Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Eikös samaa ilmene lähes kaikissa busseissa talviaikaan ajottain?
 
Viimeksi muokattu:
No ei lähellekään kaikissa. Ei voi kyllä yleistää.

No joo, kysymysmerkki unohtus viestistäni.

En myöskään viestissäni puhunut että kaikissa, vaan että eikö aika-ajottain lähes kaikissa busseissa joskus tuota ilmene talvisaikaan että ovet temppuilevat kun luulevat jotain olevan välissä tai jopa että ei mene kunnolla kiinni jään tms takia. Tuntui olevan tosi yleistä aikoinaan jokerilinjan busseissa.
 
Viimeksi muokattu:
Van Hool olisi voinut vielä tarkemmin perehtyä kireän pakkasen aiheuttamiin ongelmin. Ymmärrän että jos lämpötila on -25C tai enemmän ja nopeus 100km/h, niin ongelmia voi syntyä.

Tämä on varmaan yksi niistä surullisenkuuluisista erityisolosuhteista, jolla on tässä tapauksessa oikeita vaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Matkustin 29.1. toista kertaa Onnibussilla. Bussi oli siisti, tilaa oli riittävästi, ja matkalla sattui hauska tapauskin. Forssaa lähestyttäessä kuljettajamme ”Hannes” muistutti kahteen kertaan, että bussi lähtee 13.15, eikä yhtään myöhemmin, kaksi kertaa on kuulemma sattunut, että matkustaja on myöhästynyt ja jäänyt kyydistä. Tuloaikamme oli 13.10, ja porukat ulos vetämään tupakkaa posket lommolla, jotta oltaisiin valmiit lähtöön viiden minuutin kuluttua. Kaikki olivatkin autossa, kun kello oli 13.15. Mutta bussi ei lähtenytkään, ”Hannesta” ei näkynyt, mutta lopulta, kellon näyttäessä 13.19 hän tuli baarista kahvimuki kädessä, ja päästiin matkaan.
Bussissa oli pari kivaa kylttiä. Takaovessa oli lappu "Älä nojaa oveen" ja yläkerrasta tullessa "välikatossa" oli kilpi "Varo päätäsi".
 
Onnibus on kuulemma hakenut uusia pysäkkejä Helsinki-Turku-Helsinki reitille. Osaako joku sanoa mitkä nämä uudet pysäkit on?
 
Suurin osa vuoroista ajetaan niin että pysähtyy Lommilassa ja seuraavan kerran Turussa. Muutama vuoro samoilla pysähdyksillä kuin Åbus.

Tsekkasin noi läpi, mutta yksikään vuoro ei aja samoilla pysähdyksillä kuin Åbus. Turun päässä uutena näköjään "TYKS/Yliopisto" niminen pysäkki. Ilmeisesti meinaa Hämeenkadun ja Kiinanmyllynkadun kulmassa olevaa pysäkkiä, OP-pankin edessä? Harmi, ei parannusta omaan tilanteeseen vaan selvää huononnusta. Åbussinkin vuorot lopetetaan 6.3. jälkeen, joten toisen liikennöitsijän palveluita nauttimaan.
 
Tsekkasin noi läpi, mutta yksikään vuoro ei aja samoilla pysähdyksillä kuin Åbus. Turun päässä uutena näköjään "TYKS/Yliopisto" niminen pysäkki. Ilmeisesti meinaa Hämeenkadun ja Kiinanmyllynkadun kulmassa olevaa pysäkkiä, OP-pankin edessä? Harmi, ei parannusta omaan tilanteeseen vaan selvää huononnusta. Åbussinkin vuorot lopetetaan 6.3. jälkeen, joten toisen liikennöitsijän palveluita nauttimaan.

Zigen toiveesta laitoin eilen kupongin sisään jossa on linjalla F1 Ruoholahti, Keilaniemi, Turvesuontie, Lommila, Muijala, Salo ja Paimio.

Tampereen Jolilan toiveesta puolestaan otin pois Keskustorin F3C:ltä.
 
Zigen toiveesta laitoin eilen kupongin sisään jossa on linjalla F1 Ruoholahti, Keilaniemi, Turvesuontie, Lommila, Muijala, Salo ja Paimio.

Tampereen Jolilan toiveesta puolestaan otin pois Keskustorin F3C:ltä.

Se Kupittaan asema olisi ihan ässä kyllä ;) Kiinanmyllynkatua/Lemminkäisenkatua pitkin Tykistökadulle ja siitä Kalevanramppia pitkin ykköstielle. Mitä itse nyt matkustellut Åbussilla niin ei tuo Kupittaan aseman pysäkki missään vähäisessä käytössä ole, viikonlopun ruuhkavuoroissa sellainen kolmasosa täydestä matkustajalastista jää pois Kupittaalla. Bussien matka-aikaa pidentäisi semmosen 3-5 minuuttia riippuen valoista ja matkustajamääristä. Kuulin huhua et joku olisi Matkamessuillakin ehdottanut Kupittaata. Olisi entiset Åbussin käyttäjät edes vähän tyytyväisempiä ja täältä tulisi ainakin heti 3 matkustajaa lisää (+varmasti monia muitakin ketkä käyttäny Åbussia juuri Kupittaan vuoksi).
 
