En viitsi kommentoida näitä Masin näkemyksiä, koska Ultrix eritteli niitä jo hyvin. Suoraan LAL:n propagandaosastolta peräisin.
Et niin, koska olen oikeassa!
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En viitsi kommentoida näitä Masin näkemyksiä, koska Ultrix eritteli niitä jo hyvin. Suoraan LAL:n propagandaosastolta peräisin.
Eikös se tässä hyvien veljesten maassa vähän niin tuppaa mennä?No joo, vääristellähän voi "hyvän" tavoitteen saavuttamiseksi vaikka kuinka paljon.
Kiitos kutsusta, tarjoatko yhden edestakaisen matkan? Lupaan tulla noutamaan sen Kuoppamäentieltä henkilökohtaisesti, jos suostut. Ja tietysti havainnoimaan etupenkiltä matkustusta, kuinka paljon käytetään seutulippua ja kuinka paljon kertalippuja. Mutta onko tuosta seutulippulaisten osuudesta olemassa jotain edes suuntaa antavaa tilastoa, kuinka merkittävistä matkustajamääristä on kyse pikavuoroilla?Tervetuloa katsomaan vaikkapa Oriveden ja Tampereen välisiä pikavuoroja. Seutulipulla kulkijoita on paljon ja erityisesti itä-Suomessa, jossa vakiot alkavat olla kadotettua kansanperinnettä.
Maailma on aika erilainen, jos sitä katsoo kehä kolmosen ulko- eikä sisäpuolelta!
Tarkalleen ottaen esitin kysymyksen. Kiinnostaa ihan oikeasti, kuinka usein jengi ostaa MH:sta lipun ja kuinka usein autosta. MH:n kautta ostettuna lisäarvo on käytännössä nolla, kun hinta on sama joka tapauksessa, jollain firmojen erikoistarjouksilla jopa halvempi. Onnibusin keskeinen innovaatio on se, että nettikaupasta on todellista lisäarvoa asiakkaalle, joka saa lipun aina netitse halvemmalla kuin kuljettajalta, poislukien seniorit ja ns. pätkälippulaiset.Kuka viimeksi on ostanut avoimen lipun...
Kannattaisi ottaa ensin selvää, ennenkuin kirjoittaa soopaa. MH:n lipunmyynnistä ostetut liput ovat avoimia ja kelpaavat kuukauden ostohetkestä ellei asiakas erityisesti halua ostaa lippua tiettyyn vuoroon.
Tämä on muuten äärimmäisen mielenkiintoinen kysymys. Olen itse sen sortin kommari, että mielestäni bussiyrittäjille pitäisi voida asettaa reittiliikenneluvan ehdoksi tietyt maksimitaksat, mutta sitähän ei voida EU:n perussopimuksen, PSA:n ja JLL:n nojalla tehdä.koko jupakan syy on LVM, joka minulle nyt kirkastuneesta syystä johtuen ei halua, että Suomessa on yritysaloitteista bussiliikennettä ja siitä koko jupakka johtuu ja siksi yleistä sääntöä ei haluta säätää tai muuttaa seutulippusopimuksia PSA:n mukaisiksi.
Tosi ikävää tämä MH:n ajojahti. On pikkaisen semmoinen maku tullut, että LVM haluaa laittaa lapun myös MH:n luukulle.
Toivottavasti olen väärässä - se on matkustajan etu!
Mikä muu on joukkoliikenteessä tärkeää kuin matkustajan etu?
---------- Viesti lisätty kello 23:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:29 ----------
Hei
Tähän unohtui kommentoida.
Tämä "avoin valtakirja" on samaa (ilmeisesti) LVM:n totaalista sumutusta.
Toisin kuin LVM väittää (ja PLL), yleinen sääntö ei edellytä bussiyhtiön alijäämän kattamista - kylläkin mahdollistaa sen, jos halutaan.
Ja tosiasiallista velvoitettakaan ei synny, jos liikennöitsijä saa lipusta ns. markkinahinnan kuten nykyäänkin, kun hinta on melkein yks yhteen MH:n 44 matkan sarjalipun hinnan kanssa. korvattava velvoite syntyy, jos liikennöitsijän matkasta saama hinta alittaa merkkinahinnan ja silloinkin korvattava osa on velvoitehinnan ja markkinahinnan erotus.
