Täytyy ensiksi kommentoida nimim. Allisonin tietoa vankilaan päässeestä sukuoikeusparonista Kaakkois-Suomessa, joka jäi kiinni seutulippuhuijauksesta, oli aloittanut reittiliikenneluvalla vasta 2008 ja myöhemmin voitti ostoliikennettä, missä hän sitten huijaili. Eihän vasta 2008 aloittanut uusyrittäjä vielä ole sukuoikeusparoni vai kuinka.
Tämä Haaparannan linja täyttää kyllä vanhan liikenteen haittaamispykälän, esimerkkinä anottu sunnuntailähtö Oulusta 19:00 olisi ollut viisi minuuttia seuraavan vuoron edessä ja muutkin vuorot melko lähellä entisiä.
Mitä Himasen konsulttityö liittyy tähän aiheeseen.
Kabus-firma ajaa Rovaniemen Alamäen kanssa ajettavaa pikavuoroa lukuunottamatta vain Oulusta Haukiputaalle asti.
Salmela on ajanut sielläpäin varmaan jo yli 80 vuotta, milloin voidaan katsoa vakiintuneeksi.
Minunkin mielestä olisi Oulu-lehden ilmoituksen voinut jättää väliin, kertoo ettei Onnibussille kuuluisi samat säännöt kuin muille.
Reittiliikenne on käsitteenä syntynyt vasta uudessa joukkoliikennelaista alkaen eli 3.12.2009. Hostikan aika oli ennen tätä. Lisäksi reittiliikenne on markkinaehtoista eikä se voi saada tukiaisia. Hostian case oli tukiaisilla huijaamista. Seutulippujärjestelmä on paronien instrumentti tukiaisten nostamiseksi. Kehitetty 1990-luvulla.
On aivan sama vaikka joku vuoro lähtisi samalla sekunnilla, jos sillä ei pääsee Tornioon eikä Haaparantaan. Reitin osan päällekäisyys ei ole este luvan myöntämiselle, jos uusi tarjonta laajentaa maantieteellisesti palvelua. Lukekaa LVM:n ohje reittiliikennelupien myöntämisestä, sivu 7.
Edelleen, miksi yksinoikeussopimuksia on annettu ilman kilpailutusta, kuuluu kysymykseni?