Onko sinulla esittää faktatietoa siitä, että Onnibus'in reittiliikenne Tampereen ja Porin välillä olisi jo osoittanut liiketaloudellisen kannattavuutensa tilanteessa, jossa palkatut kuljettajat hoitavat linja-auton ajamisen "ilmaiseksi" ajavien yrittäjien sijasta? Mikäli on, niin esittäisitkö nämä faktat myös meille tavallisille kuolevaisille? Minulla ainakaan ei ole tälläistä tietoa ollut käytettävissäni tähän mennessä.
Mitä sitten tulee palvelutasoon Tampere-Pori-Tampere -reitillä, on se kokenut selkeän heikennyksen asiakkaan kannalta. En siis puhu palvelun laadusta (missä en usko olevan Onnibus'in kohdalla moitittavaa), vaan palvelun määrästä. Tämä on yksiselitteistä faktaa, ei kuvitelmaa.
Liikenteessä noudatetaan AKT:n työehtosopimusta. Liikenne on kannattavaa.
Porin ja Tampereen välinen palvelutaso parani. Porissa "toimistotyöaikaa" eli 8-16 työskenteleville syntyi täydelliset aikataulut. Iltayhteyksissä Porista Tampereeölle oli aikaisemmin paha puute: viimeinen juna lähti 18:15, viimeinen (vaihdollinen) bussiyhteys 18:25. Nyt OB:n tarjonta toi uuden iltalähdön Porista klo 21:00.
Ainoat poisjääneet yhteydet olivat junan kanssa päällekkäisiä.
Tarkastellaampa sitten OB:n nykyisiä, Satakunnan Liikenteen vanhoja tai VR:n nykyisiä matkustamääriä, niin niiden enemmistölle palvelutarjonnan ajallinen kattavuus parani merkittävästi.
J_J: Ei asiakas saa siitä lisäarvoa, että samaan aikaan lähtee 50-paikkainen Kabus ja 500-paikkainen taajamajuna. Asiakas saa siitä lisäarvoa, että myös klo 18:30 jälkeen, jopa klo 21, pääsee Porista pois.
J_J: Mikä oli viestisi sisältöarvo?
---------- Viestit yhdistetty klo 19:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------
Käväsin testaamassa Onnibussia viikonloppuna. Idea on hyvä, ei siinä mitään. Se mutta tulee siinä, kun ko. yrityksellä on ainoalla reitillään markkinamonopoliasema tällä hetkellä. En oikein ymmärrä, että mikseivät suoraan mene mh:n taksojen mukaan ja kerää enemmän rahaa. Vai kilpailevatko junaa vastaan? Matkustajia tuntui olevan kyllä, eli ilmeisesti matkustajien keskuudessa otettu ihan hyvin vastaan. Kalusto nyt oli mitä oli, käytetty Volvo 9700 ehkä olisi ollut parempi kun tuo Bova, mielipidekysymyksiä. Tällä hetkellähän Onnibus on, kuten todettua parin miehen nyrkkipaja. Sittenhän vasta näkee, miten yritys oikeasti pärjää kun avataan uudet reitit, jos avataan, riippuen siitä saavatko liikenneluvat. Kovin kauaa polkuhinnoilla ei firmaa pyöritetä, kun samaan aikaan pitää maksaa "oikeille" kuljettajille palkkaa. Mielenkiinnolla odotan tulevaisuutta
Ilmailu-, hotelli-, laiva- ja ulkomaiden bussi- ja rautatiemarkkinoilla kysyntäperusteinen hinnoittelu on osoittautunut kannattavimmaksi. Myös VR ja MH ovat menossa tähän suuntaan.
Myös Onnibussin hinnoittelu on tehnyt Tampere-Pori-reitistä kannattavan.
Aleksi.K: Oletko tosiaan sitä mieltä, että Onnibussin valitsema hinnoitteluideologia on pielessä?
---------- Viestit yhdistetty klo 19:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------
Kuule Jani
Hyvin itse tiedät, että syypää on LVM, joka linjaa, että tuettuja lippuja (pääosin seutulippuja) ei saa kelpuuttaa maksuksi markkinaehtoisissa eli reittiliikennevuoroissa, eikä halua käyttää EU asetuksen ns. yleistä sääntöä, jolla asia hoituisi. Jopa MH:n hallituksessa (SL) tai LAL:n hallituksessa (PL) edustettuina olevien yritysten reittiliikennevuoroja ei ole otettu Infojärjestelmiin, koska edellytys on, että kaikki MH:n lipputuotteet kelpuutetaan.
Muutoin asiakasta petetään. Hänen pitää voida luottaa, että MH:n lippu kelpaa vuoroissa, jotka ilmoitetaan MH:n aikatauluinfossa.
Hyvinkin tasapuolista Onnibussin kohtelu siis taitaa ollakin, toisin kuin väität.
Taitaa olla vaan niin, että Sinäkin kuulut niihin, jotka haluavat Suomesta loppuvan yritysaloitteisen bussiliikenteen. Viranomaisvetoinen, kallis ja kankea on niiiin hienoa ja hyvää!
Nimimerkki masi: MH esittää aikataulujärjestelmissään myös reittiliikennevuoroja. Niissä on vain huomautus "tuetut lipputuotteet eivät kelpaa".
Yritysaloitteinen bussiliikenne ei ole loppumassa, päin vastoin, se on vasta alkamassa. Kun periytyvät sukuoikeidet lopulta päättyvät, liikennöi ainakin Onnibus markkinaehtoisesti. Ilman sukuoikeuksia, ilman tukiaisia.
Martti Paunu kertoi syyskuussa Pirkanmaan liikennevaikuttajien tapaamisessa, että 9-tien palvelut loppuvat jos pikavuorot eivät enää saa tukiaisia. OB-verkosto on yrittänyt saada lisää vuoroja 9-tielle ilman tukiaisia, mutta ELY katsoi uuden markkinaehtoisen tarjonnan aiheuttavan "vakavaa ja jatkuvaa haittaa" Paunun tukiaisia saavalle pikavuoroliikenteelle. Tosin päätöstä oli "herkistelty" Paunun esittämällä virkamiesten uhkailulla, jonka oikeusoppinut totesi huonon tavan mukaiseksi HS:n artikkelissa. Olen siis aivan varma, ettei palvelut lopu tukiaisten loputtua, päin vastoin.