Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Pekka Möttö tiedottaa: http://www.onnibus.com/fi/lehdistotiedotteet.htm?pid=20140911_0001

Käsittääkseni ihan kelvollisia lukuja iskevät pöytään tuossa. Karkealla jakolaskulla (600 vuoroa viikossa, kahdeksan viikkoa) pääsin tulokseen, jonka mukaan Onnibus -vuoron keskimääräinen matkustajamäärä kahden ensimmäisen toimintakuukauden aikana on ollut noin 55. Paronikalustolla ajettuna se olis täyskuorma joka lähdöllä. Kääntäen sama matematiikka tarkoittaa, että keskimäärin kaikki VanHooleilla ajetut vuorot on voitu ajaa alakerta tyhjänä. ;)

Toisaalta pitää muistaa että Heinä -Elokuu on ollut vilkasta lomasesonkia jolloin on saatettu matkustaa enemmän. Odotankin miten matkustajamäärät kehittyvät seuraavan neljän kuukauden jaksolla. Olisin yllättynyt jos määrät pysyvät tai kasvavat kesän tasosta.
 
Karkealla jakolaskulla (600 vuoroa viikossa, kahdeksan viikkoa) pääsin tulokseen, jonka mukaan Onnibus -vuoron keskimääräinen matkustajamäärä kahden ensimmäisen toimintakuukauden aikana on ollut noin 55. Paronikalustolla ajettuna se olis täyskuorma joka lähdöllä.

Toki osalla Onnibusin linjoista, kuten Hki-Jyväskylä-Oulu tai Hki-Mikkeli-Kuopio, sama istumapaikka on saatettu myydä kahteen kertaan esim. Hki-Jyväskylä ja Jyväskylä-Oulu. Osalla vuoroista on siis mahdollista kuljettaa reilusti yli 100 asiakasta kun muistamme, että Astromegan kapasiteetti on 89 istuinta. Joillakin vuoroilla lukema jäänee siten selvästi alle keskiarvon, joten varmasti parantamisen varaakin voisi olla. Nämä eivät poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että 55 matkustajan keskiarvo on hieno saavutus. Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka paljon muiden kaukoliikennefirmojen matkustajamääräkehitys on muuttunut. Mediassa kun on todettu, että kilpailun vapautuminen on toistaiseksi luonut kokonaan uutta kysyntää koko pikavuoromarkkinoille.
 
Pohjois-Savon ELY-keskuksen sivuilta löytyy OnniBus.com:n reittilupahakemus 5.1.2015 alkaen kahdelle uudelle vuoroparille linjalle F5: Helsingistä lähdöt 12.30 ja 20.00, Kuopiosta 9.00 ja 18.00.
 
Pirkanmaan ELY-keskuksessa taas on käsiteltävänä OnniBus.com:n hakemus 5.1.2015 alkavalle liikenteelle Helsinki - Tampere - Vaasa. Koko matkalle tulisi 2 uutta vuoroparia, lisäksi 1 uusi vuoropari Tampere - Vaasa -välille (joka menisi molemmissa suunnissa nykyisten OnniBus.com:n Helsinki - Tampere -vuorojen jatkeeksi).
 
Ja lisää pukkaa: OnniBus.com on jättänyt Uudenmaan ELY-keskukselle hakemuksen uudesta vuoroparista linjan F4 osuudelle Jyväskylä - Helsinki 5.1.2015 alkaen. Lähtö Jyväskylästä 9.30 ja paluu Helsingistä 15.30.
 
Linjalle F1 Helsinki - Turku OnniBus.com hakee 5.1.2015 alkaen kolmea lisävuoroa molempiin suuntiin: Helsingistä 1.30, 11.45 ja 17.45 sekä Turusta 8.00, 14.00 ja 20.00. Lupahakemus
 
Kiitos käsittämättömän hyvän vastaanoton, on pakko vastata asiakkaiden odotusten paineeseen uusilla vuoroilla reiteillä F1 (3 vuoroparia HKI-TKU), F3 (3 vuoroparia HKI-Vaasa), F4 (1 vuoropari HKI-JKL) ja F5 (2 vuoroparia HKI-KUO). Suuria investointeja Suomen joukkoliikenteeseen, runsaasti uusia työpaikkoja ja esteetöntä, korkealaatuista joukkoliikennettä kuluttajille! Tämä on looginen askel Suomen joukkoliikenteen mullistuksessa. Lisää jännittäviä juttuja tulossa!
 
Kiitos käsittämättömän hyvän vastaanoton, on pakko vastata asiakkaiden odotusten paineeseen uusilla vuoroilla reiteillä F1 (3 vuoroparia HKI-TKU), F3 (3 vuoroparia HKI-Vaasa), F4 (1 vuoropari HKI-JKL) ja F5 (2 vuoroparia HKI-KUO). Suuria investointeja Suomen joukkoliikenteeseen, runsaasti uusia työpaikkoja ja esteetöntä, korkealaatuista joukkoliikennettä kuluttajille! Tämä on looginen askel Suomen joukkoliikenteen mullistuksessa. Lisää jännittäviä juttuja tulossa!

