Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Nyt Onnibus testaa sitten lisää lainsäädännön toimivuutta. Kyseinen pulju aloittaa liikenteen ML-Charterin toimesta Helsinki-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani kolme kertaa viikossa, mutta ilmoittaa samalla että kyseinen linjavuoro tullaan ajamaan tilausajona ilman lupaa.
http://www.onnibus.fi/verkkokauppa/...ab=info&a1=1&c1=0&d1=12.09.2013&d2=05.09.2013
tieto tilausajosta löytyy verkkokaupan ostotoiminnosta.
Karkaako koko homma viranomaisten käsistä ?
 
Nyt Onnibus testaa sitten lisää lainsäädännön toimivuutta. Kyseinen pulju aloittaa liikenteen ML-Charterin toimesta Helsinki-Jyväskylä-Kuopio-Kajaani kolme kertaa viikossa, mutta ilmoittaa samalla että kyseinen linjavuoro tullaan ajamaan tilausajona ilman lupaa.
http://www.onnibus.fi/verkkokauppa/...ab=info&a1=1&c1=0&d1=12.09.2013&d2=05.09.2013
tieto tilausajosta löytyy verkkokaupan ostotoiminnosta.
Karkaako koko homma viranomaisten käsistä ?

Jos ajon tilaaja on Onnibus joka maksaa ML-charterille tilausajosta, on se kaiketi ihan laillinen, riippuu miten lakia tulkitaan.
 
Kunhan liput vain ostettu muutenkuin autosta. Onnibus-konserni tuntuu rakastavan "harmaata"
Pyöritään "rajalla", ja herätetään puhetta. Ei olekaan ollut aikoihin mitään OB-"uutista" mediassa, pakkohan se on taas kokeilla josko saisi sitä halvinta (l. ilmaista) mainosaikaa tällä konstilla...

Mennään Bussilla Oy:n OB-värinen Volvo 9700 tuli muuten taas tänään vastaan 9-tiellä, edelleen sama kuljettajan puolen ajovalopolttimo pimeänä (mikä on ollut pimeänä jostain alkukeväästä asti). Ilmeisesti tulorahoituksella ei "kalliita" xenon-polttimoita uusitakaan ihan tuosta vain? Ihan vakavasti: jos se polttimo on todella liian arvokas uusittavaksi, niin eiköhän saada kerättyä vaikka kolehti puutteen korjaamiseksi? Yhteys vaikka yksityisviestillä allekirjoittaneeseen ;)
 
Pyöritään "rajalla", ja herätetään puhetta. Ei olekaan ollut aikoihin mitään OB-"uutista" mediassa, pakkohan se on taas kokeilla josko saisi sitä halvinta (l. ilmaista) mainosaikaa tällä konstilla...

Mennään Bussilla Oy:n OB-värinen Volvo 9700 tuli muuten taas tänään vastaan 9-tiellä, edelleen sama kuljettajan puolen ajovalopolttimo pimeänä (mikä on ollut pimeänä jostain alkukeväästä asti). Ilmeisesti tulorahoituksella ei "kalliita" xenon-polttimoita uusitakaan ihan tuosta vain? Ihan vakavasti: jos se polttimo on todella liian arvokas uusittavaksi, niin eiköhän saada kerättyä vaikka kolehti puutteen korjaamiseksi? Yhteys vaikka yksityisviestillä allekirjoittaneeseen ;)

Tuo Volvo on muutenkin surullinen näky nykyään. Lommoja tullut ympäri ämpäri ja tuulilasissakin koko kesän örkit koolla.

Eilen laskin Turun linja-autoasemalla matkustajia olevan 8! kyydissä lähtöhetkellä. Ehkä niillä tuloilla tosiaan polttimon osto on ylivoimaista.
 
Eikös tuo tilausajo ole kätevä siksikin, että jos lähtijöitä on kovin vähän, matka voidaan peruuttaa.
Reittiliikenneluvalla vuorot on ajettava vaikka lähtemään joutuisi tyhjänä.
 
Eikös tuo tilausajo ole kätevä siksikin, että jos lähtijöitä on kovin vähän, matka voidaan peruuttaa.
Reittiliikenneluvalla vuorot on ajettava vaikka lähtemään joutuisi tyhjänä.

Sehän olisikin luotettavaa liikennettä. Matkustajille voi ilmoittaa tekstiviestillä edellisenä iltana että huominen lähtö on peruttu että menkää millä pääsette?
 