Turussa Hämeensillan kohdalla kannattaa ottaa huomioon lähivuosina nykyisen U-sairaalan kohdalla vallitseva työmaa, joka ei voi olla vaikuttamatta liikenteeseenkin. Jos olisin liikennöitsijä, hakemukseni pysäkkiluettelo olisi Kupittaan asema (silta), Uudenmaantulli, Tuomiokirkkopuisto, Brahenkatu, Linja-autoasema, Rautatieasema, Satama. Toiseen suuntaan Wiklundin kulmalla Kauppiaskadulla Brahenkadun sijaan ja Uudenmaantullin pysäkki Itäisen Pitkänkadun varteen.
Riippuen tietysti siitä, mitä asiakasryhmiä erityisesti halutaan palvella...
 
Zigen toiveesta laitoin eilen kupongin sisään jossa on linjalla F1 Ruoholahti, Keilaniemi, Turvesuontie, Lommila, Muijala, Salo ja Paimio.

Tampereen Jolilan toiveesta puolestaan otin pois Keskustorin F3C:ltä.

Mut se on hienoa, että F8:lta poistuu Salo, eikä F1:llä ole F8:n kanssa samoja pysäkkejä Turussa. Salosta F8:n Turku-Pori välille ja jatkossa tietty Porista ylöspäinkin on ensin matkustettava Turkuun kartellifirman vehkeellä ja sitten jatkettava Vanhoolin tötteröllä. Toivottavasti kartellifirmat alkaa palvella myös Aurakadulle.
 
Se Kupittaan asema olisi ihan ässä kyllä ;) Kiinanmyllynkatua/Lemminkäisenkatua pitkin

Pieni off topic ja tässä ei ole mitään henkilökohtaista, Zige94.

Katu on Kiinamyllynkatu. Kiina ei tässä viittaa suuren itäisen naapurimaamme suureen naapurimaahan, vaan kiinapuuhun, jonka kuorta siinä myllyssä jauhettiin lääkekiniinin saamiseksi. Myllyä pyöritti kaupungin apteekki ja sittemmin apteekkari Erik Julin. Kävelymatkan päässä Kupittaan asemasta on asiasta kertova muistolaatta, muistaakseni kiinni jossain kivessä tai pylväässä.
 
Turussa Hämeensillan kohdalla kannattaa ottaa huomioon lähivuosina nykyisen U-sairaalan kohdalla vallitseva työmaa, joka ei voi olla vaikuttamatta liikenteeseenkin. Jos olisin liikennöitsijä, hakemukseni pysäkkiluettelo olisi Kupittaan asema (silta), Uudenmaantulli, Tuomiokirkkopuisto, Brahenkatu, Linja-autoasema, Rautatieasema, Satama. Toiseen suuntaan Wiklundin kulmalla Kauppiaskadulla Brahenkadun sijaan ja Uudenmaantullin pysäkki Itäisen Pitkänkadun varteen.
Riippuen tietysti siitä, mitä asiakasryhmiä erityisesti halutaan palvella...

Wiklundin kulmalle Kauppiaskadulle en kyllä pysäkkiä pykäis, eikä välttämättä Turun kaupungiltaan lupaa saa. Pysäkkihän on Fölin käytössä jättö ja seisontapysäkkinä Torille päättyville vuoroille. Vainion vakiovuorothan käyttää Brahenkadun pysäkkiä Turun linja-autoasemalle mennessään, mutta lähtiessään ajavat muistaakseni suoraan Aninkaistenkatua. Lisäksi pysäkiltä on melkein mahdottomuus kääntyä risteyksestä enään vasemmalle, kun risteyksen sulkuviivat tulevat vastaan jo.

Tottakai itse kannattaisin Wiklundin käyttöä pysäkkinä myös, mutta en usko sen onnistuvan. Toki jos kaupunki suostuu ne muutamat parkkipaikat siitä pätkältä ennen T22:sta poistamaan niin tilaahan varmasti olisi.

Pieni off topic ja tässä ei ole mitään henkilökohtaista, Zige94.

Katu on Kiinamyllynkatu. Kiina ei tässä viittaa suuren itäisen naapurimaamme suureen naapurimaahan, vaan kiinapuuhun, jonka kuorta siinä myllyssä jauhettiin lääkekiniinin saamiseksi. Myllyä pyöritti kaupungin apteekki ja sittemmin apteekkari Erik Julin. Kävelymatkan päässä Kupittaan asemasta on asiasta kertova muistolaatta, muistaakseni kiinni jossain kivessä tai pylväässä.

En ajatellutkaan olevan mitään henkilökohtaista, ihan puhdas ajatusvirhehän se oli ;) Kiitos pienestä historia-infosta, mielenkiinnolla otin vastaan!
 
Onnibussin Altanot näköjään alkaneet saapumaan. Yksi teipitön tuli äsken vastaan Tampereella. Rekisterikilpeä en ehtinyt näkemään.
 
Takaisin
Ylös