Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

... Yleensä kilapailunvastaisessa diskurssissa puhutaan kermankuorijoista, jotka laittavat oman vuoronsa 5 min olemassaolevan vuoron eteen keräämään pysäkeillä odottelevat matkustajat, jolloin vanhalle perheytiölle jää vain luut.

Onnibusin Jyväskylästä Turun suuntaan lähtevät vuorot ovat samalla yhteyksiä Helsinkiin (Hervannassa vaihtaen) ja sellaisina ihan käyttökelpoisia ovatkin.
Anottu lähtöaika Jyväskylästä 14:40 osuu juuri viisi minuuttia Koiviston Auton Helsingin vuoron nokkiin. :)
 
Onnibusin Jyväskylästä Turun suuntaan lähtevät vuorot ovat samalla yhteyksiä Helsinkiin (Hervannassa vaihtaen) ja sellaisina ihan käyttökelpoisia ovatkin.
Anottu lähtöaika Jyväskylästä 14:40 osuu juuri viisi minuuttia Koiviston Auton Helsingin vuoron nokkiin. :)
Toki, mutta pitäisikö ELY:n asettaa kielto, "matkustaja ei saa vaihtaa Hervannassa Helsingin Onnibus-vuoroon" ja laittaa sinne Orivedenkadun sillalle Poliisiammattikorkeakoulun työharjoittelijat pampun ja Glockin kanssa valvomaan, että säännöstä ei rikota? :p
 
Toki, mutta pitäisikö ELY:n asettaa kielto, "matkustaja ei saa vaihtaa Hervannassa Helsingin Onnibus-vuoroon" ja laittaa sinne Orivedenkadun sillalle Poliisiammattikorkeakoulun työharjoittelijat pampun ja Glockin kanssa valvomaan, että säännöstä ei rikota? :p
Tämän kommentin voi oikeastaan tulkita suoraksi myöntämiseksi, että "näin me se ajateltiinkin, mutta toivottiin, ettei ELY sitä huomaisi" :D

Jos, huom. JOS minulla olisi minkään valtakunnan päätäntävaltaa Onnibusin hallinnossa, vaientaisin keinolla tai toisella Sakarin kaltaisen "totuuden torven" pikimmiten. Ihan vain, ettei aiheuttaisi enempää haittaa tulevaisuuden liiketoimille...

edit: Hauskaksi tämän homman tekee (mitä se on ollut muutenkin jo pitkään) mm. se, että Jyväskylä - Hervanta - Helsinki -yhteyden auton vaihto ei ole minkäänlainen ongelma edes Kestisen mielestä, mutta vastaavasti hylätyn Turku - Hervanta - Jyväskylä vuoron perusteena oli hänen kirjoituksissaan mm. se, ettei Turusta Jyväskylään matkaavien tarvitsisi vaihtaa autoa matkallaan...
 
Viimeksi muokattu:
edit: Hauskaksi tämän homman tekee (mitä se on ollut muutenkin jo pitkään) mm. se, että Jyväskylä - Hervanta - Helsinki -yhteyden auton vaihto ei ole minkäänlainen ongelma edes Kestisen mielestä, mutta vastaavasti hylätyn Turku - Hervanta - Jyväskylä vuoron perusteena oli hänen kirjoituksissaan mm. se, ettei Turusta Jyväskylään matkaavien tarvitsisi vaihtaa autoa matkallaan...

Ehkä olisi kannattanut jättää tuo kappale kuitenkin lisäämättä, kun eihän siinä ole minkäänlaista logiikkaa. Se, että vaihdollinen yhteys on olemassa ja joku sitä haluaisi käyttää, ei tarkoita etteikö vaihdoton yhteys olisi parempi ja houkuttelisi enemmän matkustajia. Siis, ei vaihdollisen Jyväskylä-Helsinki-yhteyden syntyminen tarkoita, että Jyväskylä-Turku-yhteydenkin pitäisi olla vaihdollinen tai että vaihdollinen yhteys olisi yhtä hyvä kuin vaihdoton.
 
