Myös asiakkaat, jotka tajuavat ettei alle kustannusten kilpailu ole kestävää, järkevää eikä turvallista.
Valiettavasti he eivät sitä tajua, ainakaan ennenkuin ovat kokeilleet niitä halvimpia, alle kustannusten poljettuja hintoja tarjoavia yrityksiä. Tästä on paljon esimerkkejä bussialalla. Paljon on asiakkaita jotka tilausajobussia etsiessään uhraavat monen päivän työn etsiessään sitä absoluuttisesti halvinta yritystä, vain säästääkseen euron tai pari per asiakas.
Tilausajomarkkinat vapautettiin Suomessa vuonna 1994. Tämän jälkeen alan alamäki on ollut jyrkkää, eikä sillä saralla pysty tänään tienaamaan rahaa lainkaan. Pekka Möttö syyttää "sukupuuyrityksiä", vai miksikä hän meitä nyt kutsuukaan, hintakurimuksesta. Outo väite, sillä nämä "sukuyhtiöt" ajavat edelleenkin varsin korkealla hintatasolla. Hinta on korkea, sillä nämä yritykset noudattavat paitsi voimassa olevaa työehtosopimusta, myös vallitsevia työ- ja lepoaikalakeja. Turha väittää että uudet pikkufirmat tekisivät sitä, sen verran kauan olen alaa seurannut sekä ratin takaa, että muutoinkin vapaa-aikanani. Ei tälläistä hinnanpoljentaa ole esimerkiksi Ruotsissa. Miksei? Siksi, että siellä ei kasva uusia Sulo Vilénejä joka torpassa, kuten täällä, jotka saalistavat sitä mitä halvalla saa.
---------- Viesti lisätty kello 14:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:23 ----------
Onnibussin liikeidea ei perustu halpatyövoimaan, vaan maksavien asiakkaiden määrän kasvattamiseen. Ihan esimerkki tästä. Jos Onnibussilla on jollain reitillä keskimäärin 40 asiakasta per vuoro ja keskimääräinen lipputulo 12 €, yhden vuoron tulot ovat 480 €. Jos Matkahuollon hinta tuolle samalle reitille on vaikka 28 € ja asiakkaita per vuoro keskimäärin 12, lipputulot vuorolta ovat 336 €. Kummallekohan on helpompi maksaa kuljettajalle TES:in mukainen palkka?
Antero
Jooopa...
Tässä toinen laskentakaava:
Halpabussiyhtiö:
Ma-Pe 12 asiakasta vourossa, keskihinta 10 euroa = 600 euroa
La-Su 50 asiakasta vuorossa, keskihinta 10 euroa = 1000
YHTEENSÄ VIIKOLTA: 1600 euroa
Kartellimonopolisukujuuriyhtiö törkeillä hinnoilla:
Ma-Pe 12 asiakasta vuorossa, keskihinta 20 euroa = 1200 euroa
La-Su 50 asiakasta vuorossa, keskihinta 20 euroa = 2000 euroa
YHTEENSÄ VIIKOLTA: 3200 euroa
Kysytään uudelleen, kellä on varmemmat mahdollisuudet maksaa TES:in mukaista palkkaa. Myös niinä hiljaisina aikoina kun ihmiset eivät joukkovaella. Täytyy muistaa että Suomi on pieni maa, sekä että meidän matkailukausi on oikeastaan vain parin kuukauden mittainen. Karu todellisuus on se, että vaikka Onnibus kuljettaa viikonloppuisin täysiä autoja, kulkevat hekin tyhjillään viikolla, ainakin mitä itse olen seurannut, mutta laseissani ei toki olekaan Onnibusin logoja.
Sekin vielä lisäksi, että vaikka Onnibusit kulkevat viikonloppuisin täynnä, niin kulkevat mös ExpressBusit.
Otanta tältä päivältä:
Onnibus 10:45 Helsinki-Raisio 10 matkustajaa
J. Vainion Liikenne 11:30 Helsinki-Turku 25 matkustajaa.
En väiitä että Onnibus on väärässä. Voi olla että konsepti osoittautuu aikanaan erinomaiseksi, ja että kaikki haluavat liikennöidä heidän lipun allaan. Hintojen voimakkaaseen laskuun liityy kuitenkin aina riskinsä, mitä ellei matkustajat lisäännykään tarpeeksi paljon? Onnibus testaa meidän puolesta tätä hinnoitteluperiaatetta. Hyvä niin, niin meidän ei "tarvitse" sitä tehdä. Voi olla jymymenestys tai sitten kaatuvat parin vuoden kuluessa ja se oli sitten siinä.
Täytyy mtös muistaa, että vaikka maailmalla halpabussit menestyvät, niin onko Suomessa sittenkään tarpeeksi potentiaalista matkustajapohjaa. On helppo riemuita aiheesta matkustajana, elantonsa alalta saava katsoo asioita eri tavalla.