Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Saavat. Sen sijaan kilpailijoiden mustamaalaaminen ei mielestäni ole eettistä ja sitä tekevä firma menettää arvostuksensa ainakin minun silmissäni. Mielestäni mauton Onnibusin mainos löytyy eilisen Oulu-lehden sivulta 16 (näköislehti löytyy osoitteesta www.oululehti.fi/nakoislehti/).

Mainoksesta saa sen käsityksen, että Onnibus halusi ajaa kansainvälistä liikennettä Haaparantaan. Onko sekin ELY:n päätetävissä, vaikka liikenne ylittää valtakunnanrajan? Entä jos operaattori olisikin ruotsalainen? Kaipa ruotsalainen kansainvälinen bussi silti saisi kuljettaa matkustajia myös Suomen sisäisillä matkoilla.
 
Olet ymmärtänyt väärin. Kaikki firmat saavat toki kehua itseään. Fakta on että Paunulla on ihan hyvät bussit, Länsilinjoilla on ihan hyvät bussit (paitsi lähiliikenteessä vanhoja romuja) ja Onnibussilla on ihan hyvät bussit. Kaikki firmat noudattavat Suomen osakeyhtiö- ja verolakeja sekä alan työehtosopimuksia. Ero ei ole noissa. Onnibussin bisnesmalli on vähän eri, mutta sekään ei ole olennainen ero (paitsi ehkä lippuja ostavan asiakkaan kannalta). Laajemmassa mittakaavassa olennainen ero on, että Onnibus toimii markkinaehtoisesti, nämä muut eivät: niillä on sukuoikeuksien suoja - vielä hetken aikaa. Kun suoja loppuu, nekin toimivat markkinaehtoisesti. Silloin eroa ei enää ole. Onnibus tekee jo nyt sitä mitä kaikki tulevaisuudessa, ja matkustaja hyötyy kilpailusta. Onnibus on siis oikeasti edelläkävijä.

Onnibus siis tarjoaa lippuja halvemmalla sen olen ymmärtänyt ihan oikein niin tekee myös moni muu tätä nykyään (Onnibussin luoman paineen ansiosta toki). Mitä siitä, se on yhtiön oma valinta jos myy halvemmalla. Miksi lidl ei sitten ole ruokakauppojen edelläkävijä ja kaiken pelastaja sekä muutoksen tuoja kun sekin on (oli) muita halvempi. Miksi Lidl ei solvaa kilpailijoita ja esiinny alan pelastajana ja kuluttajan ylimpänä ystävänä? Halpa hinta on halpa hinta ja siinä kaikki, se tuo ehkä vähän enemmän asiakkaita.

Mikä on sinusta tämä sukuoikeuslinja taikka suoja? Eikö yhtiötä muka saisi antaa seuraavan jatkettavaksi, pitäisikö kaikki linjat lopettaa aina kun seuraava astuu johtoon ja yritys pistää takas siihen tilaan kun se oli perustaessa? Miten Tilausliikenne Lauri Möttö ky joka siis on Onnibussin takana eroaa noista mitenkään, sekin on perustettu joskus 30- luvulla ja yhtälailla se on sukuyhtiö ;)

Onnibussin harrastama äärimmäisen mauton kilpailijoiden solvaaminen ja törkeä mustamaalaus on tehnyt sen että kiinnostukseni yritystä kohtaan on lopahtanut, halvat liput toki kelpaavat, mutta se siitä, enää en tykkää firmasta kuten tein kun siitä ekaa kertaa oli puhetta täällä foorumilla, minkä huomaa tämän ketjun alun viesteistäni. Rehellinen yrittäjä ei mustamaalaa kilpailijaa lehdissä, uutisissa ja omissa tiedoteissaan toistuvasti, vaan kilpailee rehellisesti ja rehellisin keinoin.

Jos pääsen halvemmalla jollain muulla kuin onnibussilla niin valitsen sen halvemman vaikka olisi miten "sukuoikeusyhtiö".
 
