Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kiitos Elmo asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta. Samantyyppinen ns. Kuriiripalvelu oli aikanaan myös VR:llä, mutta se loppui ilmeisesti siihen, että noutajat eivät ilmestyneet paikalle ja lähetykset aiheuttivat siten riesaa konduktööreille. Toimiessaan palvelu pelasi loistavasti.

Kaikea menstystä Onnibus -hankkeelle!
 
Tuo Onnibussin rahti on toki selkeästi hinnoiteltu niin, että se tulisi kannattamattomaksi, jos rahtia kulkisi paljon. Kyseessä lieneekin nyt lähinnä lisäpalvelu, jonka vähäisellä määrällä ja ilman rahtiterminaaleja voi tarjota, koska "ajetaan se bussi joka tapauksesssa". Ja kannattaa huomata, että tuo tosiaan myös edellyttää, että kirje ollaan vastaanottamassa perillä.
 
Ei voi verrata suoraan.
Ensinnäkin siitä syystä, että puskarahti ei ainakaan tuon linkin mukaan toimi kuin porin ja tampereen välillä.
Ja vaikka toimisikin niin sitä pitäisi verrata käteisrahtiin jossa kirje viedään ja haetaan suoraan linja-autonkuljettajalta.
Näinhän puskarahtikin toimii.
 
Itse olen ilmeisesti osunut kirjoituksillani johonkin arkaan paikkaan, sillä eräs OB perheen liikennöitsijä päätti oikein yksityis viestillä fb:ssä kehottaa minua vaikenemaan. Se tietysti kertoo siitä, että kaikki asiat eivät kestä päivän valoa.

Samaisessa fb:ssä eräs OB-liikennöitsijä ihmettelee miksi joku "ulkopuolinen" haluaa kopiot Hallinto-oikeuden asiakirjoista koskien heidän liikennöimäänsä linjaa, ikäänkuin asia ei kuuluisi ulkopuolisille. Tullut vissiin yllätyksenä että oikeuden päätökset ja asiakirjat ovat julkisia joita kuka vaan voi pyytää nähtäväksi...
 
Samaisessa fb:ssä eräs OB-liikennöitsijä ihmettelee miksi joku "ulkopuolinen" haluaa kopiot Hallinto-oikeuden asiakirjoista koskien heidän liikennöimäänsä linjaa, ikäänkuin asia ei kuuluisi ulkopuolisille. Tullut vissiin yllätyksenä että oikeuden päätökset ja asiakirjat ovat julkisia joita kuka vaan voi pyytää nähtäväksi...

Ehkä kannattaa tälle foorumille kuitenkin kertoa, ettei asioista jää väärää kuvaa, että kolme minuuttia sitä ennen Onnibussin toimitusjohtaja oli juuri sanonut, että löytyy ja laitetaan tulemaan.

Lisäksi pätee myös, että niiden asiakirjojen julkisuudesta on vastuussa kyseinen viranomainen, ei Onnibus sen enempää kuin kukaan Onnibussilla. Tässä ei siis kyseessä ole Onnibussin asian salailun yrittäminen vaan täysin päinvastoin: Onnibus on vain avustanut enemmän kuin olisi pakko niiden julkisten asiakirjojen toimittamisessa ilman että kysyjän olisi pitänyt viranomaiselle maksaa ja odottaa viranomaisen toimitusaikaa ja niin edelleen.
 
En loppujen lopuksi tajua että miksi Onnibus parkuu Matkahuollon vuokraamien tms. tilojen perään. Rakentaisivat omat asemat, ei tarttee olla kuin pieni sisätila jossa lippuautomaatti ja WC sekä penkkejä. Katolla hieno valaistu Onnibus logo. Tätä ehdottelin tämän ketjun alussa. Mihin se Turun matkakeskus hanke jäi?

Oma tupa, oma lupa. Sitten saa tehdä mitä lystää kun on omat tilat.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle on jäänyt kuva, että Onnibus maksaisi kyllä aseman käytöstä. Saman verran kuin muutkin, eikä esim. viisinkertaisen hinnan.
 
Sakari se jatkaa samaa selkeää linjaansa. Ryanairissa on ehkä se selkeä ero, että he maksavat terminaalien käytöstä. Näin ollen mainontakin lienee sallittua.
Ryynäri käyttää kakkosterminaalia, joka on rötiskö, halvempien terminaalimaksujen perässä (tottakai). Sitä ei toki voi suoraan verrata Kiasman pysäkkiin, koska LAL/MH ei Kiasman pysäkkiä omista, mutta kakkosterminaali on silti selvästi eri mesta (ja yhtä kaukana ykkösterminaalista kuin Kiasma Kampista, muuten).