Toivoisin, että oikeassa oleva Masi asettautuisi aidosti matkustajan rooliin ja miettisi asiakaslähtöisesti tätä asiaa. Suomessahan on perinteisesti mietitty joukkoliikennettä yritysten toimintaedellytysten kannalta, jolloin asiakkaan rooli on ollut lähinnä maksajan tai maksusitoumuksen tuovan pokan rooli.Onko matkustajan etu se, että inforuuduista puuttuu lähtevien vuorojen tietoja?
Kysymys Joukkoliikennefoorumin käyttäjille, Masi mukaanlukien: koska viimeksi olette käyttäneet seutulippua pikavuorossa? Toinen kysymys, johon todennäköisesti löytyy tuoreempi vastaus: koska viimeksi olette ostaneet avoimen lipun Matkahuollosta reittivälille X–Y?
Joka ainoa kerta kun pikavuorossa matkustan, olen lipun ostanut etukäteen, sattuneesta syystä. Käyppäs muuten vilkaisemassa huviksesi Satakunnan Liikenteen pikavuoroa, joka lähtee Tampereelta. Siellä maksetaan ainakin 3/4 matkoista seutulipulla, oikeastaan sinä olet harvinaisuus jos maksat autossa käteisellä. Mitenköhän mahtaa käydä nykyisen vuorotiheyden jos seutulippu romutetaan. Tuskin ainakaan paranee. Sillä vaan karkoitetaan ihmiset henkilöautoihin...Kysymys Joukkoliikennefoorumin käyttäjille, Masi mukaanlukien: koska viimeksi olette käyttäneet seutulippua pikavuorossa? Toinen kysymys, johon todennäköisesti löytyy tuoreempi vastaus: koska viimeksi olette ostaneet avoimen lipun Matkahuollosta reittivälille X–Y?
HeiMuilla aloilla yritetään tehostaa ja siksi yksityistää palveluita. Bussialalla mennään toiseen - Brezneviläiseen suuntaan ja lujaa!
Kenellähän on varaa maksaa lysti?
LAL teetti jo vuosia sitten selvityksen viranomaisvetoisen hinnnasta EP-logistigs konsulttiyhtiöllä ja jo silloin lasku oli n. 1.000.000€ vuodessa Suomessa.
Paljonkohan se nyt tulee olemaan?
Mitenköhän paljon Ruotsissa on maksanut tämä lääninliikenne-järjestelmä? Vissiin siihen on kuitenkin jokin pätevä syy miksi siitä on viime aikoina kovasti haluttu luopua. Onhan länsinaapurissa myös jatkuvasti suuret määrät suht nuorta seutuliikennekalustoa myynnissä - tosin monet yksilöt melkoisen loppuunrääkättyjä. Ei varmaan ole halpaa touhua veronmaksajille?Vuonna 2006 EP-Logistigsin arvio oli n. 100 miljoonaa euroa vuodessa, ei siis miljoona, kuten erheellisesti kirjoitin.
Hyvä tietää, joskin vielä parempi olisi tietää niiden suhteellisista osuuksista linjoittain. Itse olen viimeksi matkustanut seutulipulla "en koskaan" ja MH-lipulla ehkä noin viisi vuotta sitten. Litteraa en laske tällaiseksi, niitä tuli käyteltyä kesällä 2009.Vastaan tähän kysymykseen siitä huolimatta, että molempiin kysymyksiin oma vastaukseni on "en koskaan".
Kuitenkin tämän vuoden (2012) puolella joka ainoassa pikavuorossa, jota olen kuljettajan ominaisuudessa ajanut, on matkoja maksettu sekä seutulipulla, että Matkahuollosta ostetulla ns. avoimella lipulla. Siis vähintään yksi kyseisen kaltainen maksutapahtuma jokaisessa vuorossa. Kysyttäessä "koska viimeksi", niin molempia lippuja olen vastaanottanut maksuksi pikavuoromatkasta viimeksi toissapäivänä eli 20.5.2012.
Tähän osaa varmaan vastata Möttö itse parhaiten. Oma käsitykseni on, että yrittäjän oma uskaliaisuus lähteä laajenemaan on tällainen. Ihmettelen hieman, ettei Vuorela ole liittynyt allianssiin, mutta ehkä sekin päivä vielä nähdään.Ps. Nimimerkki "Lasse" nosti esille huomionarvoisen pointin: mikä onkaan lopulta se laatu- tai muu kriteeri, jolla Onnibus-allianssin kumppaneiksi "valikoidutaan" kymmenien halukkaiden yritysten joukosta?
