Vastaanpa Janin puolesta, koska olemme kuitenkin 90-prosenttisesti samaa mieltä näistä asioista, lukuunottamatta TKL:n asemaa, jota tässä ei oltu edes mainittu.
Kuule Jani
Hyvin itse tiedät, että syypää on LVM, joka linjaa, että tuettuja lippuja (pääosin seutulippuja) ei saa kelpuuttaa maksuksi markkinaehtoisissa eli reittiliikennevuoroissa, eikä halua käyttää EU asetuksen ns. yleistä sääntöä, jolla asia hoituisi. Jopa MH:n hallituksessa (SL) tai LAL:n hallituksessa (PL) edustettuina olevien yritysten reittiliikennevuoroja ei ole otettu Infojärjestelmiin, koska edellytys on, että kaikki MH:n lipputuotteet kelpuutetaan.
Epäasiallinen peruste. Eipä seutulippu kelpaa Tikkurilan ja Pasilan asemilla pysähtyvissä kaukojunissakaan edes lisämaksun kanssa, silti kaukoliikenteen vuorot näytetään näyttötauluissa. Tauluja ei omista VR vaan Liikennevirasto, mutta eipä Kampin taulujakaan taida Masi omistaa vaan Linja-autoliiton tytäryhtiö, johon suurin osa Suomen linja-autoliikennöitsijöistä kuuluu, mukaanlukien Tampere–Pori-välin reittiliikenneluvan haltija Lauri Möttö ky.
Muutoin asiakasta petetään. Hänen pitää voida luottaa, että MH:n lippu kelpaa vuoroissa, jotka ilmoitetaan MH:n aikatauluinfossa.
Hyvinkin tasapuolista Onnibussin kohtelu siis taitaa ollakin, toisin kuin väität.
Kysymys Joukkoliikennefoorumin käyttäjille, Masi mukaanlukien: koska viimeksi olette käyttäneet seutulippua pikavuorossa? Toinen kysymys, johon todennäköisesti löytyy tuoreempi vastaus: koska viimeksi olette ostaneet avoimen lipun Matkahuollosta reittivälille X–Y? Kumpi osapuoli jumpittelee Matkahuolto-lippujen myymisen suhteen Onnibus-vuoroissa, Matkahuolto Oy vai Lauri Möttö ky/Onnibus Oy?
Taitaa olla vaan niin, että Sinäkin kuulut niihin, jotka haluavat Suomesta loppuvan yritysaloitteisen bussiliikenteen. Viranomaisvetoinen, kallis ja kankea on niiiin hienoa ja hyvää!
Mikä Onnibusissa on viranomaisvetoista? Onko tämä viittaus yhtiön yhden pääomistajan asemaan seutukuntayhtymän osa-aikaisena liikennejärjestelmäinsinöörinä (joka ei muuten päätä mistään bussiliikenteeseen liittyvästä, eikä varsinkaan pysty omaa taloudellista etuaan ajamaan ko. postissa)? Minusta on hivenen erikoista, että meillä on "yritysvetoinen" bussiliikenne, joka saa kuitenkin merkittävän osan rahoituksestaan "lipputuen" muodossa valtiolta ja kunnilta. Valtion ja kuntien kannalta se on samantekevää, onko raha lipputukea vai suoria ostoja, koska se on joka tapauksessa käytettyä ja subventio-osuus yhtä vuoroa kohden nousee varsinkin sardiinipurkkivuoroilla korkeaksi. Sinänsä Euroopan tehokkainta joukkoliikennettä varmasti sillä tavalla, että subventiotaso on matala, mutta vielä tehokkaammaksi se saadaan poistamalla nykymallinen seutulippu, joka poistuu, jos mitään ei tehdä vaan heitetään ranttaliksi. Minkä Masi tiedät varsin hyvin asiaan vuosien ajan perehtyneenä linja-autoalan edunvalvojana.
---------- Viesti lisätty kello 23:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:05 ----------
MH ja LAL tekevät varmaankin kiellettyä yhteistyötä myös MH:n hallituksessa edustettuna olevaa Savonlinjaa ja LAL:n hallituksessa edustettuna olevaa Pohjolan Liikennettä kohtaan, kun niidenkään reittiliikennevuoroja ei ole otettu infojärjestelmiin, koska MH:n kanssa tekemänsä sopimuksen vastaisesti niissä ei (LVM:n määräyksestä) voi kelpuuttaa mm. MH:n korttipohjalle tehtyjä seutulippuja maksuksi.
Voi, voi kuinka maailma (ja MH/LAL) on paha ja sorsii pieniä jäseniään kuten SL ja PL.
1.1.2020 taitaa Matkahuollon infojärjestelmässä olla tätä menoa tasan 0 vuoroa, ja merkittävä osa poistuu jo kesinä 2014 ja 2015…
Ja LVM ei tietenkään ole tässä tehnyt mitään, saati saanut aikaan koko sotkua!
EU:n palvelusopimus antaisi mahdolisuuden pattitilanteen laukaisemiseen mm. ns, yleisellä säännöllä, mutta LVM on kaiketi päättänyt lopetttaa Suomesta yritysaloitteisen (=reittiluvilla toimivan) bussiliikenteen ja peräti ministeri on linjannut, että yleistä sääntöä ei tule!
Se siitä.
Muilla aloilla yritetään tehostaa ja siksi yksityistää palveluita. Bussialalla mennään toiseen - Brezneviläiseen suuntaan ja lujaa!
Kenellähän on varaa maksaa lysti?
LAL teetti jo vuosia sitten selvityksen viranomaisvetoisen hinnnasta EP-logistigs konsulttiyhtiöllä ja jo silloin lasku oli n. 1.000.000€ vuodessa Suomessa.
Paljonkohan se nyt tulee olemaan?
Yleinen sääntö olisi myös Onnibusin etu, koska se tarkoittaisi sitä, että annettaisiin käytännössä avoin valtakirja veloittaa ihan mitä huvittaa Kyllösen Merjaa siitä, että kyydissä on seutulippulaisia tai muita tuetulla lipulla matkustavia. Teoriassa hyvä idea, mutta käytännössä vaikea ellei mahdoton säätää sellaiseksi, ettei yrittäjä voisi laskuttaa juuri sen verran, että jää aina kohtuullisesti voitolle vuoroilla, joilla sovelletaan yleistä sääntöä.
Itse henkilökohtaisesti kuluttajana toivoisin, että Onnibus ja LAL/MH sopisivat rauhan, ja Onnibusin vuorot alkaisivat näkyä Matkahuollon aikataulujärjestelmissä vaikkapa jollain huutomerkkihuomautuksella, että seutulippu ei näillä vuoroilla käy, ja toisaalta Onnibus hyväksyisi MH:sta ostetut liput vuoroillaan (ja saisi niistä luonnollisesti saman korvauksen kuin muutkin liikenteenharjoittajat).
Ilmainen vinkki LAL:lle: alentakaa nykyisiä listahintoja 25 % ja jättäkää opiskelija-alennus 25 % suuruiseksi, jolloin kukaan ei menetä mitään, mutta matkustajie tulee lisää hintajouston vaikutuksesta. Myös joustavat perheliput, jossa autollinen väkeä ikään ja sosioekonomiseen asemaan katsomatta matkustaisi enintään kahden aikuisen hinnalla olisi hyvä lipputuote, joka voisi houkuttaa väkeä omasta autosta bussiin. Jos bensan hinnalla matkustaa vain yksi aikuinen, niin perheet jatkavat autoiluaan, ja se on joukkoliikenteestä pois.