Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Tämä liikennelupasotku juontaa vanhaan Kekkosslovakiaan ellei pitemmälle. Nyt on turha syyttää Kyllöstä tai nykyisiä ELY-keskuksia, jotka vain tulkitsevat lakeja ja sopimuksia.

Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.
 
Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.

Muutaman vuoden päästä tämä on periaatteessa totta, kunhan siirtymäajat umpeutuvat. Siinä tilanteessa voisi kyllä liikennöitsijöillekin tulla mieleen toivoa, että pakollinen kahden vuoden sitoutuminen vuoron ajamiseen heitettäisiin historian romukoppaan, minne se kuuluu. Ei vapaassa markkinataloudessa kaivata sen kaltaista sääntelyä.

Eikä tämä ole mikään Onnibus-saaga vaan esimerkki siitä miten "sujuvasti" Suomessa on siirrytty soveltamaan EU:n palvelusopimusasetusta, joka sentään on sitovaa lainsäädäntöä, sitovampaa kuin kansallinen joukkoliikennelaki. Ongelmien jäljet johtavat sylttytehtaan lobbareiden luokse.
 
Tämä liikennelupasotku juontaa vanhaan Kekkosslovakiaan ellei pitemmälle. Nyt on turha syyttää Kyllöstä tai nykyisiä ELY-keskuksia, jotka vain tulkitsevat lakeja ja sopimuksia.

Toki olisi mukavaa että jokainen linja-auton omistava voisi päättää ryhtyä ajamaan jokin "suosittua" vuoroa esi. HKI-TKU. Varsinkin kello neljän pintaan lähtisi parikymmentä yrittäjää omine taksoineen yms. Niin tänä kärjistys. Alkaa tämä Onnibus-saaga kyllästyttää.

Historia toistaisi itseään? Liikenneluvissa mennään pitemmälle kuin Kekkosslovakiaan. Taisi olla joskus 30-luvulla kun liikennöitsijät nokittelivat toisiaan ja nykyinen lupajärjestelmä perustettiin.
 
Voisiko joku nyt valistaa tyhmempää kansalaista, että mikä tässä oikeastaan mättää? Turun ja Helsingin välille mahtuisi ainakin jokunen päivittäinen bussivuoro nykyistä enemmänkin, eikä tämän pitäisi mitenkään olla ongelma -varsinkaan, kun pysäkkivalikoimassakin on vaihtelua. Vainiolla tuskin on tällä liikennealueella mitään ihmeempää hätää siinäkään tapauksessa, että sen ja VR/Pohjolan väliset yhteislippukäytännöt romutettaisiin.
On tietysti totta, että kaikissa busseissa olisi hyvä olla yhtenäinen lippupolitiikka ja Matkahuollon kuvio on sinällään näppärä, mutta tuskinpa sitä nyt muutamalla hassulla rindelliläisellä varsinaisiin vaikeuksiin saatetaan. Ja koska bussi tällä reitillä on kilpailukykyinen junan kanssa myös nopeudessa radan syheröisyyden takia, on tämä linja sellainen, missä busseille on tilaa.
Eri asia on toki Onnibussin projektiluontoiseksi kokeiluksi jäänyt Imatran reitti. Sen lopettaminen lyhyen kokeiluajan jälkeen oli oikeastaan asiakkaiden oikeusturvan vastaista ja tämän ääneen sanoessaan Vainio oli oikeassa. Mutta Turun ja Helsingin välillä tätä riskiä tuskin lienee.

Mitä Pohjolan Liikenteen matkahuoltolaisuuteen tulee, se on minusta omituista, enkä varmasti ole ainoa näin ajatteleva. Mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä Pohjolan Liikenteen matkahuoltolaisuuteen tulee, se on minusta omituista, enkä varmasti ole ainoa näin ajatteleva. Mutta se ei varsinaisesti kuulu tähän.

Ei varsinaisesti, mutta kommentoin silti, että tilanne saattaa hyvinkin vielä muuttuakin. Linjalupajärjestelmässä vain ei olisi ollut mitään järkevää vaihtoehtoakaan.
 
Eri asia on toki Onnibussin projektiluontoiseksi kokeiluksi jäänyt Imatran reitti. Sen lopettaminen lyhyen kokeiluajan jälkeen oli oikeastaan asiakkaiden oikeusturvan vastaista ja tämän ääneen sanoessaan Vainio oli oikeassa.

Millä tavalla tuo tapaus on heikentänyt asiakkaiden oikeusturvaa? Väitän että yhtään kärsinyttä ihmistä tuskin löytyy. Vai kärsivätkö ne jotka EIVÄT kulkeneet ko. yhteydellä (mistä syystä se tietenkin oli kannattamaton)?
 
Minun oikeusturvaani on loukattu, kun vuonna 2003 yritin mennä Kuusisen vaateliikkeestä ostamaan vaatteita, mutta en voinutkaan, kun Kuusinen oli lopetettu 2002.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:33 ----------

Niin ja toinen juttu oli se, kun kävin pari vuotta sitten yhdessä hyvässä ravintolassa. Tulin vuoden päästä uudestaan, mutta se ravintola olikin lopettanut. Ei kai riittänyt asiakkaita. Koin silloin, että oikeusturvaani oli loukattu todella rankasti.
 
Minun oikeusturvaani on loukattu, kun vuonna 2003 yritin mennä Kuusisen vaateliikkeestä ostamaan vaatteita, mutta en voinutkaan, kun Kuusinen oli lopetettu 2002.

Missään lakipykälässä ei varmaankaan tällöin vaadittu että liikettä tulee pitää pystyssä vähintään kaksi vuotta ja ennen liikkeen lopettamista tästä pitää ilmoittaa viranomaiselle kolme kuukautta etukäteen?
 