Onnibussin harrastama äärimmäisen mauton kilpailijoiden solvaaminen ja törkeä mustamaalaus on tehnyt sen että kiinnostukseni yritystä kohtaan on lopahtanut, halvat liput toki kelpaavat, mutta se siitä, enää en tykkää firmasta kuten tein kun siitä ekaa kertaa oli puhetta täällä foorumilla, minkä huomaa tämän ketjun alun viesteistäni. Rehellinen yrittäjä ei mustamaalaa kilpailijaa lehdissä, uutisissa ja omissa tiedoteissaan toistuvasti, vaan kilpailee rehellisesti ja rehellisin keinoin.

Jos pääsen halvemmalla jollain muulla kuin onnibussilla niin valitsen sen halvemman vaikka olisi miten "sukuoikeusyhtiö".

Itse en ole tätä ketjua kommentoinut tai edes pahemmin lukenut sen jälkeen kun sm3:n mainitsemat asiat kävi ilmi. Välillä käynyt Onnibussin facebook -sivuilla lukemassa. Mun mielestä sm3:n viestistä lainattu kohta puhuttelee erinomaisesti omaa mielipidettäni myös.

Myös tämä lause " enää en tykkää firmasta kuten tein kun siitä ekaa kertaa oli puhetta täällä foorumilla, minkä huomaa tämän ketjun alun viesteistäni." sopii myös täydellisesti minuun. Tämä olkoon ensimmäinen viestini kuukausiin tässä ketjussa ja jääköön myös viimeisimmäksi. Pisti vain silmään etusivun palkista tämä sm3:n viesti.
 
Onnibussin harrastama äärimmäisen mauton kilpailijoiden solvaaminen ja törkeä mustamaalaus on tehnyt sen että kiinnostukseni yritystä kohtaan on lopahtanut, halvat liput toki kelpaavat, mutta se siitä, enää en tykkää firmasta [---] Rehellinen yrittäjä ei mustamaalaa kilpailijaa lehdissä, uutisissa ja omissa tiedoteissaan toistuvasti, vaan kilpailee rehellisesti ja rehellisin keinoin.

Jos pääsen halvemmalla jollain muulla kuin onnibussilla niin valitsen sen halvemman vaikka olisi miten "sukuoikeusyhtiö".

Juuri näin näen myös itse asian.
 
Olen itsekin sm3:n, zige94:n ja bussifriikin kanssa samoilla linjoilla. Onnibussin viime aikaisten toimien johdosta taidan kiertää kyseisen yhtiön nyt ja tulevaisuudessa kaukaa. Pisteeksi i:n päälle voidaan laittaa Imatra-Helsinki -reitin lakkauttaminen.

Kuljen siis jatkossakin pidemmät matkat junalla opiskelija-alennuksen turvin, ja Etelä-Karjalassa 70€/kk maksavalla seutulipulla "sukuoikeusyhtiöiden" kyydissä. ;)
 
Pisteeksi i:n päälle voidaan laittaa Imatra-Helsinki -reitin lakkauttaminen.

Pakko vastata tuhlata tähän ketjuun vielä yhden viestin vuoksi aikaa, liittyen Joonakselta lainattuun kohtaan. Jos sukuoikeusfirmoilla ei ole oikeutta lopettaa linjaa pari kk ennen ilmoittamista asiasta (eikö sä näin mennytkin?) miksi ihmeessä Onnibussilla on oikeus siihen jokin etuoikeus? Onnibus kiertelee vain tätä vastausta ja kysymystä kertoen ettei ollut kannattavaa liikennöidä. Tästä ollut iso keskustelu Onnibussin fb-sivuilla.

Onnibus menee boikottiin samalla tavalla kuin Apple.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Sanomat on jutussaan pyytänyt oikeustieteen professoria arvioimaan linja-autoyrittäjien painostusta, jossa mm. Masi Paunu uhkaa vahingonkorvauksilla ELY-keskusta ja sen henkilökuntaa. Jutussa oikeusoppinut piti tätä hyvän tavan vastaisena.

Todennäköisesti kaikki tänne kirjoittavat eivät ole tutustuneet Haaparannan ja Jyväskylän välisen lupahakemuskokonaisuuden tuottamiin ns. perinteisten bussiyhtiöiden lausuntoihin. Lausunnoissa väitetään mm.,

- että uusi joukkoliikennetarjonta ei kasvata joukkoliikenteen matkustajamääriä

- että "on röyhkeätä, että joku ilkeää hakea vain ns. parhaan matkustusajan vuoroja välittämättä kantaa vastuuta myös heikomman matkustajavirran ajopäivistä."

