Nobinan huono maine

Itseäni ärsyttää lähinnä ainakin käyttämilläni linjoilla 97 / 97V tapahtuva huomattavasti (Itäväylällä pahimmillaan jopa 20 km/h) nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt hidastelua edellyttävät. Poikkeuksiakin toki on, eli kuljettajia jotka ajavat rajoitusten mukaisesti kun se edellä mainitut syyt huomioiden on turvallista mutta harvassa ne ovat (mukavaa myös madella omalla autolla "ysiseiskan" perässä Itäväylän kuudenkympin rajoitusalueella neljää-viittäkymppiä eteenkin jos sattuu olemaan hieman kiire jonnekin -ei saisi olla, tiedän, mutta joskus vaan niin pääsee käymään kun ihminen ei ole syntynyt täydelliseksi...).
Tilanteissa, joissa nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen johtuu keli- tms. seikoista tämä on tietenkin täysin ok mutta ei silloin jos syynä on pelkästään liian löysä aikataulu tms.

Tätä samaa oon itse havainnoinut linjaa 841 ajaessa. Siinä meillä on tiukka aikataulu. Tai no tiukka ja tiukka. 60kmh kun pääsisi ajamaan niin ei yleensä ongelmia, mutta turhauttaa madella Nobinan perässä sitä 30-40kmh. Sama on muuallakin, jossa jaetaan Nobinan kanssa yhteisiä reittiosuuksia. Todennäköisesti syypäänä juuri tämä ajotavanseuranta. En tiedä miten heidän "vihreä maili" toimitsee, millä saa pojoja ja mitkä palkinnot, mutta en itse keksi mitään muuta syytä kuin tuon vihreän mailin.

Ai niin, heinäkuussa ajelin yövuoroa 841N:llä Nobinan perässä Itäväylällä 70kmh alueella 30kmh... Painoin muuten ohitse ;)
 
https://www.youtube.com/watch?v=toz1RV49NL4 Onko muuten kellään mitään tietoa mikä on tän videon idea, kun otsikossa lukee että "Nobinan kuski osaa hommansa"? ite olen kauan miettinyt mikä on videon aihe, kun videossa näkyy vain Nobinan bussi, joka seisoo tauolla Tikkurilassa ja jonka kuljettaja puhuu puhelimessa ja polttaa tupakkaa? ite en ainakaan näe videossa mitään erityistä "Nobinamaisuutta". Toi, mitä kuljettaja tekee, niin on ihan tyypillistä bussikuskien toimintaa päättärillä, että puhutaan puhelimessa ja poltetaan tupakkaa, enkä näe ko. toiminnassa mitään outoa tai vastenmielistä. Tai muutenkaan mitään, joka liittyis jotenkin Nobinaan. Tollainenhan on ihan normaalia toimintaa koko alalla.
 
Tätä samaa oon itse havainnoinut linjaa 841 ajaessa. Siinä meillä on tiukka aikataulu. Tai no tiukka ja tiukka. 60kmh kun pääsisi ajamaan niin ei yleensä ongelmia, mutta turhauttaa madella Nobinan perässä sitä 30-40kmh. Sama on muuallakin, jossa jaetaan Nobinan kanssa yhteisiä reittiosuuksia. Todennäköisesti syypäänä juuri tämä ajotavanseuranta. En tiedä miten heidän "vihreä maili" toimitsee, millä saa pojoja ja mitkä palkinnot, mutta en itse keksi mitään muuta syytä kuin tuon vihreän mailin.

Ai niin, heinäkuussa ajelin yövuoroa 841N:llä Nobinan perässä Itäväylällä 70kmh alueella 30kmh... Painoin muuten ohitse ;)

En voi ymmärtää. Jos sää tai liikenneolosuhteet eivät rajoita, niin alinopeutta ei saa ajaa. Ei mikään bonussysteemi saa olla sellainen, että se vaikuttaa matkustusmukavuuteen. Ihmettelen, jos matkustajilta ei tule palautetta HSL:lle.
 
