- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Mutta tämä jatkuva ja vakava haittahan on joka tapauksessa vain vanhoja siirtymäkauden lupia koskeva säännös. Vaikka joukkoliikennelaissa onkin se kuuluisa lobattu pykälä, on sen sanamuoto sentään vaativampi eikä se koske tilausliikennettä vaan vain uusien reittiliikennelupien myöntämistä. Jatkossa siis tilausliikenteellä saa yrittää ihan rauhassa aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaakin niin kauan kuin kyse ei ole tosiasiallisesti reittiliikenteestä.
Voi olla että muistan väärin, mutta eikös sama kielto koske myös PSA:n mukaista julkista ostoliikennettä? Eli jos Tampereen kaupunki toimivaltaisena viranomaisena tilaa Paunulta linjan 27 liikennöinnin niin Länsilinjat ei saa aloittaa markkinaehtoista reittiä, joka aiheuttaisi tuolle linjalle jatkuvaa JA vakavaa haittaa?
Tätä kiertämäänhän VR on VR Leaksille vuodettujen strategiakalvojen mukaan ajatellut laittaa Pohjolan Liikenteen ajamaan bussia mahdollisesti häviämiensä ostoliikennejunavuorojen rinnalle. Tällöin VR hyödyntäisi määräävää markkina-asemaansa junaliikenteessä myymällä junamatkojen liityntäliput PL:n busseihin kilpailevan junayhtiön ostoliikennejunien sijasta. Tästä näkee jo päällepäin että kyse olisi määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä, mutta puhtaasti joukkoliikennelain ja PSA:n kannalta tässä ei olisi ongelmaa, koska PSA-liikenteen haittaamattomuuspykälä ei päde liikennemuotojen välillä eikä teknisesti ottaen kilpaileva bussivuoro voi haitata junaliikennettä (vaikka käytännössä voikin).
Lobattu pykälä on siis 22 § 3 mom: "Reittiliikenneluvan myöntävä viranomainen voi hylätä hakemuksen myös, jos hakemuksen hyväksyminen vakavasti vaarantaisi luotettavien liikennepalveluiden saatavuuden tai reitin tarjonta ylittäisi selvästi 4 §:n perusteella määritellyn joukkoliikenteen palvelutason."
Totta. Tämä pykälä periaatteessa vesittää koko PSA:n, määrittelee "markkinaehtoisuuden" suunnitelmataloudeksi ja de facto pitää voimassa lupien tarveharkinnan. Pykälä on selvästi EU-oikeuden vastainen ja tulee aikanaan kaatumaan EU-tuomioistuimessa, kunhan se sinne ensin viedään.