
 
Kun kuljettajan työhistoria on moitteeton, ei kolareita, ei ongelmia tai muutakaan, niin siinä on esimiehen paha mennä sanomaan, että paina enemmän kaasua.

Näissä toki on työnantajakohtaisia eroja. Kun toiset tietävät että omat aikataulut on kireitä niin asiakaspalautteet myöhässäoloista menee käytännössä roskiin ja kuljettajalle todetaan että ei aiheuta toimenpiteitä mutta toisissa aletaan soittelemaan perään vartin myöhässäolon myötä että missäs meet.
 
Pakko raottaa sanaista arkkuani tähän ketjuun.

Luulen, että hidastelun osalta kyseessä on kannustinjärjestelmän aiheuttama paine hyviin pisteisiin. Nobinan Vihreämatkajärjestelmä palkitsee liikenteessä erityisesti rullaamista. Järjestelmä antaa kuljettajalle pisteytystä kuluneen jakson ajoista ja näihin pisteisiin vaikuttaa juuri rullaus muiden asioiden kuten polttoaineenkulutuksen tai jarrutusten lisäksi. Ko. järjestelmä varmasti tarkoitusperältään puhtaasti hyvällä tarkoituksella luotu polttoaineen ja ympäristön säästämiseksi, mutta luonnollisesti niin kauan kuin ihminen sitä käyttää, löytyy niitä ketkä väärinkäyttävät sen heikkouksia. Käsittääkseni Vihreämatka ei rekisteröi jarrutuksia pisteytykseen alle 20 kmh nopeuksista. Tällöin jotkut rullaavat maan tappiin asti kunnes tuo 20 kmh alittuu ja siitä sitten seuraa äkkipysähdys. Samoin lievässä alamäessä ajetaan mielummin korostettua alinopeutta, jotta ei tarvitse loppua kohden sitoa jarrulla punaisiin valoihin tai nopeusrajoituksen lähestyessä. Jälkimmäinen on itseasiassa hyvin järkevää noin yleiselläkin tasolla, kunhan muu liikenne ei siitä kohtuuttomasti häiriinny. Vihreämatka tosin saattaa sakottaa ikävästi alamäessä tapahtuvasta jarrutuksesta sillä se ei ole tietoinen mäen lopussa palavasta punaisesta liikennevalosta.

Näitä kannustinjärjestelmien stressaajia löytyy ihan muistakin taloista eikä kyseessä ole pelkästään Nobinaa koskettava ongelma. Keskiverron linja-autonkuljettajan tulee keskittyä turvalliseen ajamiseen ensisijaisesti. Kannustimet ja polttoainetaloudellisuus tulee sitten siinä sivussa kun huolehditaan riittävästä ennakoinnista. Vihreämatka vahvuuksineen ja puutteineen kuitenkin varmasti palkitsee myös kunniallisesti ajavia kuljettajia, ketkä sujuvasti liikennevirran mukana ennakoivat sekä säästävät polttoainetta. Ideaalissa polttoainetaloudellisuus tulee juuri ennakoinnista sekä ajotavasta eikä keinotekoisista kannustinjärjestelmistä tai sietämättömän ahtaalle kuristetuista linja-autojen kiihtyvyydestä.

Nobinan ollessa iso talo, löytyy siitä isojen talojen ilmiöitä. Kuitenkin ei ole millään muotoa perusteltua perinpohjin nostaa lokaa veden pinnalle. Keskiverto Nobinan bussi ei kyllä tänäpäivänä erotu mitenkään korostetun negatiivisesti liikenteestä. Vestien ja muiden visuaalisesti hirveiden autojen poistuttua liikenteestä Nobinan kalusto on paljon paremmalla tolalla kuin takavuosina. Liikenteessä edellä ajava Nobinan bussi ei aiheuta minussa reaktioita sillä nämä hidastelijat kuuluvat ehdottomasti marginaaliin. Tämän kokoluokan firmoissa on niin järjettömän paljon henkilöstöä, että lieveilmiöitä varmasti esiintyy, mutta onneksi ne ovat kuitenkin juuri niitä - lieveilmiöitä.
 