En voi ymmärtää. Jos sää tai liikenneolosuhteet eivät rajoita, niin alinopeutta ei saa ajaa. Ei mikään bonussysteemi saa olla sellainen, että se vaikuttaa matkustusmukavuuteen. Ihmettelen, jos matkustajilta ei tule palautetta HSL:lle.

Tulin tässä jonkun aikaa sitten Sipoonrannasta vanhaa Porvoontietä pitkin, kun 93K:lla ollut Nobina kaartoi tökerösti eteen Östersundomin suunnalta ja jäi ajamaan 25 km/h viidenkympin alueella kääntyäkseen Karhusaareen.

Joku raja ajotavanseurantaankin.
 
Nobinalla on vihreä matka niminen kulutusmittari.
Jos jarruttaa yli 30kmh niin tulee miinusta, ja joutuu esimiehen kanssa "kehitys"keskusteluun.
Tämän vuoksi moni valuttelee kehäteillä ja väylillä kilometrin ennen pysäkkiä ettei jarrut kulu.
Mitään bonussysteemiä nobinalla kuitenkaan ei ole.
Kysyin paikan johtajalta miksi sitten pitäisi ajaa mittarit vihreellä niin hän vastasi että palkinto on siinä kun saa ajaa hiljaa.
Vastapainoksi pääkaunpungin kireimmät aikataulut, helposti puolet lähdöistä myöhässä.
Tähän on syynä että monissa firmoissa vaikkapa aamupäivä ajetaan tiettyä linjaa ja tulee taukoa välillä.
Nobinalla pienten taukojen sijaan vaihtuu linja. Näin firma säästää minuutteja.
Vaihdot tehty usein siten ettei linjoille ehdi ajoissa, mikäli et vapaalla aloita taikka tauon aikana.
Tyhjänä jos pitää bussia ajaa niin aika on otettu henkilöauton mukaan ja ilman ruuhkia.
Kaikki edellämainittu näkyy tietenkin asiakaspalvelussa ja sairaspoissaoloissa.
Sairaana flunssassa saa kuulemma olla kolme krt vuodessa, sen jälkeen joutuu keskusteluun.
Sinänsä sairasloman hakeminen myös tehty vaikeaksi, pitää mennä kamppiin taikka tapiolan toimipisteeseen, muut ei käy.
Sairasloman aikana esimiehet on ohjeistettu soittamaan työntekijöille perään. Näin ajatellaan ettei sairastella niin paljoa.
Vapaalla ohjeistetaan lepäämään mahdollisimman paljon, että jaksaa taas ensi viikon.
Täysin normaalia että 8-9 tunnin työpäivässä on ruokatauko 25min, ei muuta. Wc tauot tarkoittaa usein että lähdöt myöhässä.
Siellä on asiallisia ajosarjoja mutta niitä pääasiassa ajaa pieni piiri.
Taikka ne jotka ovat hakeneet lääkärintodistuksen etteivät kykene ajamaan tauotta.
Sama pätee pitkälti työaika toiveissa, menee läpi jos on lääkäriltä lausunto jostain sairaudesta. Monella on esimerkiksi uniapnea.
Ajoaika sääntöjä rikotaan luullakseni melko usein, omalla kohdalla ehkä kerran pari kuussa ehdoteltiin esimerkiksi että ajatko ruokatunnin, palkka ois toki maksettu.
Tämä siksi ettei tulisi ajamattomia lähtöjä, mielummin rikotaan lepoaikasääntöjä.
Kokemukseni mukaan nobinan huono maine pitää paikkansa.
Toki joka talossa on ongelmansa mutta ihan vastaavaan en ole törmännyt missään.
Olen ajanut reilu 20v pitkää ja lyhyttä matkaa, usemmassa talossa hsl ajoakin joten tunnen alaa ja toimintavat.
Täl hetkellä taas yhdistelmän ratissa, en lähtis enää nobinan touhuun mukaan.
 
