Eilisessä vuodatuksessani Mantelan nahoitusaikavuoro liittyi minkkitarhabisnekseen. Tuomisen liikenneluvassa mainittu ajokausi "käyntiaikana" liittyi siihen, että Säkylän juurikassokeritehdas oli käynnissä pari kuukautta vuodessa. Olipa Holmströmillä liikennelupa kolme viikottaista tilausajovuoroa aikataulutettuna Loviisasta Kehä III:n kautta Tammiharjun sairaalaan. Uimaniemellä oli työläislinja "työpäivinä savotta-aikana". Hollannilla vuoro "ti, to ja meijeritilipäivinä". Olenpa nähnyt liiennelupa-anomuksen kouluvuorosta, missä oli maininta "vuoro ajetaan, jos Rovaniemen maalaiskunta antaa oppilaat" Tarkoitti sitä, että kaikkeen säännölliseen ajoon piti olla liikennelupa. Eli tilausajon perusperiaate oli, että ajo oli satunnaista ja että samat asiakkaat jotka vietiin, myös tuotiin takaisin. Tietysti onnistui myös yksittäisen ryhmän vienti vaikka laivarantaan, mutta siihen piti asiakkaat tulla tilaajan puolelta.
Oma lukunsa oli vielä reviirit, mistä sai ajaa tilausajoa, välillä oli sidottu kotikuntaan tai kotilääniin tai niihin kuntiin, mihin oli vakiovuoroja ja tilausbussien automäärä riippui linjoilla olevista autoista.
Ennen oli liikenneluvat jaettu tiukasti kaupunkien sisäisiin eli ns. maistraatin lupiin ja muihin eli ns. liikenneministeriön lupiin. Ministeriön lupia käsiteltiin eri alueitten aikataulukokouksissa, joiden luvista tehtiin aikataulupöytäkirjat. Pääsääntöisesti kaikki muutokset, sekä uudet luvat piti käsitellä näissä kokouksissa. Tämän käytännön etuna oli aikataulujen jatkuvuus ja muutoksista piti kuunnella mitä kanssayrittäjillä ja eri viranomaisilla oli sanottavaa. Joskus ministeriö pakkonaitti eri firmat, esimerkkinä 12:30 Helsingistä Kuopioon, missä lupa annettiin Savonlinjalle ja Kuopion Liikenteelle, vaikka kumpikin olisi halunnut sen yksin itselleen. Vastaavasta on kyse vaikka 9:15 Helsinki - Kotka. Kello 1:30 Helsinki - Rovaniemi -vuoroa piti aikoinaan oikein rakentaa. 1:30 -lähtö Jyväskylään oli helppo, kun samassa aikahaarukassa ei ollut entisiä, Jyväskylä - Oulu meni samoihin aikoihin entisen Postin pikan kanssa ja Oulu - Kemi oli taas entinen Alamäen vakio. Kemistä Rovaniemelle taisi mennä Postin vakio.
Mitä tulee eiliseen joulupukkivuorohöpinään, on siinä sen verran katetta, että kun lukee, mitä tässä muut ovat esittäneet, niin voisi tulkita, että kun keksii jonkun perusteen, niin turha vaivata elykeskuksia, kun vaan ilmoittaa tilausajosta, ei tarvitse välittää loukkaako tämä liikenne entistä liikennettä jne. Ainahan isommissa kaupungeissa on joku tapahtuma, taidenäyttely ym.
Tiedänhän minä, että systeemit ovat muuttumassa ja muuttuneetkin, mutta ihmetten, miksi kaikki ei voi kunnioittaa siirtymäkausia ja odottaa yhtä vuotta, niin uusi liikenne ei aiheuttaisi närää ja oikeusjuttuja.