- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Itse asiassa Matkahuolto on poistanut verkkokaupastaan palvelumaksun. Onnibus näyttää tällä hetkellä hinnoittelevan niin, että lippu on Matkahuollon kaupassa 90 senttiä kalliimpi kuin OB:n omassa kaupassa. Palvelumaksun puuttuminen tarkoittaa, että yhden menolipun osto tulee 10 senttiä halvemmaksi MH:n kautta ostettuna. Jos lippuja ostaa enemmän, OB:n kautta on sitten hieman halvempaa.
Minulle on tullut vaikutelma, että matkahuolto on lopettanut palvelumaksun erittelyn verkkokaupassaan ja lisää sen suoraan asiakashintaan. Ja että se samalla on laskenut sen 90 sentin hintaiseksi. Epäilemättä näin verkkokauppa myy paremmin, kun eritelty varausmaksu on psykologisesti epämiellyttävä ja saa helposti kuluttajan tsekkaamaan myös vaihtoehtoisia ostopaikkoja. Eikä sekään liene sattuma, että nyt matkahuollon kauppa on yleensä edullisempi kuin Onnibussin, vaikka itsessää 90 senttiä ei ole juuri sen vähemmän kuin yksi euro. Toisaalta tässä hinnoittelun läpinäkyvyys pienenee.
Ei ole iso asia, mutta omalta kannaltani maailma muuttui vähän huonompaan suuntaan: aivan kaiken kaupallinen läpiajattelu on epämiellyttävää. Itse arvostan insinöörisempää viestintää, missä enemmän korostuu selkeys ja havainnollisuus.
P. S. Näyttää siltä, että matkahuollon ottama komissio on nyt 80 senttiä.