Missään lakipykälässä ei varmaankaan tällöin vaadittu että liikettä tulee pitää pystyssä vähintään kaksi vuotta ja ennen liikkeen lopettamista tästä pitää ilmoittaa viranomaiselle kolme kuukautta etukäteen?

Ei, koska sehän olisi vallan järjetöntä.

Ja nykyiset pykäläthän sallivat liikenteen lopettamisen ennen kahden vuoden määräaikaa, jos sen jatkaminen olisi kohtuutonta. Mutta ilmeisesti yrittäjän konkurssiin ajaminen ei ole yhtään kohtuuton vaatimus?
 
Vajaan kahden vuoden päästä tilanne Turku-Helsinki-välillä alkaa olla mielenkiintoinen, kun OB/Rindell aloittaa alun kolmattakymmentä edestakaista vuoroa, ympäri vuorokauden, joka päivä.
Sitten on lähtöjä jo Turusta Helsiinkiin yli 50 päivässä + nämä Raisio-Kuppis-Hki vuorot.
 
Jos tuote ei tunnu olevan kannattava, voidaan kokeilla tuotteen kannattavuuden parantamista esim.nostamalla lippujen hintatasoa. Asiakkaiden lukumäärähän tuskin radikaalisti muuttuisi, kunhan hinta edelleen olisi reitin edullisin.
Niin tai näin, jokin järkevä kompromissihan tässä olisi löydettävä. Täysin vapaa kilpailu ei kuitenkaan toteudu muualla kuin kaikkein vilkkaimmilla reiteillä (kuten HEL-TKU) ja voi olla, että sielläkin järki voittaa. Mikä siis tarkoittanee nykyistä runsaampaa vuorotiheyttä, myös Vainiolla.

Onnibus on sinällään onnistunut markkinointitemppu ja varmasti se parhaimmillaan toimii hyvin, ennen kaikkea tarjonnan täydentäjänä ja väriläiskänä bussiliikenteen karussa julkisuuskuvassa. Mutta on päivänselvää, että se poimii vain mansikat kakusta; 30 päivittäistä lähtöä jollain linjalla tuskin kovin pian realismia, ellei polttoaineen hinta nouse todella rajusti vähentäen yksityisautoilua ja bussiliikenne saa polttoaineestaan vastaavasti jotain verohelpotuksia.

Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...
 
Jos tuote ei tunnu olevan kannattava, voidaan kokeilla tuotteen kannattavuuden parantamista esim.nostamalla lippujen hintatasoa. Asiakkaiden lukumäärähän tuskin radikaalisti muuttuisi, kunhan hinta edelleen olisi reitin edullisin.

Erikoinen tulkinta. Asiakkaiden lompakossa olevan rahan määräkö ei sitten vaikuta vaan pelkästään suhteellinen edullisuusjärjestys? Kannattaisi kerrata taloustieteen perusteet. Vinkki: kysynnän hintajousto.

Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...

No olitko ostanut sarjalipun Imatran Onnibussiin? Oliko kukaan muukaan?
 
Ja kyllä oikeusturvaani matkustajana on loukattu, jos olen hankkinut paljon käyttämälleni välille sarjalipun, jota en sitten voikaan käyttää, kun liikenne lopetetaan...

No olitko ostanut sarjalipun Imatran Onnibussiin? Oliko kukaan muukaan?

Onnibushan selkeästi sanoi, että kaikki vuorot, joille oli ostettu yksikin lippu, ajettiin. Sarjalippuja ei varmasti ole myyty. Ja tietenkin sellaisesta olisi palautettu rahat täysimääräisenä. Ei nyt kannata ihan hölmöksi heittäytyä.
 
Onnibus on sinällään onnistunut markkinointitemppu ja varmasti se parhaimmillaan toimii hyvin, ennen kaikkea tarjonnan täydentäjänä ja väriläiskänä bussiliikenteen karussa julkisuuskuvassa. Mutta on päivänselvää, että se poimii vain mansikat kakusta; 30 päivittäistä lähtöä jollain linjalla tuskin kovin pian realismia, ellei polttoaineen hinta nouse todella rajusti vähentäen yksityisautoilua ja bussiliikenne saa polttoaineestaan vastaavasti jotain verohelpotuksia.

Kun tuo bussiliikenne joka tapauksessa vapautuu kilpailulle, uudesta hinnoittelumallista on pakko kiinnostua muidenkin kuin pelkästään Onnibussin. Niinkuin olen jo aiemminkin sanonut, Onnibus on niin pieni toimija, ettei heillä ole tässä pelissä mitään jakoa siinä vaiheessa kun isot pojat alkavat pelaamaan samoilla säännöillä. Onnibussi tarvitsisi varteenotettavia kumppaneita, tuollaiset muutaman auton pikkupuljat eivät niitä ole. Ei liikenteen laajentamista voi perustaa sille, että haetaan joku pääosin tilausajotoimija mukaan, joka sitten mahdollisesti yrittäjän riskillä ostaa läjän isojen firmojen vanhoja autoja linjalle. Toisaalta isot pojat ovat sitten jo niin isoja, etteivät he tarvitse mitään Onnibussia yhtään mihinkään.

Itse olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa jos vaikkapa joku näistä pääkaupunkiseudun monikansallisista yrityksistä - vaikkapa Veolia - alkaa olla kiinnostunut vapautuvasta kaukoliikenteen kilpailusta, on näiden sukufirmojen syytä olla varuillaan, jos eivät ole itse valmistautuneet. Käsittääkseni Veolian paikallinen toimari on antanut ymmärtää, että kaukoliikenne kiinnostaa myös.
 
Takaisin
Ylös