Nobinalla on vihreä matka niminen kulutusmittari.
Jos jarruttaa yli 30kmh niin tulee miinusta, ja joutuu esimiehen kanssa "kehitys"keskusteluun.
Tämän vuoksi moni valuttelee kehäteillä ja väylillä kilometrin ennen pysäkkiä ettei jarrut kulu.
Mitään bonussysteemiä nobinalla kuitenkaan ei ole.
Kysyin paikan johtajalta miksi sitten pitäisi ajaa mittarit vihreellä niin hän vastasi että palkinto on siinä kun saa ajaa hiljaa.
Vastapainoksi pääkaunpungin kireimmät aikataulut, helposti puolet lähdöistä myöhässä.
Tähän on syynä että monissa firmoissa vaikkapa aamupäivä ajetaan tiettyä linjaa ja tulee taukoa välillä.
Nobinalla pienten taukojen sijaan vaihtuu linja. Näin firma säästää minuutteja.
Vaihdot tehty usein siten ettei linjoille ehdi ajoissa, mikäli et vapaalla aloita taikka tauon aikana.
Tyhjänä jos pitää bussia ajaa niin aika on otettu henkilöauton mukaan ja ilman ruuhkia.
Kaikki edellämainittu näkyy tietenkin asiakaspalvelussa ja sairaspoissaoloissa.
Sairaana flunssassa saa kuulemma olla kolme krt vuodessa, sen jälkeen joutuu keskusteluun.
Sinänsä sairasloman hakeminen myös tehty vaikeaksi, pitää mennä kamppiin taikka tapiolan toimipisteeseen, muut ei käy.
Sairasloman aikana esimiehet on ohjeistettu soittamaan työntekijöille perään. Näin ajatellaan ettei sairastella niin paljoa.
Vapaalla ohjeistetaan lepäämään mahdollisimman paljon, että jaksaa taas ensi viikon.
Täysin normaalia että 8-9 tunnin työpäivässä on ruokatauko 25min, ei muuta. Wc tauot tarkoittaa usein että lähdöt myöhässä.
Siellä on asiallisia ajosarjoja mutta niitä pääasiassa ajaa pieni piiri.
Taikka ne jotka ovat hakeneet lääkärintodistuksen etteivät kykene ajamaan tauotta.
Sama pätee pitkälti työaika toiveissa, menee läpi jos on lääkäriltä lausunto jostain sairaudesta. Monella on esimerkiksi uniapnea.
Ajoaika sääntöjä rikotaan luullakseni melko usein, omalla kohdalla ehkä kerran pari kuussa ehdoteltiin esimerkiksi että ajatko ruokatunnin, palkka ois toki maksettu.
Tämä siksi ettei tulisi ajamattomia lähtöjä, mielummin rikotaan lepoaikasääntöjä.
Kokemukseni mukaan nobinan huono maine pitää paikkansa.
Toki joka talossa on ongelmansa mutta ihan vastaavaan en ole törmännyt missään.
Olen ajanut reilu 20v pitkää ja lyhyttä matkaa, usemmassa talossa hsl ajoakin joten tunnen alaa ja toimintavat.
Täl hetkellä taas yhdistelmän ratissa, en lähtis enää nobinan touhuun mukaan.

Näiden väitteiden perusteella olisi työsuojelulla syytä käväistä keskustelemassa liikennepäälliköiden kanssa.

Mitä muuten tarkoittaa, että "jos jarruttaa yli 30 km/h, joutuu kehityskeskusteluun"? Siis ettäkö kerrallaan ei saisi jarruttaa kuin esimerkiksi 80 -> 50 esim. pysäkkiä lähestyttäessä Kehä I:llä?
 
Näiden väitteiden perusteella olisi työsuojelulla syytä käväistä keskustelemassa liikennepäälliköiden kanssa.