Tällä hakemuskokonaisuudella liikennöintipäiviä oltaisiin lisätty. Sitä paitsi yhteydet Haaparantaan ovat nykyisin puutteelliset. Ainakin matkustajien mielestä; lukekaapa vaikka Kalevan jutun kommentteja. On varmaan kaikille jlf-lukijoille jo selvää, että kokonaismatkustajamäärät ovat OB-reiteillä nousseet ja nousevat yhä enemmän EB-tarjousten myötä. Myös VR vastaa kilpailuun.

Tulee muistaa, että sukuoikeudet on annettu kilpailuttamatta. Päättyvän viikon kenties suurin uutisaihe on ollut filosofi Pekka Himaselle kilpailuttamatta annettu suuri konsulttityö, joka ainakin joidenkin mielestä ei ole laadukas. Myös kabusfirmoille ja Oulusta pohjoiseen liikennöiville mustavihreäraitaisille "museobusseille" on annettu yksinoikeus ilman kilpailutusta. Miksi?

OB:n ilmoituksen kielenkäyttö on täysin harkittu. Siinä ei ole mustamaalausta, korkeintaan raaputetaan pois yksinoikeusmallin "myyntimaalausta". Totuus ELY myöntämistä kilpailuttamattomista yksinoikeuksista alkaa valjeta myös oululaisille kuluttajille.

OB ei toimi rehdissä kilpailutilanteessa. Sukuoikeusyhtiöillä on ansaitsematon suoja. Lisäksi sukuoikeusyhtiöt estävät Matkahuollon kautta yhteiskunnan omistamien fasiliteettien käytön OB:lta. Keskustan kannanotto ei olisi korjaamassa näitä epäkohtia vaan huonontamassa tilannetta. Onneksi Keskusta ei ole hallituksessa.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:45 ----------

Pakko vastata tuhlata tähän ketjuun vielä yhden viestin vuoksi aikaa. Liittyen Joonakselta lainattuun kohtaan. Jos sukuoikeusfirmoilla ei ole oikeutta lopettaa linjaa pari kk ennen ilmoittamista (eikö sä näin mennytkin?) miksi ihmeessä Onnibussilla on oikeus siihen? Onnibus kiertelee vain tätä vastausta ja kysymystä kertoen ettei ollut kannattavaa liikennöidä. Tästä ollut iso keskustelu Onnibussin fb-sivuilla.

Onnibus menee boikottiin samalla tavalla kuin Apple.

Kyseisen Imatra-Helsinki -reittiliikenneluvan haltija Kesälahden Linja (Ab Studio Knorring Oy) lopetti liikennöinnin 7.1.2013 ilman viranomaisen lupaa. Yritys oli liikennöinyt kahdeksan viikon ajan tappiollisesti siten, että muutaman kymmenen tuhannen euron tappiot olivat syöneet aiemmin pystyssä olleen yrityksen varat. Käytännössä useamman kymmenen tuhannen euron ostolaskuja ei pystytty maksamaan. Toisin kuin sukuoikeuksilla harjoitettava liikenne, reittiliikenneluvalla harjoitettava liikenne on täysin markkinaehtoista mikä sisältää täydellisen lipputuloriskin. Tässä tapaukseksessa ne realisoituvat ja söivät kassan kuivaksi. Yritys ajautui vähintään selvitystilaan, ellei konkurssiin. Joka tapauksessa koko yritystoiminta lakkasi. Myös se osa, jota harjoitettiin kauan ennen Imatran linjaa.

Aikaisemmin tällä foorumilla on esitetty erinomaisesti asetettu kysymys: "Millä tavoin maailma on nyt huonompi paikka sen jälkeen kun Imatralle ajettiin 8 viikkoa halvalla?". Tai "Olisiko Ryanair avannut ikinä yhtään reittiä Suomeen, jos sille olisi asetettu kahden vuoden liikennöintivelvoite?"