No on se aika ihme jos aikataulussa ei pysytä ja ajetaan normaali nopeutta. tuostakin kun katsoo niin lähes 7min myöhässä kampissa ja tuohon aikaa pahemmin mitään ruuhkaa ole mitä lähtee syyttämään.

Pelkästään aikataulua kyyläämällä en itse lähtisi kuitenkaan esittämään moisia väitteitä. Täällä Sipoon suunnillakin meillä on joitakin linjoja, joilla olet useammin myöhässä kuin aikataulussa vaikka ajaisit nopeusrajoitusten mukaan ja ruuhkaa ei olisi. Aikataulusuunnittelu on silloin pielessä. Hidasteluun perustuvat kokemukset pitää olla itse koettuja eikä perustella vain sillä et on hidas kuljettaja. Tällä perusteella minäkin olen hidas kuljettaja, vaikka mittari tarkalleen nopeusrajoituksen mukaisesti (jos keli ja tien geometria antaa myöten), koska usein ollaan myöhässä aikataulusta ilman ruuhkaa.
 
Pakko raottaa sanaista arkkuani tähän ketjuun.

Luulen, että hidastelun osalta kyseessä on kannustinjärjestelmän aiheuttama paine hyviin pisteisiin. Nobinan Vihreämatkajärjestelmä palkitsee liikenteessä erityisesti rullaamista. Järjestelmä antaa kuljettajalle pisteytystä kuluneen jakson ajoista ja näihin pisteisiin vaikuttaa juuri rullaus muiden asioiden kuten polttoaineenkulutuksen tai jarrutusten lisäksi. Ko. järjestelmä varmasti tarkoitusperältään puhtaasti hyvällä tarkoituksella luotu polttoaineen ja ympäristön säästämiseksi, mutta luonnollisesti niin kauan kuin ihminen sitä käyttää, löytyy niitä ketkä väärinkäyttävät sen heikkouksia. Käsittääkseni Vihreämatka ei rekisteröi jarrutuksia pisteytykseen alle 20 kmh nopeuksista. Tällöin jotkut rullaavat maan tappiin asti kunnes tuo 20 kmh alittuu ja siitä sitten seuraa äkkipysähdys. Samoin lievässä alamäessä ajetaan mielummin korostettua alinopeutta, jotta ei tarvitse loppua kohden sitoa jarrulla punaisiin valoihin tai nopeusrajoituksen lähestyessä. Jälkimmäinen on itseasiassa hyvin järkevää noin yleiselläkin tasolla, kunhan muu liikenne ei siitä kohtuuttomasti häiriinny. Vihreämatka tosin saattaa sakottaa ikävästi alamäessä tapahtuvasta jarrutuksesta sillä se ei ole tietoinen mäen lopussa palavasta punaisesta liikennevalosta.

Näitä kannustinjärjestelmien stressaajia löytyy ihan muistakin taloista eikä kyseessä ole pelkästään Nobinaa koskettava ongelma. Keskiverron linja-autonkuljettajan tulee keskittyä turvalliseen ajamiseen ensisijaisesti. Kannustimet ja polttoainetaloudellisuus tulee sitten siinä sivussa kun huolehditaan riittävästä ennakoinnista. Vihreämatka vahvuuksineen ja puutteineen kuitenkin varmasti palkitsee myös kunniallisesti ajavia kuljettajia, ketkä sujuvasti liikennevirran mukana ennakoivat sekä säästävät polttoainetta. Ideaalissa polttoainetaloudellisuus tulee juuri ennakoinnista sekä ajotavasta eikä keinotekoisista kannustinjärjestelmistä tai sietämättömän ahtaalle kuristetuista linja-autojen kiihtyvyydestä.