Ehkä olisi kannattanut jättää tuo kappale kuitenkin lisäämättä, kun eihän siinä ole minkäänlaista logiikkaa. Se, että vaihdollinen yhteys on olemassa ja joku sitä haluaisi käyttää, ei tarkoita etteikö vaihdoton yhteys olisi parempi ja houkuttelisi enemmän matkustajia. Siis, ei vaihdollisen Jyväskylä-Helsinki-yhteyden syntyminen tarkoita, että Jyväskylä-Turku-yhteydenkin pitäisi olla vaihdollinen tai että vaihdollinen yhteys olisi yhtä hyvä kuin vaihdoton.
Ei toki tarkoita. Mutta se, että näitä vastakohtia käytetään molempia jonkinlaisena perusteluna "oman" tavoitteen toteuttamiselle, on minusta hieman absurdia. Ts. turhan voimakkaasti paistaa läpi se, että mieli, ja sitä kautta kirjoitukset muuttuvat sen mukaan, mikä oman uskon edistämiseksi parhaalta vaikuttaa...

Näiden vaihdollistenkin yhteyksien kanssa työn puolesta vuosikausia painittuani olen havainnut myös asiakaskunnan olevan sitä mieltä, että hyvin järjestetty, varmistettu vaihdollinen yhteys on paitsi huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ei yhteyttä ollenkaan, myös varsin runsaasti käytetty. Toisin sanoen, asiakkaat harvemmin kokevat ongelmaksi matkalle mahdollisesti osuvaa auton vaihtoa. Tärkeintä on, että vaihtoyhteyden toimivuuteen voi luottaa. Iso tekijä on myös se, että matkalipun voi ostaa yhdellä maksutapahtumalla (myös autosta) paikasta A paikkaan D, vaikka väliin osuisi kaksikin auton vaihtoa paikoissa B ja C.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toki tarkoita. Mutta se, että näitä vastakohtia käytetään molempia jonkinlaisena perusteluna "oman" tavoitteen toteuttamiselle, on minusta hieman absurdia.

Miten niin käytetään? En edelleenkään ymmärrä, miten vaihdollisen Jyväskylä-Helsinki-yhteyden syntyminen sivutuotteena olisi perustelu nyt millekään ja miten on muka väärin sanoa, että sellainen nyt sattuu syntymään ja ehkä joku sitä haluaa käyttääkin. Onnibus varmasti tarjoaisi vaihdottoman Jyväskylä-Helsinki-yhteydenkin, jos vain saisi siihen luvan. Ymmärtäisin kommenttisi, jos Sakari mainostaisi vaihdollista yhteyttä yhtä hyvänä kuin vaihdotonta, mutta en kyllä mistään löydä sellaista kohtaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:42 ----------

Ja minä siis tulkitsen Sakarin viestin niin, että Onnibus ei yritä tarjota Jyväskylä-Helsinki-yhteyksiä sen enempää vaihdolla kuin suoranakaan, mutta olisi absurdia lähteä kieltämään asiakkailta sen käyttöä. Ja olen samaa mieltä.
 
Miten niin käytetään? En edelleenkään ymmärrä, miten vaihdollisen Jyväskylä-Helsinki-yhteyden syntyminen sivutuotteena olisi perustelu nyt millekään ja miten on muka väärin sanoa, että sellainen nyt sattuu syntymään ja ehkä joku sitä haluaa käyttääkin. Onnibus varmasti tarjoaisi vaihdottoman Jyväskylä-Helsinki-yhteydenkin, jos vain saisi siihen luvan. Ymmärtäisin kommenttisi, jos Sakari mainostaisi vaihdollista yhteyttä yhtä hyvänä kuin vaihdotonta, mutta en kyllä mistään löydä sellaista kohtaa.
Missään Sakari ei sitä suoraan sanokaan, mutta yhdistämällä erinäisiä kommentteja tuo on aivan ilmeistä. Mikäli sitä ei halua syystä tai toisesta nähdä, niin eihän sitä näe...