Joukkoliikennelaissa viranomaisella on mahdollisuus hylätä reittiliikennelupahakemus tietyistä syistä. Yksi tällainen syy on se, että hakija on viimeisen kahden vuoden aikana lopettanut reittiliikenneluvan mukaisen liikenteen hoidon ilman viranomaisen lupaa. Tämä on käytännössä ainoa joukkoliikennelaissa säädetty sanktio siitä, mitä Imatran reitillä tapahtui. Konkurssin tapauksessa tämä joukkoliikennelainmukainen sanktio ei toki ole "päällimmäinen murhe". Mutta on väärin väittää, ettei sanktioita olisi.

Siihen on toki turha vedota, että lakiin kirjoitettu kahden vuoden sääntö on sukuoikeusjärjestelmän lobbaama, järjetön hallitutkin kokeilut estävä "entry barrier" eli alalle tulon este. Imatran kokeiluhan oli täysin hallittu. Alasajo tiedotettiin näyttävästi, proaktiivisesti ja jokainen vuoro, johon oli myyty edes yksi lippu, ajettiin. Joulun välipäivinä oli lähtövalmiudessa Kiteellä bussi ja kuljettaja, joka olisi OB-brändin imagollisen velvollisuuden Imatra-Helsinki-reitillä varmistanut, vaikka juridinen liikennöitsijä olisi kaatunut ennen ilmoitettua liikenteen päättämistä. Laki on laki, joten Kesälahden Linja sai "tuomionsa".

Aikoinaan eräs seutulippujärjestelmään kuulunut sukuoikeusparoni Kaakkois-Suomessa leimaili seutulippua kiikkustuolissa ja kavalsi yhteiskunnalta jättituet. Ei ole silti mitään syytä kyseisen tapauksen vuoksi estää samaan järjestelmään kuuluvan, tuolloin vieläpä Matkahuollon omistavan Linja-autoliiton puheenjohtajana toimineen Masi Paunun liikennöintiä. Väärintoiminut paroni istuu käsitteekseni vankilassa. Kesälahden Linjakaan ei ainakaan kahteen vuoteen harjoita reittiliikennettä.

Näin se menee.
 
Miten "sukuoikeusyhtiöt" ovat saaneet kaiken valmiina? Ne yhtiöt perustivat Suomeen ensimmäiset linja-autoyhteydet, mitään eivät ole saaneet valmiina.

Vainion Liikenne vaikkapa on ajanut Turku- Helsinki linjaa ensimmäisten joukossa 20- tai 30- luvulta saakka ja olivat luomassa ensimmäisiä pikavuoroja kyseiselle välille ja ajavat yhä, tosin pysäkit ovat harvemmassa ja matka-aika lyhyempi. Yhtiö on siis itse luonut linjan eikä saanut sitä mistään sukuparonien linjapankista matkustajineen valmiina pakettina. Kyllä nämä "pahat paroniyhtiöt" minusta ovat kovalla työllä ansainneet oikeuden ajaa linjojaan jotka ovat itse perustaneet tai jotka ovat tulleet yrityskauppojen kautta yhtiöltä joka on linjan tyhjästä perustanut joskus (eli välillä ei ole kulkenyt linja-autoa aiemmin ollenkaan).

Turku- Helsinki väliä ajaa sekä Vainio että Pohjolan Liikenne niillä rahoilla jotka tulevat rahdista ja lipuista. Sitä ei tueta minkään tahon toimesta.

Onnibus kun tuli niin ei tarvinnut kuin anoa lupaa ajaa linjaa. Pohjatyö oli tehty jo muiden yhtiöiden toimesta, eli eikun vaan kaiken tuottoisimpia välejä ajamaan. Yhteys ja asiakkaat oli jo valmiina, matkustajat pitää vaan ohjata eri bussin kyytiin.
 
Miten "sukuoikeusyhtiöt" ovat saaneet kaiken valmiina? Ne yhtiöt perustivat Suomeen ensimmäiset linja-autoyhteydet, mitään eivät ole saaneet valmiina.