Toista on teidän punaisten tonttujen toiminta. Valmiiseen pöytään pitäisi päästä ja vielä ilmaiseksi.
En edusta nyt OB:n virallista kantaa, mutta mielestäni –75 % asiakasomistajaetu kuulostaa piilotetun osingon jaolta. Jos meen vihreän korttini kanssa Prismaan, Osuuskauppa ei saa antaa kilpailulainsäädännön johdosta jäsenelleen, siis minulle könttäalennusta kaikista ostoksista osuuskauppaan kuulumattomiin verrattuna vaan vain tiettyjä tuotteita. Miksi siis LAL-jäsenet saavat Oy Matkahuolto Ab:lta n. –75 % alennuksen?

Kyseessä on, kuten todettua, Matkakeskus. Matkakeskusverkko on liikenne- ja viestintäministeriön organisoima hanke, jossa parannetaan julkisen liikenteen asemapalveluja ja käytettävyyttä. Kampin matkakeskuksen rakentaminen on myös osa valtion ja Helsingin kaupungin välistä Kampin – Töölönlahden maankäyttösopimusta. Hanke on ollut Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen niin kokonsa, näkyvyytensä kuin haasteellisuutensakin puolesta. Sen kokonaiskustannukset nousivat matkakeskuksen osalta vajaaseen 111 miljoonaan euroon. Kustannuksiin sisältyvät itse rakennuksen lisäksi opastus, matkustajainformaatiojärjestelmä, rahtiaseman laitteet ja varusteet sekä katu- ja torialueiden muutostyöt. (Lähde)

Matkakeskus on toki kiistatta vuokralla Kampin kaukoliikenneterminaalissa, mutta onko sillä tosiaan oikeus sanella yksipuolisesti ehdot, millä Helsingin matkakeskusta saa käyttää? Ei liene Kamppi-hankkeen taustayhteisöiden (Helsingin kaupunki, Liikenne- ja viestintäministeriö) tavoitteiden mukaista, että linja-autoasemaoperaattori asettaa eri joukkoliikenneoperaattorit epätasa-arvoiseen asemaan yksinomaan sen perusteella, kuuluuko yhtiö tiettyyn liikennepoliittiseen seuraan vai ei.

Vähän sama juttu jos Helsingin kaupunki antaisi HIFKille vetovastuun Helsingin jäähallien hoitamisesta ja HIFK velottaisi Jokeri-junnujen hallivuoroista 10-kertaista taksaa HIFK-junnujen hallivuoroihin verrattuna.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:55 ----------

En loppujen lopuksi tajua että miksi Onnibus parkuu Matkahuollon vuokraamien tms. tilojen perään. Rakentaisivat omat asemat, ei tarttee olla kuin pieni sisätila jossa lippuautomaatti ja WC sekä penkkejä. Katolla hieno valaistu Onnibus logo. Tätä ehdottelin tämän ketjun alussa. Mihin se Turun matkakeskus hanke jäi?

Oma tupa, oma lupa. Sitten saa tehdä mitä lystää kun on omat tilat.
Onnibus ei ole rakentamassa omin hartiavoimin tuhansien kerrosneliömetrien kokoista keskusta eikä sellaista varmasti vuodessa muutenkaan rakentaisi vaikka olisi miljoonat taskussa valmiina. Onnibus haluaa varmasti olla mukana hankkeessa omalla panoksellaan liikennöitsijänä, mutta Matkakeskuksen pitää olla Matkakeskus. Jos uusille liikennöitsijöille sanotaan että "tehkää ite omat tilanne", koko Matkakeskus muuttuu oksymoroniksi (niin kuin se tavallaan jo onkin, kun rautatieasema ja linja-autoasema ovat ainakin Tampereella, Turussa ja Helsingissä eri paikoissa).

Tällä hetkellä OB:n strategiana — tai ainakin taktiikkana — on hyödyntää tavallisia huoltoasemia. ABC tai Neste ei ruinaa terminaalimaksuja pihaan parkkeeraavasta bussista, päin vastoin ottaa vartin-puolen tunnin tauon ajaksi pysähtyvän bussin matkustajat ilomielin vastaan.
 
Huoh, mitä luetun ymmärtämistä. Provokatiiviseen yleisasenteesi nyt muutenkaan ei jaksaisi vastata mitään, mutta yritänpä silti vielä saada tästä jotain järkevääkin keskustelua. Tarkoitin juurikin sanoa, että tuskin ne nyt kaikki niitä suurikokoisia ovat, mutta jos ovat, sitten ne käsitellään yksi kerrallaan.



