Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Miksi vaivautua linja-autoasemakiinteistön tekemiseen? Valkkaa jostain sopivan pysäkkiparin jonka lähellä on parkkipaikka ja kahvila. Tälläinen löytynee joka kaupungista. Tarjoaa sitten kunnalle vähän rahaa ympäristön kohentamiseen ja opastekylttien asentamiseen. Halpaa ja tehokasta!

Tätä ajattelin kirjottaessani "Oma laituri, katos ja aikataulunäyttö". Se voi olla "oma" katettu pysäkki, jossa aikataulu paperi Onnibussin lähdöille. Kuten nimimerkin "Eppu" viestissä oli, olisi Helsingissä Itäkeskus hyvä, koska matkustajista iso osa tulee myös Itä-Helsingistä ja Vantaalta. Jolloin matka aika Kampista/Kamppiin on usein 20 minuutista ylöspäin sisältäen vaihtoja. Turku laajenee länteen ja bussiasema on idässä. Aiheuttaa jälleen 10-20 min. auto tai bussimatkan asemalle. Sen sijaan kuten Onnibus joutuu tekemään, voisi bussi lähteä lännen suunnasta ja ajaa Turun läpi pysähtyen välillä palvellen koko Turkua, toisessa päässä pitäisi ajaa Helsingin läpi itään palvellen koko Helsinkiä. Ja kaikissa muissakin kaupungeissa tulisi pyrkiä tähän.

Matkahuollon asemilta operointi ei ole hyvä ajatus, koska vastatoimina voi Matkahuolto evätä Onnibussilta sen mahdollisuuden jolloin he joutuvat kuitenkin ennen pitkää ajamaan joistain muualta. Syyksi Matkahuolto voisi ilmoittaa että Onnibus aiheuttaa “vakavaa ja jatkuvaa haittaa” operoimalla heidän asemiltaan. Kovin kauan ei kuitenkaan voida ajaa vain joltakin sopivalta pysäkkiparilta sillä se tekee hommasta vaikeaa ihmisille, koska he eivät löydä sitä pysäkkiparia vaikka opasteita olisikin jossakin lyhtypylväässä. Paikan täyttyy olla valmiiksi hyvin tunnettu, siisti ja turvallisen alueen maineessa oleva. Se voi olla jokin pysäkkisyvennys näkyvällä paikalla jonne löytää kysymättä neuvoa.

Onnibussilla tulee olla jotain jolla erottua muista ja saada pitkäaikaisia asiakkaita. Uutisissa saatu ilmainen mainos tuonee lyhytaikaisia asiakkaita eli uuden kokeilijoita. Jotka eivät matkusta toista kertaa jollei Onnibus tarjoa heille jotain uutta ja mullistavaa halpojen hintojen lisäksi. On mahdollista että Onnibus jää lyhytaikaiseksi, mutta avaa markkinat uusille tulokkaille kuten Flying Finn-lentoyhtiö toi halpalennot suomeen.
 
Ulkomaisten bussifirmojen tuloa Suomeen rajoittaa jonkin verran se, että niitä ei juurikaan ole. Suomalainen käytäntö, jossa bussiliikenteellä on merkittävä rooli kaukoliikenteessä, on varsin harvinainen. EU-maita, joissa on sama tilanne, ovat Ruotsi, Viro, Latvia, Liettua ja Espanja. Onko muita?
 
Hyvin mielenkiintoista. Toivottavasti saavat luvat, ei oikein huvitaisi maksaa niitä sikamaisia matkahuollon hintoja parin tunnin bussimatkasta. 61 euroa Helsinki - Turku - Helsinki. :mad: Jollen väärin muista.

Jos vähänkään useammin kulkee, niin 15 € suunta, CityCity-lipulla. Tosin jos jätät tälläkin hetkellä 10% menopaluualennuksen huomioimatta, niin tuskin 50% alennuskaan houkuttelee.
 
Jos vähänkään useammin kulkee, niin 15 € suunta, CityCity-lipulla. Tosin jos jätät tälläkin hetkellä 10% menopaluualennuksen huomioimatta, niin tuskin 50% alennuskaan houkuttelee.

Naurettavat 120 päivää voimassa oleva sarjalippu onkin vertailukelpoinen kalliiden kertalippujen kanssa. Timo Soini taisi puhua vuosi sitten omenoista ja meloneista, joille ei sovi sama hattu. MH:n ja auringonlaskun ratsastajien bisnesäly alkaa kyllä hahmottua, jos eroa silloin tällöin matkustavan ja vähintään 9 matkaa 4 kuukauden aikana tekevän välilläkään ei huomata.
 
