Sakottaminen alinopeudesta edellyttää, että liikennemerkillä on osoitettu vähimmäisnopeus. En ole nähnyt sellaista vielä käytettävän missään.
Ei edellytä. Riittää, että ajaa muuta liikennettä vaarantavaa nopeutta (=liikenneturvallisuuden vaarantaminen) ilman pätevää syytä. Poliisi on tulkinnut lakia niin, että sakot rapsahtaa, mikäli ajettu nopeus on puolet tai alle sallitusta - esimerkiksi Itäväylällä 80 km/h alueella 30-40 km/h ajamisesta saa sakot. Eri asia, kuinka innokkaasti ns. alinopeussakkoja sitten jaellaan. Poikkeukselliset sääolot, kuten sankka lumipyry, sallivat toki alinopeutta ajon. Mitä tulee hitaasti ajoon, maalaisjärkikin sen jo sanoo, että suuret nopeuserot kasvattavat riskejä ja mahdollisen osuman vakavuutta. Jos kaikki ajaisivat samaa nopeutta ja noudattaisivat turvavälejä, ei peräänajoja syntyisi. Sen sijaan jos joku ajaa Itäväylällä linja-autolla 30 km/h ja toinen tulee takaa vaikka motskarilla 80 km/h, vastaa se lähes samaa tilannetta kuin moottoripyörä olisi ajamassa seinää päin 50 km/h nopeudella. Sillä erolla, että seinä ilmestyi yhtäkkiä eteen pysäkiltä, eikä kuitenkaan suostu kulkemaan muun liikennevirran mukana. Bussilla on myös >60 km/h rajoitusalueella väistämisvelvollisuus, joten pysäkiltä lähtö ei ole tekosyy tunkea muun liikenteen eteen. Tilaa pitää varata sen verran, mitä bussin kiihtyvyysominaisuudet vaativat. Aina se ei ole täysin mahdollista, kuten ruuhka-aikaan Hämeenlinnanväylällä, mutta esimerkiksi Itäväylällä on sen verran vähemmän liikennettä, ettei kenenkään eteen ole pakko änkeä.
Mielenkiinnosta: vaatiiko HSL busseilta minkäänlaista kiihtyvyyttä tai huippunopeutta? Vai voisiko teoriassa autot rajoittaa vaikka 60 km/h nopeuteen ja polttoaineensyötön minimiin? Voitaisiinko edes teoriassa rankaista kaluston suorituskyvystä tai kuljettajan ajotavasta johtuvista syistä aiheutuvia myöhästymisiä, jos ne sattuvat usein samalle liikennöitsijälle? Olettaen, että lähtöpysäkillä ollaan vielä lähes ajallaan. Kuinka ahneeksi liikennöitsijät voisivat ryhtyä ilman puuttumista? Omasta mielestäni HSL-alue on paisunut niin laajaksi (ja laajentumisvaraa on edelleen), että olisi hyvä erotella linjat selkeästi kaupunki- ja seutulinjoiksi ja vaatia ainakin pitkän matkan busseilta 100 km/h huippunopeutta, ripeää kiihtyvyyttä, puhelimen latausmahdollisuutta, roskakoria, matkatavaratilaa, vessaa sekä pehmeitä penkkejä. Eli ei sen enempää, kun mitä HSL vaatii lähijunakalustoltakin. Silti näillä kulkineilla matkustetaan yhtä pitkiä etäisyyksiä, mutta bussimatkustajia kohdellaan kuin karjaa ja junamatkustajien on saatava kaikilla reiteillä - jopa vaivaisella Helsinki-Leppävaara-välillä - upouusia Flirttejä. Samaa aikaa kaikki nuo kriteerit täyttävät jo nykypäivänä ei-HSL-bussit, jotka ajavat ihan samoja etäisyyksiä Helsingistä Nurmijärvelle, Hyvinkäälle ja Porvooseen. Esimerkiksi Lahdenväylän, Porvoonväylän ja Turunväylän suunnan linjat voisivat suurella osalla matkastaan hyödyntää täysmääräisesti 100 km/h huippunopeuetta, kun pysäkkejäkin on moottoriteillä niin vähän.