Niin voi, ja silloin sitten tulisi kyseeseen niiden laatikoiden käyttö. Muuten ei.



Paitsi se rahtiterminaalissa oleva työntekijä kyllä tietää.



Kenties ehkä juuri siksi odotinkin, että asiasta keskustellaan asiallisesti. "Joita et selvästikään ymmärrä" -kommentti osoittaa, että selvästikään tarkoituksesi ei ole käydä asiasta asiallista keskustelua.



No vihdoinkin saan vastauksenkin tähän, kun tätä asiaahan kysyin jo ekassa viestissäni: miten bussien tavaratilojen koko vaihtelee.



Huoh. Juuri se pakettien erilainen koko on koko idean taustalla. Eli että rahtiterminaalin henkilökunta saa rauhassa sovitella erikokoiset paketit rahtilaatikoihin parhaalla tavalla. Ne paketit, jotka eivät sovi laatikoihin, tietenkin jätetään laatikoista pois.

Kai nyt kuitenkin ymmärrät, ettei minulla ole tilastotietoja bussien rahtiruumien koista ja Matkahuollon rahtipakettien koista, joten en voi lähteä laskemaan, mikä sellainen sopiva yhteinen nimittäjä näille olisi.



Uusi huoh. Tuon kokoisia paketteja ei luonnollisesti pakata moduulilaatikoihin.



Luonnollisesti laatikko pitää suunnitella kunnolla. Esitinkö jossain muka jo valmiit mitat tietäväni?



Minä en ajatellut toteuttaa mitään, vaan minä vain halusin keskustella siitä asiasta, miksi rahdin purkaminen ja lastaaminen vie paljon aikaa, mitkä ovat siihen syynä ja miten niitä ongelmia voisi ratkaista.



Ja huomaa, ettet ilmeisesti ole koskaan käynytkään asiallista keskustelua.



Tämän taisit kirjoittaa itsellesi.



Se ei kuitenkaan liity tähän asiaan. Vaikka kääntöaikaa pienennetään, ei se tarkoita että aikamarginaaleja tarvitsisi pienentää. Useat prosessn kehitystoimenpiteet ennemminkin parantavat kääntöajan varmuutta kuin huonontavat. Minun syyni ei ole, jos lentoyhtiöt kuitenkin ovat myös huonontaneet varmuutta, eikä se tarkoita että busseilla tarvitsisi tehdä niin. Yleensä lentokoneiden lähtöaikojen myöhästyminen on sää ja ruuhka, ja yleensä jossain aivan toisella kentällä. Rahdin lastaamiseen se liittyy erittäin harvoin.



Puhut varmaankin linjasta 540? Minun kokemukseni mukaan se on tullut aina ajallaan, paitsi silloin jos se odottaa myöhässä olevaa pikavuoroa Turusta. Mutta se ei liity tähän ketjuun.



Tässä tapauksessa luotan enemmän Mötön laskelmiin siitä, tulisiko se kannattavaksi vai ei. Tai vaikka ne myöhemmin osoittautuisivatkin vääräksi, se kuuluu kuitenkin liiketoiminnan tekijän itsensä oikeuksiin päättää, yrittääkö saada lisätuloja sillä tai ei. On väärä peruste sanoa, että ei Onnibussille anneta rahtia kuljetettavaksi, kun ei se kuitenkaan kannattaisi.



Luetun ymmärtäminen, jälleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 8:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:43 ----------



Kyllä, tarkoitin lähinnä varsinaista rahtia, en matkustajien tavaroita.

Huoh.
Siinähän niitä solvauksia sitten tulikin monen arkin edestä veistiin, jossa yrytin parhaimpani mukaan selventää niitä asioita jotka olen tulkinnut ettet voi ymmärtää, koska puuttuu aiheesta kokemus.
Ehkä virheeni olikin juuri se, ettän ollut täysin samaa mieltä kanssasi.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:10 ----------

Ehkä tämän jälkeen oli tarkoitus nauraa, mutta minua ei naurata. Olet ihan tosissasi sitä mieltä, että bussirahti hoidetaan nyt täydellisellä tavalla, ja jos joku kehtaakin kysyä, miksei sitä voisi hoitaa jotenkin toisin, tälle saa alkaa irvailla päin naamaa?

Ja näitä nokkiinottamisiahan löytyy lähes jokaisen kommentin jälkeen, joka on mielipiteenä eronnut sinun mielipiteestäsi.