Täällä on nyt myös Onnibussin näkemys asiasta: http://www.onnibus.fi/onnibus-kajaaniin/

Teknisestihän tuota voisi sanoa tilausajoksi, mutta myönnän että lain hengen mukaiselta reittiliikenteeltä se vaikuttaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:46 ----------

Eikös tuo tilausajo ole kätevä siksikin, että jos lähtijöitä on kovin vähän, matka voidaan peruuttaa.
Reittiliikenneluvalla vuorot on ajettava vaikka lähtemään joutuisi tyhjänä.

Sehän olisikin luotettavaa liikennettä. Matkustajille voi ilmoittaa tekstiviestillä edellisenä iltana että huominen lähtö on peruttu että menkää millä pääsette?

Tuskin voisi. En kylläkään tiedä valmismatkojen peruutusehdoista mitään, mutta joka tapauksessa tässä voidaan ainakin katsoa, että Elina Kurikka on vastuullinen matkanjärjestäjä, jolla on sitten velvollisuus järjestää matka valmismatkojen yleisten ehtojen mukaan.
 
Yleensä ne liput myy se taho joka matkan tilaajana on, ei se jolta matka on tilattu. Jos vaikka tilaan Pohjolan Matkan bussin ajamaan itseni yksityiskyydillä jonnekkin niin ei PM saa myydä lippuja tilaamaani bussiin.

Jos bussi jättää tulematta niin valitukset menevät sille joka oli matkan tilaaja. Hänellä on se vastuu valvoa että bussit kulkevat ja niissä on tarpeeksi tilaa ja jos tila loppuu niin tilata suurempi bussi ajamaan vuoroa. Eihän se käy että liikennöitsijä itse päättää bussien määrän ja niiden koon, ainakaan kysymättä lupaa matkan tilaajalta joka oletettavasti myös maksaa tilausajoista Onnibussille.

Jos Onnibussilta saa ilmaisia tilausajoa tilata jos heidän antaa myydä sille lippuja niin tilaampa oman erikoislinjan kotoa mökille joku kerta jos ei tarvitse siitä maksaa mitään ja lippuja tuskin kukaan sille linjalle ostaisi joten saisin ilmaisen yksityisen bussilinjan mökille.
 
Yleensä ne liput myy se taho joka matkan tilaajana on, ei se jolta matka on tilattu. Jos vaikka tilaan Pohjolan Matkan bussin ajamaan itseni yksityiskyydillä jonnekkin niin ei PM saa myydä lippuja tilaamaani bussiin.

Tässähän Onnibus onkin mahdollisesti vain lippujen välittäjä tilausajoon, jonka ajaa ML-Charter. Lippujen välitys ja myynti ovat kaksi juridisesti täysin eri asiaa. Siksi esimerkiksi Lippupalvelu ei ole vastuussa kaikista tapahtumista, joille myy lippuja. Kysymys sitten onkin lähinnä, onko tämä järjestely lippujen ostajalle tuotu ilmi riittävän hyvin.

Jos Onnibussilta saa ilmaisia tilausajoa tilata jos heidän antaa myydä sille lippuja --

Kuka on väittänyt, että Onnibussilta voisi tällaisia tilata? Ja vaikka tämä tapaus olisi ollut sellainen, miten ihmeessä siitä voi tehdä loogisen loikan siihen, että Onnibus tekisi niin jokaiselle kysyjälle? Mutta mehän emme edes tiedä, minkälainen sopimus Onnibussin ja Elina Kurikan välillä on, minkälainen Elina Kurikan ja ML-Charterin välillä ja minkälainen Onnibussin ja ML-Charterin välillä. Mutta joukkoliikennelakihan ei esimerkiksi kiellä, etteikö tilausajonkin saisi hinnoitella täysin matkustajamäärän mukaan.
 
VR ei enää mennyt miinaan ja lähtenyt antamaan aineksia VR:n yksinoikeusaseman vastaiselle vaalikampanjoinnille, vaan kehuu Onnibusin Kajaanin liikennettä. Kainuun Sanomien juttu
 
Täällä sitä ollaan, Forssan Autokeitaalla. Rauma-HKI linjan varabussin varabussi hyytyi tähän ja kuski ihmetellyt 20min että miten romun sais kulkemaan eteenpäin.

edit. Lähti liikkeelle ja taas sammu seuraavalla pysäkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Äsken Ruoholahteen laskeutui Myllymäen #5 (Hopea MB RIZ-???) Onnibus kyltti tuulilasilla :shock:
 
Takaisin
Ylös