Mitä muuten tarkoittaa, että "jos jarruttaa yli 30 km/h, joutuu kehityskeskusteluun"? Siis ettäkö kerrallaan ei saisi jarruttaa kuin esimerkiksi 80 -> 50 esim. pysäkkiä lähestyttäessä Kehä I:llä?

Vähän tossa liioittelu haiskahtaa, vaikkei Nobina mikään esimerkillinen työnantaja olekaan.
 
Tätä samaa nysväystä on havaittavissa myös Länsiväylällä Kamppiin suuntautuvilla linjoilla. Ajonopeudet ovat huomattavan alhaisia ja pysäkeille jarrutellaan satoja metrejä ennen pysäkkiä. Liityisikö johonkin ajotavan seurantaan tms, ainakaan se ei matka-ajan kasvaessa matkustajia palvele.

Muuten tuohon maineasiaan. Eiköhän suurin osa ole Concordiataustaista liikenteen äärimmilleen vietyä ”optimointia”. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu linjat olivat tiukasti kierrätettyjä, ajoajat eivät riittäneet, kuljettajat eivät ehtineet esim. ruokarauolle ajoissa jne. ”Ikarus-aikaan” myös kalusto oli melko surkeassa kunnossa, niin ulkoa kuin sisältä. Noista pahimmista vuosista taitaa olla aikaa jo 15 vuotta, mutta syvälle alan ihmisten mielikuviin nuo ovat jääneet. Vaikka suuri yleisö tuskin asiaa osaa yhdistää voi tällä olla edelleen vaikutuksia esim. rekrytoinneissa. Maineriski onkin yksi yrityksen vaikeimmin itsenä hallittavia asioita.

Sama havainto Länsiväylällä Nobinan ruuhkalinjoilla. Ihmettelin silloin onko kyse jostain selittämättömästä syystä tahallinen hidastelu vai bussiin ilmestynyt vika. PL:n auto jonka lähtöaika Kampista samaan suuntaan oli 5 min. Nobinalähdön jälkeen ohitti meidän Nobinabussin jo ennen Matinkylää ! Nyt epäilykseni vahvistettiin ja olen päättänyt että nousen vastaisuudessa aina muutama minuutti myöhempään samaan suuntaan lähtevään PL:n bussiin. Voi kuulostaa lapsellista, mutta tosiasia on että turhaudun tämmöisestä hidastelusta. Eikö muuten monella linjalla on semmoinen systeemi että tietyistä pysäkistä ei saa lähteä ennen k.o. pysäkin aikatauluun mainittu minuutti, eli jonkinlainen tasaussysteemi. Vaikka siitäkin voisi joskus turhautua niin se on ratkaisevasti parempi vaihtoehto kuin mateleminen ajomatkan aikana, jolloin myös muu likkenne kärsii.
 
Haluan vielä muistuttaa siitä, että kuten kaikki tiedämme, niin meillähän on HSL-alueella nää Lonkasopimukset, jolloin kuljettajia siirtyy firman palveluksesta toiseen YT:n yhteydessä, kun liikennettä hävitään. Esim. vuoden päästähän Nobina häviää runsaasti liikennettä Helbille, ja ite olettaisin että koko Hakunilan porukka (lukuunottamatta tietenkin eläkkeelle jääviä kuskeja ja alaa vaihtavia) sekä osa Roihupellon kuljettajista siirtyvät Lonkasopimuksen kautta Helbille töihin Ojangon uudelle varikolle, ja uskon että joukosta löytyy todellakin kuskeja sekä mukavemmasta että vähemmän mukavasta päästä ja IHAN*VARMASTI niitäkin, joiden ajotyylissä on sanomista. Joten tällaisessa tilanteessa en lähtis missään nimessä sanomaan, että jollain tietyllä liikennöitsijällä on parempia kuskeja kuin toisella. Saakohan sit Helb kans huonon maineen vuoden päästä, jos Helbin kuskien ajotavassa alkaa näkymään paljon moitittavaa? ja mistäs sitä tietää, jos osa niistä Nobinan kuljettajista, jotka ajaa miten sattuu eivätkä noudata aikatauluja jne. ovat entisiä Helbin, Pohjolan ja Transdevin/Veolian ja Westendin linjan kuskeja, jotka ovat tulleet Nobinan palvelukseen Lonkasopimuksen kautta. Eli kuten sanoin, niin kaikilta firmoilta löytyy sekä luotettavampia että vähemmän luotettavia työntekijöitä, eikä työnantajaa voi syyttää siitä. Mä pidän jo miltei itsestäänselvänä, että Helbin Ojangon tulevista kuljettajista yli puolet (n. 65-75% tai enemmänkin) ovat entisiä Nobinan työntekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen Nobinan runkolinjabussisto on ainakin ollut melko hyvässä kunnossa. Omat kokemukset 510 -linjalta ja 235:ltä sekä lukuisista 300 -linjojen ajokeista, Eikä kuljettajissakaan ole ihmeellistä mainittavaa.