Turun ja Rauman pikavuoroja olen katsellut monesti Tampereen päässä, eikä sillä matkustajamääristä päätellen taida ollakaan muita kuin vakimatkustajia. Seutulippua ei varmasti lopeteta, vaan seutulippuliikenne hoidetaan jatkossa PSA:n mukaisin menettelytavoin. Se voi olla myös yritysten suunnittelemaa niin, että viranomainen määrää palvelutason. Liikenteen yksinoikeus vain kilpailutetaan tällöin. Reittiliikennelupien yleinen sääntö on vaarallinen, koska siinä ei voi säännöstellä tarjonnan määrää mitenkään.Joka ainoa kerta kun pikavuorossa matkustan, olen lipun ostanut etukäteen, sattuneesta syystä. Käyppäs muuten vilkaisemassa huviksesi Satakunnan Liikenteen pikavuoroa, joka lähtee Tampereelta. Siellä maksetaan ainakin 3/4 matkoista seutulipulla, oikeastaan sinä olet harvinaisuus jos maksat autossa käteisellä. Mitenköhän mahtaa käydä nykyisen vuorotiheyden jos seutulippu romutetaan. Tuskin ainakaan paranee. Sillä vaan karkoitetaan ihmiset henkilöautoihin...
En yhtään epäile, etteikö MH maksaisi asianmukaista vuokraa linja-autoasemasta. Sen sijaan on kyseenalaista, että Tampereen kaupunki vuokraa linja-autoasemaa yhdelle yritysryhmittymälle ilman velvoitetta antaa kaikkien asemaa käyttävien joukkoliikenneyritysten tuoda aikataulunsa muiden vuorojen ohella listaan. Tämä saattaa olla Kilpailulain 5 § ja 7 § mukainen kielletty kilpailunrajoitus. Määräävällä markkina-asemalla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla elinkeinonharjoittajalla taikka elinkeinonharjoittajien yhteenliittymällä olevaa koko maan tai tietyn alueen kattavaa yksinoikeutta tai muuta sellaista määräävää asemaa tietyillä hyödykemarkkinoilla, joka merkittävästi ohjaa hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja taikka vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla. Tässä tapauksessa Matkahuollolla on määräävä markkina-asema, eikä se mm. saa rajoittaa tuotantoa, markkinoita tai teknistä kehitystä kuluttajien vahingoksi. Kuluttajan vahinko minimoituu sillä, että infotaulussa ja aikataulussa lukee huomautuksena esimerkiksi "seutulippu ja MH:sta ostetut liput eivät kelpaa".Hei
Pitää vähän oikoa omiakin kirjoituksia.
Jäi tuosta viranomaisvetoisen mallin summasta pari nollaa pois.
Vuonna 2006 EP-Logistigsin arvio oli n. 100 miljoonaa euroa vuodessa, ei siis miljoona, kuten erheellisesti kirjoitin.
Se pitää sisällään kilpailutukset, lippujärjestelmät, infosysteemit ja asemat, joista nyt iso osa on MH:n omia ja lopuissakin, kuten Tampereella, MH on vuokralla ihan miesmäisellä vuokralla.
Googlasin hakusanalla "länstrafiken avskaffas" enkä löytänyt muuta kuin sen, että lääninliikenteen monopolit puretaan ja reittiliikenne on nykyään siellä täysin vapaata riistaa. Länstrafiken-järjestelmä jää ilmeisesti PSA-seutuliikenteen hoitajaksi, kuten tähänkin asti.Mitenköhän paljon Ruotsissa on maksanut tämä lääninliikenne-järjestelmä? Vissiin siihen on kuitenkin jokin pätevä syy miksi siitä on viime aikoina kovasti haluttu luopua.
Loppuun ajettujen bussien uittaminen vähemmän kehittyneisiin maihin on käsittääkseni ihan yleinen käytäntö. Saksasta ja Ruotsista uitetaan kalustoa Suomeen, harvemmin toisin päin. Suomesta puolestaan Viroon ja Venäjälle, harvoin toisin päin. Tämä tosin voi Viron osalta muuttua jo kymmenessä vuodessa, kun maa ottaa Suomea ripeällä talouskasvullaan kiinni.Onhan länsinaapurissa myös jatkuvasti suuret määrät suht nuorta seutuliikennekalustoa myynnissä - tosin monet yksilöt melkoisen loppuunrääkättyjä. Ei varmaan ole halpaa touhua veronmaksajille?
