Näinpä, mutta en usko, että sattumalta. Nähtyäni ja kuultuani sen bussin minulle ainakin tuli välittömästi mielikuva, että tuo bussi jättää tielle aika usein.
Minulle tulee samoja mielikuvia aina nähdessäni Velj. Salmelan kulkuneuvon. Osataan sitä muuallakin kuin Onnilla.
Olen samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa, että Onnibus on pitkään aikaan parasta mitä suomalaisessa joukkoliikenteessä on tapahtunut, niin paikalleen jämähtänyt ja kangistunut auringonlaskun ala koko joukkoliikenneala on ollut jo pitkään. Vaikuttaa sille, että monopoleihin perustuvat läänitykset eivät ole kyenneet saamaan aikaiseksi kattavaa ja toimivaa joukkoliikennettä koko maahan ostoliikenteen korvauksista huolimatta, vaan alasta on tullut valtaväyliä ja väestökeskuksia palveleva kermankuorintaorganisaatio, jossa kilpaillaan nimellisesti ja muodollisesti muttei todellisesti. Monopolien suojassa on vuosikymmeniä tehty "liiketoimintaa" jonka mielivallan uhreiksi ovat joutuneet monopolialueella asuvat kansalaiset. Kemi-Tornio-Oulu -alueella on hyvin nähtävissä kuinka alueen väestö on valtion määräyksellä "annettu" Salmelan käyttäjiksi ja samalla suojattu Salmela kaikelta kilpailulta alalla. Toivottavasti Onnibus yrityksenä ja etenkin kilpailun sekä markkinan avaajana onnistuisi saamaan alan auringon takaisin nousuun.
Nuo kalustorikot ja kuljettajapöljäilyt eivät minusta ole mitenkään erityisen Onnillisia tempauksia vaan koko alahan on kunnostautunut milloin nyrkkiä puivilla tai kiilaavilla tms. lakkoherkillä ammattilaisilla, joille asiakas on vain riesa. Sitä peiliä ei tarvitse pelkästään Onnibusilla katsella vaan kaikkialla alalla. AKT on ilmeisimmin moisen typeryyden keskeinen ammattikorkeakoulu luoden erinomaista julkikuvaa alalle pitämällä lakkoaikaan varikkojen porteilla kaikista tolloimmat nyrkkisankarit näkyvästi esillä pieksämässä tai kovistelemassa veljellisesti kollegoitaan. Keskeinen pöljämotkotuksen kohde lienee siis enemminkin AKT ja sen asennekasvattamo kuin jokin alan yrityksistä. Porttipaineissa kun ei yrityksen sanaa ole edes paikalla.
Selvää on, että yrityskulttuureillakin on asiassa vaikutuksensa eli toisissa yhtiöissä AKT-pöljäpulverin vaikutuksia kyetään juurimaan tarkemmin piiloon. Toivottavasti Onni tässä Onnistuu.
Kalustorikot ovat tietenkin ikäviä, mutteivat käsittääkseni mahdottomia edes Paunulla vaikka hienoissa linjavaunuissa ajeluttavatkin tuoleja pitkin suomalaista maisemaa.