Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tuoko tämä Flex-konsepti sitten yleensä mukanaan uusia lipputuotteita ja hinnoittelua? Vai muuttuuko vain bussin väri linjalla?
 
Onhan se hienoa, kun nyt pääsisi halvalla, jos vuorot ajettaisiin. Toista se oli paroniaikaan, ei päässyt halvalla, mutta vuorot ajettiin.

Luulisi noihin rahalla löytyvän kuljettajia muista firmoista ja peräti autojakin, jos niistä on puute. Vai onko kaikki liikenevät VR:n junankorvausajoissa :biggrin:
 
Onko ollut puhetta, milloin Onnibus lähtee miettimään Megoille seuraajaa? Taitaa tulla mittariin kilometrejä aikalailla.
 
Onko ollut puhetta, milloin Onnibus lähtee miettimään Megoille seuraajaa? Taitaa tulla mittariin kilometrejä aikalailla.

Tuota olen miettinyt itsekin. Kalusto on kuitenkin melko tasaikäistä(14-16-mallisia) ja varmasti vanhimmilla on menty se 2 miljoonaa, ellei ylikin. Miten näissä ylipäätään tekniikkaa kestää kovia kilometrejä? Tuollaiseen määrään autoja, kun aletaan tehdä koneremppaa yms, niin ei se ainakaan halpaa ole.
 
Ja veikkauksia kauan Onnibus jatkaa nykymuodossa...

"Lauri Helke jättää OnniBusin. Helke jatkaa uraansa raideliikenteen maailmassa: seuraavaksi hän aloittaa Fenniarailin toimitusjohtajana"

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/5320776
Saattaa olla hyvin tappiollinen yritys.

On saanut myös ExpressBus-liikennöitsijät ahtaalle. Siinäpähän menee, en jää kaipaamaan.

Samoin jos niiden Pirtil menisi Nysse-alueella, niin olisi vain metka juttu. Palattaisiin vanhaan ja hyvään laatuliikenteeseen.

Muutenkin, esim. matkalla Loimaalle ExpressBus oli halvempi (Väinö Paunu Oy) kuin OnniBus MEGA.
Myös matkahuollon tähdissä Väinö Paunu Oy:llä on 4,96 ja OnniBus.Comilla joku 4.16, joka sekin laski nyt tällä viikolla neljään tähteen.

ob.JPG

Liput on minusta liian halpoja, nykyhinnoilla pitäisi kuljettaa bussilastillinen porukkaa, että edes jotenkin pärjää.

Ihan periaatteesta en suosi OnniBus.comia, jos ei ole pakko, ja maksan monesti esim. ExpressBussista vaikka olisi kalliimpikin.
Toivottavasti Paunu saisi vähän lisää vuoroja esim. Jyväskylään, niin lähden kyllä päiväreissulle ensi kesänä :)
 
Liput on minusta liian halpoja, nykyhinnoilla pitäisi kuljettaa bussilastillinen porukkaa, että edes jotenkin pärjää.

Ottamatta nyt kantaa bussiliiketoiminnan kannattavuuteen, ei nuo mielestäni liian halpoja ole, VR kuljettaa pikaisen vilkaisun perusteella alkaen 5,90e ja siihen ei edes tule palvelumaksuja päälle. Pidän itse junaa mukavampana ja turvallisempana vaihtoehtona, joten en ainakaan enempää maksaisi bussilipusta mikäli aikatauluissa ei ole merkittävää eroa bussin hyväksi.
 
Ottamatta nyt kantaa bussiliiketoiminnan kannattavuuteen, ei nuo mielestäni liian halpoja ole, VR kuljettaa pikaisen vilkaisun perusteella alkaen 5,90e ja siihen ei edes tule palvelumaksuja päälle. Pidän itse junaa mukavampana ja turvallisempana vaihtoehtona, joten en ainakaan enempää maksaisi bussilipusta mikäli aikatauluissa ei ole merkittävää eroa bussin hyväksi.
Junassa hinta laski juurikin tuon bussikilpailun takia.

