Aurinkomatkat puolestaan hyödyntää markkinoinnissaan kiehtovalla tavalla "Alennus jopa"-retoriikkaa. Yritä tuosta nyt sitten päätellä se loppusumma (kuva liitteenä).
Finnairille taas pisteet siitä, että markkinoivat 397,51 € hintaista lentoa Anttilan elkein 399 €.Mutta sitten on sitäkin, että puetaan kausitarjoukseksi normaalisti käytössä oleva alkaen-hintaluokka.
Kansainvälisesti esimerkiksi Jetstarilla on neljä- vai viisivaiheinen varausjärjestelmä, jossa lipunhinnaksi ilmoitettiin minulle lennon valintasivulla 5,050 ¥, seuraavilla kahdella sivulla sai vaikuttaa ehtoihin ja matkatavarakiintiöön lisämaksusta, neljännelle sivulle asti hinta pysyi siinä, kunnes viimeisellä sivulla oli ilmestynyt mukaan vielä se kirottu toimitusmaksu, yhteensä 6,930 ¥.
Halpalentoyhtiöillä on halpalentoyhtiöiden toimintatavat. Hinnalla huijaaminen on siinä jo vakiintunut käytäntö. Minusta Souterin yritysten kansainvälisesti vakiintunut, yhdenmukainen varausmaksukäytäntö on viiteryhmässään poikkeuksellisen reilu ja esimerkillinen käytäntö, ottaen huomioon erityisesti siihen sisäänrakennetun palkitsevuuden, kun ostaa menopaluunsa yhdessä eikä erikseen. Samalla säännöllisistä menopaluista säästää vuodessa sievoisen summan, kun lipun hinnan ei tarvitse olla alkaen 2 euroa.
Henkilökohtaisesti olen kovasti tarpeetonta sääntelyä vastaan (PSA on hyvä vastaesimerkki tarpeellisesta), mutta johdonmukaisuutta osaan arvostaa, samoin yhdenmukaisia käytäntöjä ja pelisääntöjä. Myös erilaisuus on rikkaus ja erilainen hinnoittelurakenne voi olla kilpailuetu ja sitä kautta myös asiakkaan etu, onhan asiakkailla.valinnan vapaus.