Helb:in bussi oli kyseessä alkukesästä, kun en meinannut päästä bussista ulos. Ensin ajettiin pysäkin ohi ja sitten takaovi ei auennut seuraavallakaan pysäkillä. Linja 560.
 
Nykyinen Nobinan runkolinjabussisto on ainakin ollut melko hyvässä kunnossa. Omat kokemukset 510 -linjalta ja 235:ltä sekä lukuisista 300 -linjojen ajokeista, Eikä kuljettajissakaan ole ihmeellistä mainittavaa.

Helb:in bussi oli kyseessä alkukesästä, kun en meinannut päästä bussista ulos. Ensin ajettiin pysäkin ohi ja sitten takaovi ei auennut seuraavallakaan pysäkillä. Linja 560.

No toi kuntojuttu on vähän epäreilu vertailukohta kun otetaan huomioon, että Nobinan autot ovat lähes upouusia ja HelBin autot ovat ajaneet 560:llä jo viisi vuotta.

Paljonko katurin matkamittarissa on yleensä viiden vuoden päivittäisen käytön jälkeen? ~350 000 km?
 
Nykyinen Nobinan runkolinjabussisto on ainakin ollut melko hyvässä kunnossa. Omat kokemukset 510 -linjalta ja 235:ltä sekä lukuisista 300 -linjojen ajokeista, Eikä kuljettajissakaan ole ihmeellistä mainittavaa.
Pari vuotta niin Nobinan runkolinja-subit samaa tasoa kuin HelB:in runkolinja OE:t koska Nobinalla ei taideta tehä busseille paljoo mitää muuta kuin vain ajetaan niillä. (uskoisin)
 
Nykyinen Nobinan runkolinjabussisto on ainakin ollut melko hyvässä kunnossa. Omat kokemukset 510 -linjalta ja 235:ltä sekä lukuisista 300 -linjojen ajokeista, Eikä kuljettajissakaan ole ihmeellistä mainittavaa.

Tuosta muuten tuli mieleen että kun olen 510:lla matkustanut (tosin harvoin koska ko. linja ja normaalit kulkemiseni eivät juurikaan kohtaa) en kertaakaan ole havainnut edellä mainitsemani 97:n kaltaista hidastelua vaan matka on aina sujunut reippaasti nopeusrajoitusten mukaan silloin kun se olosuhteet huomioiden on ollut mahdollista. Mistähän tämäkin johtuu...
 
Paljonko katurin matkamittarissa on yleensä viiden vuoden päivittäisen käytön jälkeen? ~350 000 km?

Keskimäärin HSL-alueen katurit taitaa kerätä n. 60 000 km / vuosi, mutta vaihtelu on iso sen mukaan, kuinka pitkissä kierroissa ja millaisen keskinopeuden linjoilla ne ovat. Uutena busseilla toki ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoina.
 
Takaisin
Ylös