Onnibus (tai miksei myös joku muu toimija) varmasti saisi suoralle, vaihdottomalle Jyväskylä - Helsinki -vuorolle reittiluvan... Reitti ja aikataulu vain pitäisi laatia siten, ettei loukata voimassa olevia siirtymäajan sopimuksen mukaisia vuoroja ;)
 
Tämän kommentin voi oikeastaan tulkita suoraksi myöntämiseksi, että "näin me se ajateltiinkin, mutta toivottiin, ettei ELY sitä huomaisi" :D
Millä perusteella? Suoraan sanoen en tiennyt mistään KA:n pikavuorosta.

vaientaisin keinolla tai toisella Sakarin kaltaisen "totuuden torven" pikimmiten. Ihan vain, ettei aiheuttaisi enempää haittaa tulevaisuuden liiketoimille...
Millä perusteella?

edit: Hauskaksi tämän homman tekee (mitä se on ollut muutenkin jo pitkään) mm. se, että Jyväskylä - Hervanta - Helsinki -yhteyden auton vaihto ei ole minkäänlainen ongelma edes Kestisen mielestä, mutta vastaavasti hylätyn Turku - Hervanta - Jyväskylä vuoron perusteena oli hänen kirjoituksissaan mm. se, ettei Turusta Jyväskylään matkaavien tarvitsisi vaihtaa autoa matkallaan...
Kuten Elmokin totesi, tässä väitteessä ei ole mitään päätä eikä häntää. POLAMK-pamppu-Glock-läppä oli kärjistys, en missään nimessä usko, että vuorojen välillä on niin suurta tunkua. Olen sitä mieltä, että vaihdollisella yhteydellä kysyntää on hinnasta johtuen kohtuullisesti, mutta vaihtovastus ja kierto Tampereelta vähentää potentiaalia verrattuna siihen, että yhteys olisi vaihdoton tai suoraan nelostietä Tsadiin.

Väitän, että Turun satamasta Jyväskylään matkustavalla on keskimäärin enemmän matkatavaraa kuin Helsingin keskustasta (ei satamasta) Jyväskylään matkustavalla. Pelkän selkärepun tai käs'veskan kanssa kulkevalla ei ole mitään ongelmaa vaihtaa bussia, mutta lisää yhtälöön kaljakorit ja matkalaukut, niin bussin tai junan vaihtaminen alkaa jo oleellisesti vähentää joukkoliikenteen kilpailukykyä.

Muuten, Turun satamasta Jyväskylään ei ole edes vaihdollista bussiyhteyttä iltalaivoilta. Tai ainakaan en saanut Matkahuollon matkahakua löytämään yhtään tällaista yhteyttä. Junayhteys toki löytyy, mutta suomalaisessa oikeuskäytännössä ei kai VR:n käyttöoikeussopimus rataverkolla vaikuta rinnakkaista valtatietä kulkevien reittiliikennevuorojen myöntämiseen?

Ei toki tarkoita. Mutta se, että näitä vastakohtia käytetään molempia jonkinlaisena perusteluna "oman" tavoitteen toteuttamiselle, on minusta hieman absurdia. Ts. turhan voimakkaasti paistaa läpi se, että mieli, ja sitä kautta kirjoitukset muuttuvat sen mukaan, mikä oman uskon edistämiseksi parhaalta vaikuttaa
Olen kai sokea omalle kirjoitukselleni: voitko siteerata, mitkä kohdat ovat keskenään ristiriidassa?

Näiden vaihdollistenkin yhteyksien kanssa työn puolesta vuosikausia painittuani olen havainnut myös asiakaskunnan olevan sitä mieltä, että hyvin järjestetty, varmistettu vaihdollinen yhteys on paitsi huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ei yhteyttä ollenkaan
Tämä on itsestäänselvyys. Mutta verrattuna vaihdottomaan yhteyteen vaihto tuo aina laskennallista matka-aikasakkoa useita minuutteja, kun arvioidaan yhteyden houkuttelevuutta. Eli, vaihdollinen yhteys antaa jonkin verran matalampia matkustajamääriä kuin suora yhteys.
 
