- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Onko sinulla esittää faktatietoa siitä, että Onnibus'in reittiliikenne Tampereen ja Porin välillä olisi jo osoittanut liiketaloudellisen kannattavuutensa tilanteessa, jossa palkatut kuljettajat hoitavat linja-auton ajamisen "ilmaiseksi" ajavien yrittäjien sijasta? Mikäli on, niin esittäisitkö nämä faktat myös meille tavallisille kuolevaisille? Minulla ainakaan ei ole tälläistä tietoa ollut käytettävissäni tähän mennessä.
Ei tietenkään ole faktatietoa, kuinka olisi. En ole sisäpiiriä eikä ole pääsyä firman talouslukuihin tai ennusteisiin. Tosin eihän faktatietoa kannattavuudesta voi olla vielä kenelläkään kun firma vasta aloitti.
Sen sijaan järkeiltävissä on kyllä, että tietyillä edellytyksillä liiketoiminta voi olla kannattavaa. Esimerkiksi (hypoteettisin keskiarvoluvuin): 8 matkustajaa à 20 € on saman verran liikevaihtoa kuin 20 matkustajaa à 8 €. Mutta onko helpompi tuplata matkustajamäärä 8:sta 16:een 20 €:lla nuppi vai 20:sta 40:een 8 €:lla nuppi?
Onnibussin taustalla toimii rautaisia ammattilaisia, jotka osaavat laskea. En usko että he lähtisivät soitellen sotaan. Kun noita lukuja hieman pyörittelee ja samalla miettii mitä vaikuttaa houkuttavuuteen se, että hinta tippuu ja matka on suorin ja nopein mahdollinen, ei oikeastaan voi muuta kuin uskoa konseptiin. Ja jos matkustajia tulee odotetusti, niin sitten toiminta on kannattavaa.
Mitä lehdistä olen lukenut, konsepti on herättänyt kiinnostusta ja jo alkupäivinä vuoroilla lienee ollut kohtuullisesti väkeä. Ei ole siis mitään syytä olla pessimistinen. Tällaista on kaivattu ja tälle konseptille on selkeä tarve markkinoilla.
Mitä sitten tulee palvelutasoon Tampere-Pori-Tampere -reitillä, on se kokenut selkeän heikennyksen asiakkaan kannalta. En siis puhu palvelun laadusta (missä en usko olevan Onnibus'in kohdalla moitittavaa), vaan palvelun määrästä. Tämä on yksiselitteistä faktaa, ei kuvitelmaa.
Tarkoitushakuista propagandaa. Satakunnan liikenne vähensi viisi päivittäistä vuoroa ja Onnibus lisäsi kolme. Miltä osin vuorojen väheneminen on Onnibussin vika? Ilman heitä tuolla välillä ei liikennöitäisi nyt ollenkaan: Satakunnan liikennehän ei edes hakenut välille reittiliikennelupaa. Toki he voisivat hakea lupaa vieläkin, mutta ei ole toistaiseksi kiinnostanut.
Kulissien takana kyllä käy kova kähmintä. Satakunnan liikenne yritti saada jatkon siirtymäajan liikennöintisopimukselleen, mutta ELY-keskus ei sellaista voinut laillisesti enää myöntää. Nyt pitää liikennöidä markkinaehtoisesti eikä vanhoja monopoleja voida enää jatkaa PSA:n mukaan. Sen sijaan Linja-autoliitto ja Matkahuolto ovat ryhtyneet kampittamaan Onnibussia mm. epäämällä siltä Matkahuollon palveluita (rahti ja sekä pääsy aikataulujärjestelmään) sekä antamalla julkisuudessa herjaavia lausuntoja mm. menettelyn laillisuudesta ja mukana olleista henkilöistä. Samaan kategoriaan kuuluvat syytökset siitä, että itse asiassa Onnibus olisi aiheuttanut toiminnallaan vuoromäärän harventumisen. Tämä on eriskummallinen väite, koska Onnibus ja ELY ovat noudattaneet voimassa olevaa lainsäädäntöä tarkasti kun taas Satakunnan liikenne ja Linja-autoliitto ovat yrittäneet saada aikaan poikkeusmenettelyjä, joilla toimittaisiin vastoin lakia. On kummallista ajattelua, että lain mukaan toimiminen olisi haitallista ja sen rikkominen toivottavaa.