Hekä on parempi että viestitiemme eivät enää kohtaa, vahden lähdeinkin tästä provosoimaan omaa provosoivaa luonnettani provosoitumiseen asti.

Huoh.
 
Että O-bussilla onnistuu aikataulujen muuttaminenkin ilmoitusasiana, muut kyllä joutuvat anomaan monimutkaisen prosessinjälkeen.
Mutta tämä ihmetyttää, mainostetaan kyytejä Porin Jazzfestivaaleille, 20€ suunta, maininta ajetaan tilausajona. Minun mielestäni tällaiseen tilausajoon pitää vähintään myydä edestakainen lippu ja vielä jazzlippukin. http://www.onnibus.fi/pori-jazz/ Joku voisi syyttää peräti laittomasta linja-autoliikenteestä.
 
Mutta siis Keskimatkat on itse päättänyt ajaa aikataulunmukaista liikennettä tilurina? Voiko yhtiö ostaa itseltään tilausajoja, kuulostaa oudolta.

Jos taas nuo ovat Onnibus Oy:n Keskimatkoilta tilaamia tilausajoja niin ei mitään ongelmaa minusta. Tilaahan moni taho aikataulunmukaista "reittiliikennettä" tilurina esim. työntekijöilleen.

Veloittaminen lienee menee niin että se on tavallaan osallistumismaksu tilausajolle, eikä lippumaksu.
 
Viimeksi muokattu:
En edusta nyt OB:n virallista kantaa, mutta mielestäni –75 % asiakasomistajaetu kuulostaa piilotetun osingon jaolta. Jos meen vihreän korttini kanssa Prismaan, Osuuskauppa ei saa antaa kilpailulainsäädännön johdosta jäsenelleen, siis minulle könttäalennusta kaikista ostoksista osuuskauppaan kuulumattomiin verrattuna vaan vain tiettyjä tuotteita. Miksi siis LAL-jäsenet saavat Oy Matkahuolto Ab:lta n. –75 % alennuksen?

Tähän on yksinkertainen vastaus: Ei jäsenet mitään alennusta saa. He maksavat verrattain suurta jäsenmaksua joka kattaa myös Kampin kuluja. Ja koska monella yhtiöllä on kymmeniä lähtöjä päivässä, kertyy niistä halvoistakin maksuista mukava summa. Jos taas OB saisi lähdöt esim. 5 Eurolla, ei niistä montaa kymppiä kertyisi. Ymmärrät varmaan että tuollaisessa paikassa kulut ovat verrattain korkeat. Se Onnin tuottama muutama kymppi ei riittäisi edes niiden öljyläikkien siivoukseen joita autot tiputtavat. Ei sovi myöskään sivuuttaa sitä seikkaa, että Rindellillä on asiat Kampissa paremmin kuin kenelläkään Paronilla. Kellään muulla yhtiöllä ei ole sama lähtölaituri käytössä koko päivää. Ja mikä parasta, he saavat seistä laiturissa myös taukonsa. Se on iso etu kun on lyhyet kääntöajat. Itse olen monesti joutunut jonottamaan parkkipaikkaa yli 15 minuuttia ennen kuin pääsee tauolle. Tätä ongelmaa ei Onnibussilla ole. Vahvistukseksi parkkipaikan edullisuudesta voidaan todeta että Rindell maksaa siitä päivässä n. 15-20 euroa lähtömaksujen muodossa. Jos taas pysäköin Kamppiin oman henkilöautoni on hinta 5,6Eur/h ja kun se kerrotaan vaikka 10 tunnilla on hinta jo yli tupla Rindellin maksamaan hintaan nähden. Huomautetaan nyt vielä, että en ole millään tavalla katkera tälle etuoikeudelle, mutta se on hyvä esimerkki siitä että ei Onnia aina MH:ssa syrjitä.
 
Asiahan on ihan selvä! Kun Matkahuolto veloittaa pienen kirjeen toimittamisesta LPR - HKI 19,63, niin voin ilmoittaa lopullisena kantanani vastustavani kaikkia Matkahuollon monopolia puolustavia kommentteja ja asiantuntevia lausumia. Ps. Olen käynyt linja-autoasemalla tällä viikolla tasan yhden kerran liikaa. Ei ole varaa käydä useammin.
Sapienti sat!
Mikä pikarahti- tai kuriiriyritys tuottaa saman palvelun yhtä nopeasti ja yhtä pienellä "varoajalla" kuin Matkahuolto bussirahtina?
 
Takaisin
Ylös