Uskallatko yhtään vihjata, kuinka monta ja millaista autoa olisi ehkä tulossa?
 
millaista autoa

Se lienee pakko vetää matalalattiavehkeillä kun tavoitehan ei ole tehdä bisnestä vaan "korjata nykyinen vammaisia ja liikuntarajoitteisia syrjivä esteettömyyden palvelutasopuute." Sitten joskus kun kaikki on vapaata voi Onnibuskin katsella muuta kalustoa käyttöönsä kun vammaisia ja liikuntarajoitteisia ei enää tarvitse käyttää keppihevosena lupien saantiin.

Vai olisiko Allisonilla esittää vaikkapa prosenttiosuuksina lukuja siitä mikä on pyörätuolipaikan merkitys liiketoiminnassanne?
 
Vai olisiko esittää vaikkapa prosenttiosuuksina lukuja siitä mikä on pyörätuolipaikan merkitys liiketoiminnassanne?

No jos lasketaan vaikka että yhteen autoon mahtuu 1 pyörätuoli, ja joka vuorollahan kun ei tietenkään mene sellaista, niin se %-osuus jää todella pieneksi. :lol:
 
No jos lasketaan vaikka että yhteen autoon mahtuu 1 pyörätuoli, ja joka vuorollahan kun ei tietenkään mene sellaista, niin se %-osuus jää todella pieneksi. :lol:

Juuri näin. Siksi jätinkin avoimeksi sen minkä prosenttiluvun asiasta haluatte esittää.
 
Juuri näin. Siksi jätinkin avoimeksi sen minkä prosenttiluvun asiasta haluatte esittää.

Noh. Eihän prosenteilla liene merkitystä yksittäiselle pyörätuolin käyttäjälle. Vielä parempi yksilön näkökulmasta, jos se paikka on useimmiten vapaana - saa sen helposti tarvitessaan. Minä näen tämän niin että aiemmin pyörätuolin käyttäjä ei voinut kulkea kaukobussilla. Nyt voi Onnibussin doubledecker-reiteillä. Se on selkeä laadullinen parannus, ihan aidosti.

Jos määrät ratkaisisivat, tilanteen täytyisi olla sellainen että pyörätuolin käyttäjiä olisi jonoksi asti. Silloin heille varmaan kannattaisi tarjota omia erilliskuljetuksia markkinaehtoisesti: tuosta vaan vaikka 20 pyörätuolia erikoisvarusteltuun bussiin! ;)

Disclaimer: Minä en kulje pyörätuolilla. Yritän vain arvioida miten tilanne näyttäytyy niille jotka kulkevat.
 
Se lienee pakko vetää matalalattiavehkeillä kun tavoitehan ei ole tehdä bisnestä vaan "korjata nykyinen vammaisia ja liikuntarajoitteisia syrjivä esteettömyyden palvelutasopuute." Sitten joskus kun kaikki on vapaata voi Onnibuskin katsella muuta kalustoa käyttöönsä kun vammaisia ja liikuntarajoitteisia ei enää tarvitse käyttää keppihevosena lupien saantiin.

Vai olisiko Allisonilla esittää vaikkapa prosenttiosuuksina lukuja siitä mikä on pyörätuolipaikan merkitys liiketoiminnassanne?

Ei kyse ole mistään keppihevosesta vaan samanlaisesta valtiovallan ohjauksesta kuin vaikkapa taksipuolella invataksien lupien kanssa vs. pikkutaksit. Valtiovalta on ilmaissut tavoitteensa esteettömyydelle mitä liikennöitsijät eivät ole pystyneet täyttämään. Ohjauksen keinoilla tavoite korjaantuu, kun markkinat toimivat ja hankkivat sellaista kalustoa, joka ei syrji vammaisia. Ja hyvä niin. Ei ole mitään syytä, miksi kaukoliikenteen kalusto ei voisi olla esteetöntä. Tarvittiin OB laittamaan asia kuntoon.
 
Tarvittiin OB laittamaan asia kuntoon.

Liikemiehenä, poliitikkona ja ennen kaikkea pyörätuolibussien verkoston kehittämiseen liittyvien reittiliikennelupahakemusten allekirjoittajana sun on luonnollisesti pakko olla ainakin julkisesti tuota mieltä ja minä ymmärrän sen hyvin. Enkä pidä sitäkään mahdottomana, ettetkö jopa itse uskoisi tuohon.

Aikahan sen tulee näyttämään millaisia hakemuksia ja lupauksia teidän kioskistanne lähtee sitten tulevaisuudessa kun viimeinenkin siirtymäajan sopimus on päättynyt.
 
Takaisin
Ylös