Nobinan ollessa iso talo, löytyy siitä isojen talojen ilmiöitä. Kuitenkin ei ole millään muotoa perusteltua perinpohjin nostaa lokaa veden pinnalle. Keskiverto Nobinan bussi ei kyllä tänäpäivänä erotu mitenkään korostetun negatiivisesti liikenteestä. Vestien ja muiden visuaalisesti hirveiden autojen poistuttua liikenteestä Nobinan kalusto on paljon paremmalla tolalla kuin takavuosina. Liikenteessä edellä ajava Nobinan bussi ei aiheuta minussa reaktioita sillä nämä hidastelijat kuuluvat ehdottomasti marginaaliin. Tämän kokoluokan firmoissa on niin järjettömän paljon henkilöstöä, että lieveilmiöitä varmasti esiintyy, mutta onneksi ne ovat kuitenkin juuri niitä - lieveilmiöitä.
Se on juuri näin.
 
On. En voi yleistää että KAIKKI kuljettajat näin toimivat, mutta hyvin yleistä oli esimerkiksi Itä-Helsingin suunnilla kun Nobinan linjoja ajoi yhtenäistä reittiä tiellä 170 Itäkeskuksen ja Landbon välillä, linja 93 koko matkan ja linja 97 Fallpakkaan asti. Monesti köröteltiin alinopeutta perässä. Linja 97/97V meni Nobinalta HelBille ja linja 93 tuli Nobinalta meille elokuussa, uudella linjatunnuksella. Ei ole mm. 97:n perässä tarvinnut enään körötellä sen jälkeen kertaakaan.

Koska meillä molemmilla oli kokemuksia nimenomaan Itäväylän linjojen eli 93 ja 97 (V) kuljettajista niin -niin mahdottomalle kuin se kuulostaakin- voisiko olla niin, että kyseinen ongelma Nobinalla oli kasaantunut valtaosin nimenomaan joko a) tänne Itä-Helsinkiin tai b) nimenomaan näille linjoille?
Tällöin vooidaan heittää ilmoille sellainenkin johtopäätelmä että kyseisen ongelman ovat aikaansaaneet kyseistä aluetta liikennöivien linjojen varikon esihenkilöt joiden sanotaanko nyt vaikka negatiivinen kannustaminen on aiheuttanut sen että alueen kuljettajat noudattivat liiankin kirjaimellisesti yhtiön ohjeistuksia tms.

Olen omalla työurallanikin törmännyt kyseisenlaiseen esimiestyyppiin joiden toimintaa voi kuvailla parhaiten kahdella kirjaimella, koo ja pee -miettikää itse mitä tällä tarkoitan- joten tiedän ettei se mahdotontakaan ole.
 
paina enemmän kaasua.
Vielä sekin, että nykyaikainen vähäkulutteiseksi tehty auto ei varsinaisesti kannusta ajamaan reippaasti. Nykyään olen tosi hidas kuljettaja jos vertaa siihen kun kymmenisen vuotta sitten aloittelin ovijarruttomalla scalalla. Silloin helposti kelasi mittariin rajoituksen salliman nopeuden pysäkkien välillä ja silti pehmeät jarrutukset pysäkille tullessa. Vähän erilaista oli tänä aamuna 2020 mallisella 8900 telillä. Kaasua saa painamalla painaa jos eräällä linjalla aikoo ajaa reittiin kuuluvan pitkän suoran 60km/h. Loiva ylämäki vielä ja auto vaihtaa isompaa vaihdetta ja nopeus hyytyy entisestään. Tästä keskustelin kerran erään matkustajankin kanssa. Hän tuli kehumaan, että kyyti on muuten mukavaa, mutta kaipasi tiettyä reippautta, mutta sitä en pysty näillä vehkeillä toteuttamaan. Ekologisen voimalinjan lisäksi auton muut viiveet... Huomaan joskus vahingossa ajavani alinopeutta ja kerääväni letkaa perään.
 
Nobina kuljettajan kannalta varmaan huonoin talo.
Jokunen vuosi sitten kun itse ajoin niin keskimäärin tunti enemmän duunia kun kollegalla helbillä.
Eli usein ainoa tauko safkis koko päivänä, joka pahimmillaan alle 30min.
Lähdöt useimmat myöhässä, koska linjat tehty mahdollisimman tuottaviksi.
Vihreä matka jos huono eli jarruttaa niin sr näkyy enneståän jo huonoissa vuoroissa ja puhutteluina.
Huono maine ei ole liiottelua.
 
Takaisin
Ylös