Näin voi tietenkin ajatella, mutta onko kerran tehdyllä työllä oikeus rahastaa ajasta ikuisuuteen? (Ohimennen sanoen, meidän perheen sukuhauta on aikanaan ostettu ikuisiksi ajoiksi, kirkon mielestä ikuisesti on nyt ohi, kesti sellaiset 50 vuotta...) Tätä voi verrata patentteihin, jotka kohtuullisen ajan jälkeen raukeavat. Voisiko sanoa, että nämä yhtiöt ovat jo saaneet korvauksensa aikanaan tekemästään pioneerityöstä. Vertaus paroneihin on sikäli sattuva, että oikeiden feodaaliajan paroneidenkin kohdalla usein oli, että joku esi-isä oli joskus tehnyt jotain ja saanut siitä ehkäpä aivan oikeutetusti palkinnoksi läänityksen, mutta heidän perillisensä ovat pelkästään perineet ne. Tuon mainitsemasi työn ovat tehneet nykyisten omistajien isien tai isoisien sukupolvi.

Onnibus kun tuli niin ei tarvinnut kuin anoa lupaa ajaa linjaa. Pohjatyö oli tehty jo muiden yhtiöiden toimesta, eli eikun vaan kaiken tuottoisimpia välejä ajamaan. Yhteys ja asiakkaat oli jo valmiina, matkustajat pitää vaan ohjata eri bussin kyytiin.

Tämä on enemmän tuntumaa, kuin tietoa, mutta nähdäkseni Onnibus ei ole juurikaan vienyt matkustajia vanhoilta yrityksiltä, vaan matkustajista suuri osa on ihmisiä, jotka eivät aikaisemmin ole busseilla matkustelleet. Eli Onnibus myöskin on perinteisten yhtiöiden tapaan itse luonut itselleen uudet markkinat.

Ja parempi, että tälle halpabussisegmentille löytyi suomalainen yrittäjä, kuin että muutaman vuoden päästä joku ylikansallinen jätti olisi napsaissut Suomesta nämä markkinat. Tiettyjen tietojen (vrleaks) perusteella näyttäisi siltä, että vr Pohjolan liikennettä käyttäen aikoo ottaa tämän bisneksen ja voimalla (eli meidän veronmaksajien rahoilla) heti kun siirtymäkausi on ohi. Saa nähdä, kestääkö Onnibus sitä leikkiä.
 
Näin voi tietenkin ajatella, mutta onko kerran tehdyllä työllä oikeus rahastaa ajasta ikuisuuteen? (Ohimennen sanoen, meidän perheen sukuhauta on aikanaan ostettu ikuisiksi ajoiksi, kirkon mielestä ikuisesti on nyt ohi, kesti sellaiset 50 vuotta...) Tätä voi verrata patentteihin, jotka kohtuullisen ajan jälkeen raukeavat. Voisiko sanoa, että nämä yhtiöt ovat jo saaneet korvauksensa aikanaan tekemästään pioneerityöstä. Vertaus paroneihin on sikäli sattuva, että oikeiden feodaaliajan paroneidenkin kohdalla usein oli, että joku esi-isä oli joskus tehnyt jotain ja saanut siitä ehkäpä aivan oikeutetusti palkinnoksi läänityksen, mutta heidän perillisensä ovat pelkästään perineet ne. Tuon mainitsemasi työn ovat tehneet nykyisten omistajien isien tai isoisien sukupolvi.

Tämä on enemmän tuntumaa, kuin tietoa, mutta nähdäkseni Onnibus ei ole juurikaan vienyt matkustajia vanhoilta yrityksiltä, vaan matkustajista suuri osa on ihmisiä, jotka eivät aikaisemmin ole busseilla matkustelleet. Eli Onnibus myöskin on perinteisten yhtiöiden tapaan itse luonut itselleen uudet markkinat.

Ja parempi, että tälle halpabussisegmentille löytyi suomalainen yrittäjä, kuin että muutaman vuoden päästä joku ylikansallinen jätti olisi napsaissut Suomesta nämä markkinat. Tiettyjen tietojen (vrleaks) perusteella näyttäisi siltä, että vr Pohjolan liikennettä käyttäen aikoo ottaa tämän bisneksen ja voimalla (eli meidän veronmaksajien rahoilla) heti kun siirtymäkausi on ohi. Saa nähdä, kestääkö Onnibus sitä leikkiä.

