Joukkoliikenteen uusjako
Olipas tätä ketjua kyllä hupaisaa lukea muutaman päivän tauon jälkeen. Aikamoista asennesotaa tämä koko Onnibus nostanut, niin täällä kuin maanteillä ja vähän varikoilla sekä etenkin linja-autoasemilla. Mutta positiivista on se, että alan toimintatapoja tuuletetaan nyt kunnolla, erilaisia luutuneita malleja tarkastellaan kriittisesti ja kehitetään uutta. Tämä Onnibussin tuoma vauhti keskustelupalstoille joka uutisensa kohdalla on osoittanut, että pikavuoroliikenteellä on edelleen hyvä tulevaisuus. Usean lehden palstoilla näet käydään hyvin samantyyppistä keskustelua kuin täällä. Alan uutisointi on myös tuntunut olevan kovasti nousujohteinen. Sekin plussaa.
Mutta minkäläinen uusjako oikeasti on meneillään? Tällä hetkellä ei ole vastauksia, on vain kysymyksiä. Kuten olen aiemmin todennut, Matkahuolto on rahteineen ja markkinointikanavineen hieno järjestelmä, joka vaatii vain pientä faceliftiä / turnroundia. Jako voisi hyvin tulevaisuudessa olla tämä:
Onnibus:
-Tämä yhtiö keskittyy agressiivisen markkinoinnin myötä lähes puhtaasti henkilöliikenteeseen
-Lähivuosina käytössä kaksikerrosbussit: tavaratila suhteellisen pieni
-Kirkuvan punaiset kaksikerrosbussit varustettu nahkapenkeillä ja Wlanilla.
-Konseptissa hintajousto keskeinen elementti
-Ei asemapalvelua: ei rahtia, ei liityntäkuljetuksia, ei miehitettyä lipunmyyntiä, ei välttämättä muitakaan asemapalveluja
-Konseptiin liittyy oleellisesti kotimaan matkailun tuotteet: hotellit, huvipuistot, konsertit, urheilutapahtumat jne joita myydään lisäansion toivossa
-Vuorotarjonta huomattavasti nykyistä kattavampi, mutta kuitenkin valikoitunut isompiin matkustajavirtoihin.
-Yhteistyö jonkin maanteiden varsilla näkyvän ketjun kanssa. "Kotipizza" myy matkan varrella evästä, joka tilattavissa eri tavoin Onnibussin välityksellä etukäteen.
-Ei sosiaalisen statuksen mukaisia lippuja
Pohjolan Liikenne ja VR:
-Pohjolan Liikenne eriytynyt EB / MH brändeistä täysin. Lähtöpaikat emo VR:n asemien tuntumassa
-Nimet on VR Rail ja VR Bus
-Verkkokauppa ja muutkin myyntikanavat yhtenäiset rauteteiden kanssa
-Bussit kulkee maamme kaikilla pääväylillä
-Bussit tekee liityntäkuljetuksia rautateille
-Hintajousto keskeisessä roolissa tässäkin yhtiössä
-Rahtipalvelu vähemmässä: myös tällä kaksikerrosautot pitkällä matkalla ja lähiliikenteessä kaupunkibussit.
-Sosiaalisen statuksen alennukset keskitetty linja-autoihin, junissa voimakas hintajousto ja etenkin hiljaisilla vuoroilla merkittävästi edullisempi keskihinta.
-Avecra alkaa myymään junissa oikeasti hintalaatusuhteeltaan kilpailukykyistä ruokaa
Matkahuolto / EB:
-Tämän konsortion keskeinen periaate on verkostokeskeisyys
-Tarjolla vaihdollisia bussimatkoja
-Täydet asemapalvelut: rahtia, lipunmyyntiä, kahviloita
-Mukana ELY-kilpailutettu liikenne
-Kuljettaa rahtia
-Hintajousto myös koskien vaihdollisia matkoja ja matkoja maaseudulle.
-Toimintaa uusittu kohti kotimaan matkatoimiston suuntaan.
-Sosiaalisen statuksen hinnoittelu on heikompi: lippujen keskihinta jonkin verran nykytasoa alempi.
Iso kansainvälinen, "Megabus"
-Tuo näyttävästi värikkäät kaksikerrosbussit, joissa nahkatuolit ja Wlan.
-Tarjolla automaattikahvia ja kolmioleipiä autossa lisämaksua vastaan
-Ajaa suurimpien kaupunkien väliä
-Verkkokauppa ainoa myyntikanava
-Tekee selväksi että on alan todellinen jättiläinen