Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jutussahan nimenomaan kerrottiin, ettei ole yksittäistapaus vaan yleinen tapa bussialalla. Tietysti monille tuntuu olevan tärkeää koohkata asiasta vain, kun se koskee ns. halpabussiyhtiöitä.
Tokihan ongelmasta sopii puhua, itseäni vaan ärsyttää padat ja kattilat -meininki. Toisekseen ongelmalle voisi myös tehdä jotain, eikä vain itkeä surkeaa kohtaloaan. Suomessa on tehtaita pysäytetty vähäisemmistäkin syistä kuin maksamattomista lisistä, kyllä bussiliikenteenkin pitäisi pysähtyä. Jos ei pysähdy, niin sehän vain kertoo siitä, että lisät ovat liikaa ja paineita palkkojen laskemiseen on.
Luitko edes uutista? AKT voi ottaa selvittääkseen vain sellaisia tapauksia jossa työntekijä itse ottaa yhteyttä. Liian moni ei uskalla kun pelkää että työt loppuu.
Miten sä onnistut vääntämään tuon asian juuri noin päin? Eivät ole välttämättä tyytyväisiä tilanteeseensa, eivät vain uskalla nostaa kissaa pöydälle, koska pelkäävät irtisanomista tai ulossavustamista talosta.
Korjaa, jos ymmärsin väärin, mutta mielestäsi kuskin pitäisi ottaa vastuu 100 ihmisen turvallisuudesta ihan mihin hintaan tahansa? Tai tehdä talkoilla ylitöitä, "koska yritys hakee vielä muotoaan"? Ei maailma nyt ihan noin toimi, valitettavasti.
Eli toisinsanoen ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Että on töitä. Että saa edes jotain palkaksi.
AKT tykkää esiintyä julkisuudessa vahvana liittona, joka laittaa tarvittaessa koko yhteiskunnan polvilleen, mutta sitten eivät kuitenkaan saa jäseniään valistettua sen vertaa, että nämä uskaltaisivat ottaa yhteyttä, jos palkanmaksussa on ongelmia. Ja kyllä ne varmaan HAkaniemessä lehtiä lukevat sen verran, että tietävät asiasta. Hieno homma kuitenkin, että Hilkka Ahteella on töitä ja valtio tukee ammattiliittotoimintaa pelkästään verovähennysten kautta yli puolella miljardilla vuodessa ja Hilkka Ahteella on töitä. Tärkeät asiat tuplana.
Jos kuljettaja jättää eskaloimatta omaan palkanmaksuunsa liittyvät epäkohdat irtisanomisen pelossa, hän arvostaa työsuhteensa pysyvyyden tärkeämmäksi kuin lisärahan. Ts. tyytyy kohtaloonsa.
Jos esim. kiristyksen uhriksi joutunut ei uskalla ilmoittaa asiasta poliisille, hänkin siis arvostaa turvallisuutensa korkeammalle kuin "lisärahan"? Tyytyy kohtaloonsa?
Ja mielestäsi asiaan ei tarvitse puuttua?
Samoin kuin AKT:n pitäisi tehdä selväksi bussikuskeille, että liittoon kuuluminen ei ole duunariammatissa ainoastaan vaihtoehto, vaan suorastaan velvollisuus, koska työntekijän neuvotteluasema on erittäin pitkälti joukkovoimasta riippuvainen.
Ja jos nyt palataan vähän lähemmäs aihepiiriä ja keskustelun alkua, niin kenenköhän etu se on syytää julkisuuteen tietoa, että bussialan ongelmat työehtosopimusten kunnioituksen suhteen koskevat vain ja ainoastaan halpabussiyhtiöitä? Lisääkö sellainen ei-halpabussiyhtiössä työskentelevän kuljettajan rohkeutta ottaa yhteyttä liittoon, jos palkkatositteessa on toistuvasti epäselvyyksiä?