On mukava matkustaa, mutta pysäkkejä ei välttämättä ole joka välissä. Näin OnniBusin ja ExpressBusin kaltaisia toimijoita tarvitaan edelleen.
OnniBus on tosin sellainen yhtiö, jota en periaatteesta suosi, koska se kuorii kermat päältä ja ei koskaan käytä muita kuin eniten käytettyjä pikavuoropysäkkejä.

Moni vieläkin halvempia lippuja tarjonnut bussifirma onkin jo kaatunut, mikä kertoo sen olennaisen, etteivät muutaman euron liput voi olla kannattavia.
Valtion firmalla on taas monopoli ja paljon rahaa, joten 5,90 tarjouslippu tuskin on mitään uutta väleillä, joilta halutaan kuollettaa bussiliikenne.

Sinun tilanteessa menisin ihan kannatuksen ja protestin vuoksi bussilla, koska jos kaikki poistuvat busseista ja bussit sen mukana, ja juna on ainoa - niin siinä vaiheessa et niitä 5,90 euron hintoja näe.
 
OnniBus on tosin sellainen yhtiö, jota en periaatteesta suosi, koska se kuorii kermat päältä ja ei koskaan käytä muita kuin eniten käytettyjä pikavuoropysäkkejä.

Tässä en voisi olla enemmän samaa mieltä kanssasi. Muutenkin tämä on mielestäni yksi isoimmista ongelmista täysin markkinaehtoisessa liikenteessä. Lähtökohtaisesti kermat kuoritaan päältä eikä mietitä sitä että 5min pidemmällä matka-ajalla saataisiin paljon isompi palvelualue kun pysähdyttäisiin tiheämmin. Esimerkiksi se että Helsinki-Kotka bussit ohittavat Loviisan on vain yksi iso vitsi, mutta tietysti asia on niin koska noinhan se on (juuri ja juuri) halvinta.

Ja nyt vielä Onnibus Flexin myötä moneen paikkaan pääsee vain ja ainoastaan Onnibussilla. Eikös se markkinaehtoisen liikenteen isoimman valtin pitäisi olla juuri se kilpailu. Mites tuo toimi jos yhdellä firmalla on käytännössä alueellinen monopoli?
 
Siis markkinavetoinen liikenne pysähtyy tasan tarkkaan siellä missä markkina haluaa sen pysähtyvän. Ja muutenkin, mikäli liikenne jollain välillä jäisi yhdelle liikennöitsijälle ja hinnat sen jälkeen nousisivat, tulisi varmasti piakkoin paisunutta kakkua jakamaan joku uusi kilpailija. En olisi tästä siis huolissani.

Kokonaan toinen kysymys on tietysti se, miten joukkoliikenne saadaan hoidettua harvemmin asutuille alueille, mutta eiköhän esimerkin Loimaa ole tarpeeksi iso houkuttelemaan markkinalähtöistäkin liikennettä.
 
Ja nyt vielä Onnibus Flexin myötä moneen paikkaan pääsee vain ja ainoastaan Onnibussilla. Eikös se markkinaehtoisen liikenteen isoimman valtin pitäisi olla juuri se kilpailu. Mites tuo toimi jos yhdellä firmalla on käytännössä alueellinen monopoli?

Kilpailun muita linja-autoyrityksiä vastaan Onnibus on voittanut melkein 100-0. Totuus kuitenkin on se, että kaukobussiliikenne kilpailee myös yksityisautoilua, matkustajajunia ja pienessä määrin lentoliikennettä vastaan. Esim. Kotka-Helsinki -välillä bussi ei voi hirveän monta kertaa poiketa suorimmalta reitiltä, jotta kilpailukyky muihin kulkumuotoihin verrattuna säilyy.
 
Takaisin
Ylös