Jos vähänkään useammin kulkee, niin 15 € suunta, CityCity-lipulla. Tosin jos jätät tälläkin hetkellä 10% menopaluualennuksen huomioimatta, niin tuskin 50% alennuskaan houkuttelee.

Rupeaa kirjottamis into pikku hiljaa hiipumaan, kun saa tuommoisia vastauksia. Ongelma CityCity lipussa on se että en viimeaikoina ole matkustanut niin useasti että se kannattaisi, toiseksi minulla ei ole matkahuollon matkakorttia joka vaaditaan tuohon lippuun. Enkä matkusta niin usein että ehtisin nuo matkat edes käyttämään. Tavallinen satunnaismatkaaja kun olen. Matkustan 5 - 10 kertaa vuodessa mainittua väliä, viime vuosina vähemmän. 2000- luvun alussa ja puolivälissä jopa 10 kertaa vuodessa. 10% alennus on jäänyt minulta täysin huomaamatta, kun en ole lukenut Matkahuollon sivuja läpi niin tarkkaan. 10% 60 eurosta on muutenkin niin vähän että sillä ei ole mitään virkaa. Olen tavallinen matkustaja joka on kiinnostunut busseista ja yleensä joukkoliikenteestä. Se ei kuitenkaan vissiin velvoita olemaan asiantuntija kaikkeen joka liittyy joukkoliikenteeseen.

Eli kiitos ideoista, mutta ei kiitos. Ja, otsikko on "Onnibus - Uusi pikavuoroyritys" ei "sm3 ei osta menopaluulippua, miksi?". Joten tämä aihe on nyt loppuun käsitelty :mad: Kaikkea täällä kyselläänkin.

---------- Viesti lisätty kello 9:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:16 ----------

Ulkomaisten bussifirmojen tuloa Suomeen rajoittaa jonkin verran se, että niitä ei juurikaan ole. Suomalainen käytäntö, jossa bussiliikenteellä on merkittävä rooli kaukoliikenteessä, on varsin harvinainen. EU-maita, joissa on sama tilanne, ovat Ruotsi, Viro, Latvia, Liettua ja Espanja. Onko muita?

Mahdollisia yhtiöitä: Swebus (Ruotsi), FirstGroup (Ruotsi (juna), Tanska (juna), Irlanti, Kanada, Yhdysvallat (Mm. Greyhound Lines), Iso- Britannia).
 
Mahdollisia yhtiöitä: Swebus (Ruotsi), FirstGroup (Ruotsi (juna), Tanska (juna), Irlanti, Kanada, Yhdysvallat (Mm. Greyhound Lines), Iso- Britannia).

Mä olen luullut, että "ulkomaisia bussiyhtiöitä" olisi jo nyt maassamme? Ovatko ne tuoneet tullessaan onnen ja autuuden ilman lieveilmiöitä?
 
Mä olen luullut, että "ulkomaisia bussiyhtiöitä" olisi jo nyt maassamme? Ovatko ne tuoneet tullessaan onnen ja autuuden ilman lieveilmiöitä?

Kunhan mainistin että tuo myös mahdollisuuksia ulkomaisten (uusien tai vanhojen) yhtiöiden tulla ajamaan tänne ilman että mikään taho määrä heidän puolestaan liikennöintiin liittyvistä asioista. En väittänyt sen olevan avain onneen, en myöskään toivonut viestissäni näin tapahtuvan enkä väittänyt sen ratkaisevan kaikki ongelmat.
 
Viimeksi muokattu:
Matkahuolto ei näytä olevan enää ollenkaan ajan tasalla. Bussiliikenne kehittyy, ja Matkahuolto jättää kehityksen huomiotta. Matkahuollon satumaailmassa ei ole olemassa mitään uusia bussivuoroja. Netin aikatauluhaku ei ole enää yhtään hyödyllisempi kuin bussifirmojen omat aikatauluvihkot, kun se ei näytä kaikkia vuoroja. Varmasti matkustajatkin alkavat tämän pian oppia, kun tajuavat ettei sieltä löydykään uusia halpoja Onnibus-vuoroja.

Onnibussin pitäisi minun mielestäni päästä Helsingissä lähtemään Kampista, koska sekä matkustajien että liikenteen sujuvuuden kannalta on viisainta, että kaikki kaukoliikennebussit lähtevät samasta paikasta. Jos matkustajat sitten alkavat kerääntyä vain Onnibussin laiturin eteen, niin mikä estää muita liikennöitsijöitä alentamasta hintoja, eihän Matkahuolto sitä määrää, paljonko liikennöitsijät ottavat hintaa omissa busseissaan.