Näinhän se on. Varsinaisesti ei liikennöitsijä, Matkahuolto tai joku muu taho ole syypää siihen että valtio ei ole vaatinut aiemmin kaukoliikenteen perittyjen oikeuksien lakkaututtamista ja vuorojen alistamista kilpailulle, vaan homma on mennyt aina samaan tuttuun tyyliin että linjat on periytynyt automaattisesti. Syitä voin arvailla, mutta en jaksa niistä väitellä että onko nyt sitten lahjottu vai peloteltu tai mitä, se on niin turhauttava aihe minusta eikä pääty koskaan jos siitä jotain väittelee. Tyhmä se on joka ei käytä hyväksi mahdollisuutta saada yksinoikeus johonkin tuottoisaan hommaan, ihmisiä ollaan kaikki ja raha kelpaa jokaiselle. Eli katse pois muista yhtiöistä ja kohti päättäjiä jotka asian sallivat. Suomihan on läpimätä ja hyvät veljet päättää yhdessä asioista valmiiksi maksetuilla ulkomaan matkoilla ollessaan tms.

Minua kiusaa se että Onnibussin väki väittää muiden tahojen saaneen vanhat linjansa ilman mitään ohi kaikkien muiden koska asia ei ole näin vaan työtä he ovat niiden eteen tehneet enemmän kuin Onnibus omien vuorojensa eteen. Muut ovat siis joko perustaneet tyhjästä tai ostaneet linjansa, mutta viimevuosina (en muista koska) on tosiaan tämä muuttunut ja linjoille valitaan liikennöitsijä hakijoiden joukosta. Eli siis paperilla kaikki ovat samalla viivalla nyt jo kilpailulle vapautuneiden reittien osalta.

Paroni vertaus on tosiaan Onnibus termistöä, eli ei minun keksimäni.

Onnibus saa kyytiin ihmiset halvoilla lipuilla sekä sitten tulee kyytin näitä aktivisteja jotka kovasti kehuvat että vastustavat monopoleja ja siksi valitsevat Onnibussin. Täysiä ovat bussit usein.

Kotimainen on toki aina mukava juttu vaikka asialla ei minulle ole merkitystä lopulta...
 
Täytyy ensiksi kommentoida nimim. Allisonin tietoa vankilaan päässeestä sukuoikeusparonista Kaakkois-Suomessa, joka jäi kiinni seutulippuhuijauksesta, oli aloittanut reittiliikenneluvalla vasta 2008 ja myöhemmin voitti ostoliikennettä, missä hän sitten huijaili. Eihän vasta 2008 aloittanut uusyrittäjä vielä ole sukuoikeusparoni vai kuinka.
Tämä Haaparannan linja täyttää kyllä vanhan liikenteen haittaamispykälän, esimerkkinä anottu sunnuntailähtö Oulusta 19:00 olisi ollut viisi minuuttia seuraavan vuoron edessä ja muutkin vuorot melko lähellä entisiä.
Mitä Himasen konsulttityö liittyy tähän aiheeseen.
Kabus-firma ajaa Rovaniemen Alamäen kanssa ajettavaa pikavuoroa lukuunottamatta vain Oulusta Haukiputaalle asti.
Salmela on ajanut sielläpäin varmaan jo yli 80 vuotta, milloin voidaan katsoa vakiintuneeksi.
Minunkin mielestä olisi Oulu-lehden ilmoituksen voinut jättää väliin, kertoo ettei Onnibussille kuuluisi samat säännöt kuin muille.
 
Aikoinaan eräs seutulippujärjestelmään kuulunut sukuoikeusparoni Kaakkois-Suomessa leimaili seutulippua kiikkustuolissa ja kavalsi yhteiskunnalta jättituet. Ei ole silti mitään syytä kyseisen tapauksen vuoksi estää samaan järjestelmään kuuluvan, tuolloin vieläpä Matkahuollon omistavan Linja-autoliiton puheenjohtajana toimineen Masi Paunun liikennöintiä. Väärintoiminut paroni istuu käsitteekseni vankilassa. Kesälahden Linjakaan ei ainakaan kahteen vuoteen harjoita reittiliikennettä.

Näin se menee.


Jos nyt oikein ymmärsin, mistä paronista puhutaan, käsittäisin ainakin sukuoikeuksien olevan hyvin kaukana noista touhuista. Eikö firma tullut mukaan kuvioihin tilausliikenten vapauduttua ilman mitään edeltäneitä sukuoikeuksia? Eikö Kaakkois-Suomen liikennöinti ollutkaan kilpailulle täysin vapaata ostoliikennettä?