Mainio termi tuo "vähemmän kehittyneet maat". Ja maailmanhistoriassa on usein ollut myös niin, että jälkeenjääneissä järjestelmissä on kansalle uskoteltu, että tässä nyt ollaan kuitenkin maailman/Euroopan parasta.Loppuun ajettujen bussien uittaminen vähemmän kehittyneisiin maihin on käsittääkseni ihan yleinen käytäntö. Saksasta ja Ruotsista uitetaan kalustoa Suomeen, harvemmin toisin päin. Suomesta puolestaan Viroon ja Venäjälle, harvoin toisin päin. Tämä tosin voi Viron osalta muuttua jo kymmenessä vuodessa, kun maa ottaa Suomea ripeällä talouskasvullaan kiinni.
Googlasin hakusanalla "länstrafiken avskaffas" enkä löytänyt muuta kuin sen, että lääninliikenteen monopolit puretaan ja reittiliikenne on nykyään siellä täysin vapaata riistaa. Länstrafiken-järjestelmä jää ilmeisesti PSA-seutuliikenteen hoitajaksi, kuten tähänkin asti.
Olen itse sen sortin kommari, että mielestäni bussiyrittäjille pitäisi voida asettaa reittiliikenneluvan ehdoksi tietyt maksimitaksat
Jäi myös epäselväksi, miten tämä liittyy yleiseen sääntöön?
Toivoisin, että oikeassa oleva Masi asettautuisi aidosti matkustajan rooliin ja miettisi asiakaslähtöisesti tätä asiaa.
Näkemykseni on ehkä puolueellinen ja vääristynyt,
Eikä Ruotsissakaan ole vielä keksitty tapaa, jolla yhteiskunnan tukemat liput voitaisiin kelpuuttaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Jos sellaista ei löydy, niin en usko, että markkinaehtoinen liikenne leviää paikallisliikenteeseen kovin laajalti.
Olen lukenut sen ja siihen liittyvää materiaalia lukemattomia kertoja. Tällä hetkellä työn alla olevassa prujussa (LVM 12/2012) todetaan, että palvelusopimusasetuksen mukainen yleinen sääntö ei ole Suomessa tarkoituksenmukainen joukkoliikenteen julkisen rahoituksen instrumentti sen tähden, ettäsiihen liittyvät hallinnolliset, juridiset ja julkistaloudelliset riskit eivät ole tasapainossa järjestelyllä saavutettavien etujen kanssa. LVM:n linja-autotyöryhmä esittääkin, että yleisen säännön käyttöönottoa eiryhdytä valmistelemaan eikä lisäselvityksiä asiasta tehdä.Kannattaisi sitten perehtyä EU:n PSA-asetukseen.
En ole koskaan työskennellyt TKL:ssä. Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikössä toki suoritin tutkintooni kuuluvan harjoittelun (8 op) talvella 2010–11. Minusta pakollinen harjoittelu on eri asia kuin suojatyöpaikka, ja suojatyöpaikka ylipäätään määritellään tietääkseni vammaisten ja vajaakuntoisten henkilöiden erityistyöllistämisen keinoksi.Kuule Utrix
Minulla on käsitys, että työskentelet TKL:n (Tampereen kaupungin) suojatyöpaikassa.
Tietty määrä asiakkaita tulee väkisinkin kyytiin, vaikka palveluntaso olisi mitä. Ne, joiden on mahdoton käyttää omaa autoa ja jotka joutuvat asioimaan koulun, työn tai muun sellaisen takia pyörämatkaa pidemmän matkan päässä tulevat aina kyytiin.Lipputulojen varassa toimivassa liikenteessä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin yrittää toimia mahdollisimman asiakaslähtöisesti.
Muuten asiakkaita ei ole.
Viranomaisvetoisessa voi toimia toisinkin, jos viranomaisella on löysää rahaa.
Yleisellä säännöllä tarkoitetaan enimmäistaksan määrittämistä kaikille matkustajille tai tietyille erityisryhmille, jonka ylimenevät kulut korvataan liikennöitsijälle.Mikä ongelma tuossa on? Määritellään tukitaksarakenne, jonka mukaan maksetaan tukea liikennöijälle per matka. Lipun lopullinen hinta asikkaalle sitten riippuisi siitä, mikä on matkan kokonaishinta.
Otetaan vaikka kuvitteelliseksi esimerkiksi vaikka järjestelmä, jossa Syrjäkylä- Kaupunki välillä yhteiskunnan tuki olisi 5 euroa matkaa kohti. Jos lipun kokonaishinta olisi 10 euroa, matkustaja maksaisi 5 euroa ja yhteiskunta 5 euroa tukea ja jos joku liikennöijä kuljettaisi tuon välin 15 euron kokonaishinnalla, matkustaja maksaisi 10 euroa ja yhteiskunta 5 euroa.