Onnibussin pitää vain pystyä todistamaan, että halvalla voi ajaa kannattavasti ilman ikivanhaa kalustoa ja ilman epärehellisiä keinoja.
 
Kuinkakohan isolla osalla Onnibussin mahdollisista Helsingin-reittien asiakkaista on HKL:n kuukausilippu? Onkohan kaukovuorojen matkustajien matkanpää usein keskustassa?

Jos suurella osalla on lippu ja suurin osa ei ole menossa/tulossa Helsiki kympistä, fiksua olisi pohjoisessa jäädä esim. Pasilan aseman eteen, lännessä Ruoholahteen ja idässä Itäkeskukseen. Länsimetron tultua päättäri voisi olla Lauttasaaressa. Näin Onnibussin kalusto olisi mahdollisimman ahkerassa käytössä. Pikavuoroliikenne kun ei kaupungin ruuhkassa ole sen nopampaa kuin liikennelaitoksen kyyti. Tällaista 'HKL:n rajalle' -strategiaa vastaan kilpailijoiden olisi vaikeaa kilpailla.

Jos taas Onnibussi menee Kamppiin, on kyseessä lähinnä hinta-innovaatio, jonka kilpailjat voivat kopioida, kunnes Onnibussi saadaan pois markkinoilta.

Todelliset halpislentoyhtiöt ovat olleet hyvin menestyviä, halpislentoyhtiöiksi meikatut valtionyhtiöt eivät ainakaan Euroopassa tai Yhdysvalloissa ole onnistuneet strategioissaan.
 
Kuinkakohan isolla osalla Onnibussin mahdollisista Helsingin-reittien asiakkaista on HKL:n kuukausilippu?

Jos ihan tarkkoja ollaan niin ei kenelläkään, koska liput myy HSL. ;)

Mutta ymmärsin kyllä mitä tarkoitit ja tuo vaihtoehto olisi kyllä oikeasti hyvä. Turha matkustajia on keskustaan asti kuljettaa ja jumittaa liikennettä vielä enemmän, kun he voivat vaihtaa HSL-alueen kulkuneuvoihin jo aikaisemmin. Ja jos vaihdot synkronoitaisiin hyvin, voisi matkustajia kiinnostaa Onnibus hinnan lisäksi myös helppouden vuoksi.
 
Jos vähänkään useammin kulkee, niin 15 € suunta, CityCity-lipulla. Tosin jos jätät tälläkin hetkellä 10% menopaluualennuksen huomioimatta, niin tuskin 50% alennuskaan houkuttelee.

Jos tuossa lipussa ei olisi aikarajaa niin mielelläni sijoittaisin 240€ tuohon lippuun ja kulkisin Hki-Tre väliä bussilla hintaan 15€ suunta. Tällä hetkellä matkustan tuota väliä halvimmalla taajamajunalla hieman yli 20€ per suunta. Koska Matkahuollolla ei näytä olevan kiinnostusta saada minua matkustajakseen niin joudun käyttämään junaa jatkossakin.
 
Tähän mennessä olen harvat pitkät matkani tehnyt suosiolla Pendolinolla mukavuuden, nopeuden ja ympäristöystävällisyyden vuoksi. Ja muuten, sillä 61 eurolla pääsee IC2:lla Turkuun ja takaisin jos haluaa pysyä kertalipuissa. En kuitenkaan näe mahdottomuutena, ettenkö joskus käyttäisi Onnibusia, joka on tosiaan ainoa bensalla/dieselillä kulkevaa autoa edullisempi vaihtoehto ja koska Onnibus tähtää kaikkien paikkojen täyttämiseen matkasta tulee myös ympäristöystävällisempi kuin taksilla, bensa/dieselautolla tai toisella bussiyhtiöllä.
 
Mä olen luullut, että "ulkomaisia bussiyhtiöitä" olisi jo nyt maassamme? Ovatko ne tuoneet tullessaan onnen ja autuuden ilman lieveilmiöitä?

Kuinka monta lippuja myyvää ulkomaista firmaa Suomessa on? Tietääkseni vain yksi, ja sekin on tähän mennessä operoinut vain vanhalla monopoliläänitysten järjestelmällä hyvin pienellä alueella. Mikä on siis kysymyksesi pointti? Kysy uudelleen, kun Suomessa on oikeasti markkinaehtoista liikennettä, jossa yritykset ovat myös vastuussa markkinoinnista ja lipunmyynnistä ja jossa mukana on myös ulkomaisia yrityksiä.
 
Takaisin
Ylös