Seija Siitosen kommenteista US:lle tulee sellainen kuva, että tarkoitus oli kaataa ihan mikä tahansa seuraa Onnibussin reitti kokeellisesti ja vahvoja perusteluja ei näytä hylkäämiselle olevan, kunhan testataan vallan käyttöä ja kansaa keskitytään vain arvostelemaan norsunluutornista, koska käy selväksi, että vain oikeuslaitos voi määräillä ELYä.

Tässä on taas tämä vanha asetelma, onko järjestelmä kansaa varten vai kansa järjestelmää varten. Ei ole järkeä sellaisilla rakentella, jotka eivät toimi yleisen edun hyväksi. Esim. nyt ELY haittaa joukkoliikenteen kehittymistä, joka on suorastaan ympäristörikos kun haittaamiselle ei ole kunnollisia perusteita, tämä siis mukavasti hyväveli hengessä vanhojen verkostojen suojelemiseksi.

Toivoisin suuria pyyhkeitä ja häpeämainosta Suomelle Transparency Internationaalilta, koska me tarvitsemme jotain köyttä, jolla Suomen läpimätä systeemi saataisiin kuriin. "Maan tavasta" on päästävä eroon ja markkinat saatava oikeasti auki.

ELY-keskuksenkin resurssit voitaisiin suunnata harmaatalouden valvontaan, joka on Suomessa aivan retuperällä siitä mitä sen pitäisi olla.
 
Seija Siitosen kommenteista US:lle tulee sellainen kuva, että tarkoitus oli kaataa ihan mikä tahansa seuraa Onnibussin reitti kokeellisesti ja vahvoja perusteluja ei näytä hylkäämiselle olevan, kunhan testataan vallan käyttöä ja kansaa keskitytään vain arvostelemaan norsunluutornista, koska käy selväksi, että vain oikeuslaitos voi määräillä ELYä.

Minusta nuo Siitosen kommentit vain kertovat sen että ELY haluaa ennakkotapauksen hallinto-oikeudesta siitä miten uusiin lupahakemuksiin tulee suhtautua ja että mikä on "vakava haitta" olemassaolevalle liikenteelle. Lukeehan tuossa selvällä Suomen kielellä että Siitonen toivoo että päätöksestä valitettaisiin.
 
Minusta nuo Siitosen kommentit vain kertovat sen että ELY haluaa ennakkotapauksen hallinto-oikeudesta siitä miten uusiin lupahakemuksiin tulee suhtautua ja että mikä on "vakava haitta" olemassaolevalle liikenteelle. Lukeehan tuossa selvällä Suomen kielellä että Siitonen toivoo että päätöksestä valitettaisiin.

Tämä on sama asia, mutta vain toisella tavalla aseteltuna. He kokeilevat valtaansa oikeudessa on sama kuin enakkotapauksen hakeminen.

Hyvä, ettei Onnibus kuitenkaan alistu moiseen. Kyllä ELY-keskuksen pitäisi tuntea omat tehtävänsä, ei oikeusistuimien. Eli nyt kun Onnibus hakee tarkennuksia ELYltä, he joutuvat itse miettimään mitä he tarkoittivat "vakavalla ja jatkuvalla haitalla". Jos tämä ei täsmenny, sitten on helppo mennä oikeuteen ja voittajan tiedämmekin etukäteen.
 
http://www.hs.fi/kotimaa/Onnibus+ha...le+Jyväskylästä+Turun+satamaan/a1305602622390
Tuo vaikuttaa paljon paremmalta ja ennen kaikkea halvemmalta tavalta selvittää asiaa kuin oikeusasteisiin valittaminen. Saa nähdä mitä käteen jää.

Hyvä veto heittää pallo takaisin ELY:lle, mielenkiinnolla odotan mitä täsmennyksiä ELY edellyttää jotta lupa heltiää? Varmaankin matkustajien otto/jättörajoituksia vaaditaan Turun ja Tampereen välille sekä aikatauluun isompaa eroa sukuoikeusyhtiön vuoroon verrattuna.
 
Takaisin
Ylös