Jyväskylästä Tampereen kautta Turkuun 13:20 ja 15:20 lähtee jo pikavuorot. Onnibus olisi tullut tähän väliin. Paluusuunnassa Turun satamasta Tampereelle saakka olisi aikataulu ollut kovin lähellä ysitien pikavuoroa. Kysehän ei ole siitä, onko Onnibus matkustajalle parempi, nopeampi tai halvempi vaan siitä, aiheuttaako liikenne vakavaa ja jatkuvaa haittaa mainitsemilleni vuoroille.
Jos lupa 40 min nykyistä aikaisemmalle vuorolle olisi myönnetty, olisi nähdäkseni ELY ottanut sen kannan, ettei siirtymäajan sopimuksilla ole juuri merkitystä. Mitä pidempi matka, sitä merkityksettömämmäksi käy yksittäisten pysäkkien sijainti. Mitä pidempi matka, sitä harvempaa vuorotarjontaa voidaan pitää riittävänä ja sitä isompi ero aikataulussa vanhaan liikenteeseen nähden tulee olla.
Netissä tunnutaan olevan kovin sitä mieltä, että tehty päätös on käsittämätön. Tätä pidän käsittämättömänä kun kerran aikataulujen päällekkäisyys on ilmeinen. Ministeriöltä ei ole käsittääkseni tullut selkeää ohjetta reittilupien myöntämiseen siirtymäajan sopimusten mukaisen liikenteen rinnalle. Lähinnä kai selkeyttä tarvittaisiin siihen, kuinka iso ero aikatauluissa pitää olla minkäkinlaisilla yhteysväleillä, ettei uhkaa muodostu. Samoin selvennystä kaipaisi se, koska Hervannan kaltainen sivupysäkki katsotaan linja-autoasemaa käyttävän liikenteen kilpailijaksi ja koska ei. Mainittu ELY-keskuksen edustajakin piti valitusta hallinto-oikeuteen toivottavana, jotta siirtymäajan sopimusten suojan merkitystä saataisiin arvioitua.
Eniten ehkä ihmettelen sitä, että tämän uuden vuoroparin markkinointi käynnistettiin ennen luvan myöntämistä. Aikataulun perusteella näytti selvältä, ettei asia ole kovin yksinkertainen. Joko tosiaan Onnibusissa ajateltiin, että nyt saadaan mitä vain anotaan tai sitten nimenomaan haluttiin päästä otsikoihin purkamaan pettymystä.
On alkanut tuntua siltä, ettei osa kirjoittajista ymmärrä mistä on kyse. Vanhan lain mukaiset, nyt siis puhutaan näistä bussiparoneista sukuoikeuksineen, luvat muutettiin siirtymäajan sopimuksiksi, joiden mukaiselle liikenteelle siirtymäajan kuluessa ei uusi liikenne saa aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa. Sinänsä on merkityksetöntä, haluaako ELY helpottaa tai vaikeuttaa kilpailua. Tehdyt päätökset pitää pystyä perustelemaan. On ihan järkevä peruste, ettei myönnetä lupaa toisen vuoron päälle. Toisaalta olisi ollut ihan järkevää todeta, että Hervannan kautta ajaminen ja harvat yhteiset pysäkit ja vanhan linjan harvat päästä päähän matkustavat johtavat siihen, ettei vakavaa haittaa aiheudu.
En muuten ole Onnibus-vastainen, vaan pidän vapaata kilpailua linja-autojen kaukoliikenteessä erittäin tervetulleena, nykyiset hinnat koen matkustamista rajoittavaksi ja ehkä jopa 50 % liian kalliiksi.