Itse asiassa kyseinen yrittäjä nähdäkseni sen alkuperäisen halpabussiliikenteen loi päästyään pikavuoroineen näiden sukuoikeusparonien reitille ja ajaen mh:n taksaa halvemmalla houkutellakseen matkustajia.

Erikoista, että Onnibussin edeltäjä, vapaan kilpailun airut, leimataan sukuoikeusparoniksi.
 
Saavat. Sen sijaan kilpailijoiden mustamaalaaminen ei mielestäni ole eettistä ja sitä tekevä firma menettää arvostuksensa ainakin minun silmissäni. Mielestäni mauton Onnibusin mainos löytyy eilisen Oulu-lehden sivulta 16 (näköislehti löytyy osoitteesta www.oululehti.fi/nakoislehti/).

En ollut tietoinen tästä mainoksesta, mutta nyt kun kerran tämä on nostettu esille, pidän sitä täysin asiallisena. Faktat ovat kohdallaan. Onnibussilla on täysi oikeus kertoa asiakkailleen miksi se ei voi ajaa tiettyjä reittejä vaikka haluaisi.

Se menettääkö firma arvostuksensa jonkun yksittäisen kansalaisen silmissä on toisarvoista. Kyllä esim. Väinö Paunu Oy ja Länsilinjat Oy ovat valituspelleilyllään menettäneet kaiken arvostuksen allekirjoittaneen silmissä. Aikaisemmin olisin halunnut nähdä tamperelaisten firmojen menestyvän jatkossa myös vapaassa kilpailussa, mutta nyt en enää piittaisi vaikka menisivät nurin. Kaikki entinen goodwill on mennyt. Mutta ei se varmaan Masia tai T. Penttilää kauheasti kaivele mitä minä ajattelen.

Ai niin, ne Länsilinjojen lähiliikenteen "romut", joihin viittasin... En ole bussiharrastaja, joten en osaa kuvailla mistä yksilöistä on kyse, mutta olen monesti noussut kyytiin bussiin jossa on kaikki sisällä olevat tekstit saksaksi ja rämisee kuin mikä. Ja sitten on toisenlainen yksilö (yleensä linjalla 80 kai?), joka on matalaetuosainen, mutta rämisee kovin sekin. Jopa sinisessä kalustossa Länsilinjoilla olen muistaakseni törmännyt aika nukkavieruihin penkinpäällisiin. Paunun kalusto on keskimäärin paljon asiallisempaa maallikon silmin tarkasteltuna (vaikka en tykkää Masia kehuakaan), ja TKL:n tuoreimmat ovat lähes luksusta. (Olkoonkin että ne TKL:n pari punapenkkistä yksilöä ovat kyllä parhaat päivänsä nähneet. Kerran jopa hyytyi Aleksanterin kirkon pysäkille eikä pystynyt jatkamaan matkaa.)
 
Miten "sukuoikeusyhtiöt" ovat saaneet kaiken valmiina? Ne yhtiöt perustivat Suomeen ensimmäiset linja-autoyhteydet, mitään eivät ole saaneet valmiina.

Vainion Liikenne vaikkapa on ajanut Turku- Helsinki linjaa ensimmäisten joukossa 20- tai 30- luvulta saakka ja olivat luomassa ensimmäisiä pikavuoroja kyseiselle välille ja ajavat yhä, tosin pysäkit ovat harvemmassa ja matka-aika lyhyempi. Yhtiö on siis itse luonut linjan eikä saanut sitä mistään sukuparonien linjapankista matkustajineen valmiina pakettina. Kyllä nämä "pahat paroniyhtiöt" minusta ovat kovalla työllä ansainneet oikeuden ajaa linjojaan jotka ovat itse perustaneet tai jotka ovat tulleet yrityskauppojen kautta yhtiöltä joka on linjan tyhjästä perustanut joskus (eli välillä ei ole kulkenyt linja-autoa aiemmin ollenkaan).
Ajoiko Vainio E18-motaria pitkin jo 1930-luvulla? :confused:
 
Takaisin
Ylös