Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Eihän ne Rauman vuorot katoa mihinkään. Liikennöitsijä on vain päättänyt että ei halua liikennöidä enään Onni-allianssissa. Saa tosin olla melkoinen welho tuo zeizei jos meinaa itse pyörittää ja markkinoida vuoroja kannattavasti. Onnin mukana on kuitenkin tullut näkyvyyttä hyvinkin paljon. Tietääkö kovin moni edes että vuorojen liikennöitsijä on ollut "Zeizei"? Ko yrittäjällä ei ole edes nettisivuja jossa informaatiota vuoroista olisi. Eikä mihinkään ole tullut infoa uusista hinnoista. Oma veikkaus on, että tämän jälkeen autot kulkee tyhjinä ja vuorot lopetetaan vähin äänin..
 
Viimeksi muokattu:
Oma veikkaus on, että tämän jälkeen autot kulkee tyhjinä ja vuorot lopetetaan vähin äänin..
Epäilen itse ihan samaa. Tämän jälkeen OB ottaa sen takaisin ja joku uusi liikennöitsijä jatkaa.
 
Sopimuksia opittaneen lukemaan ja kirjoittamaan astetta tarkemmin tämän tapauksen myötä.

Tässä ollaan asian ytimessä. Perustuuko koko Onnibusin toiminta niin höttöisille sopimuksille, että niiden puitteissa jopa näin rajut muutokset ovat mahdollisia tällaisella aikataululla? Pekka Möttö kommentoi jossain, että tätä asiaa ei kannata sen enempää kommentoida ja taustoittaa mutta olen toista mieltä. Ainakin sen verran Möttö voisi kertoa, että onko tällainen tilanne Onnibusin toiminnassa virhe vai ominaisuus.

Onnibusilla ei toistaiseksi ole tarjontaa, joka palvelisi minua, mutta jos touhu on näin heikoissa kantimissa niin luulen, ettei Onnibus saa minua asiakkaakseen silloinkaan kun heidän tarjontansa minun tarpeisiini vastaisi.
 
PHP:
Onnibusilla ei toistaiseksi ole tarjontaa, joka palvelisi minua, mutta jos touhu on näin heikoissa kantimissa niin luulen, ettei Onnibus saa minua asiakkaakseen silloinkaan kun heidän tarjontansa minun tarpeisiini vastaisi.

Erikoinen logiikka. Jos joku Kotipizza-yrittäjä päättää irtautua ketjusta ja ryhtyä paistelemaan lättyjä omalla reseptillä ja brändillä niin sinulta varmaan menee luottamus Kotipizza-ketjuun?

Sinänsä veikkaan että irtaantuvalle bussiyrittäjälle ei ole kirkastunut se markkinatalouden periaate, että brändi, markkinointi ja jakelukanava ovat ratkaisevia tekijöitä vapailla markkinoilla pärjäämisessä. Tosin häntä tästä tuskin voi syyttää: eiväthän sitä tajua alan isot firmatkaan, kun vapaata kilpailua ei ole ollut. Bussivuorojen ajaminen on pelkkä operatiivinen yksityiskohta. Toki sen pitää olla kunnossa, mutta lisäksi tarvitaan jotain muuta, joka tuo asiakkaat sisään. Siis markkinointia, tunnettuutta, luottamusta ja tapa ostaa lippuja. Onnibus ymmärtää tämän, muut näköjään eivät vieläkään. (Expressbus oli joskus aikoinaan yritys tähän suuntaan, mutta kilpailun puuttuessa se on jähmettynyt paikalleen kehittymättömyyden tilaan.)
 
PHP:

Erikoinen logiikka. Jos joku Kotipizza-yrittäjä päättää irtautua ketjusta ja ryhtyä paistelemaan lättyjä omalla reseptillä ja brändillä niin sinulta varmaan menee luottamus Kotipizza-ketjuun?

Tässä onkin koko homman juoni. En usko Kotipizzan franchise sopimusten mahdollistavan toiminnasta irrottautumista päivän varoitusajalla juuri muutoin kuin konkurssitilanteessa tai vastaavassa. Mun puolestani Zei Zei Line ja Onnibus voivat lopettaa yhteistyön ihan parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta se mikä syö mun luottamusta kumpaankin toimijaan on se jos asia hoidetaan tavalla jossa hommat jäävät kesken, eli jossa oli myyty lippuja jotka eivät sitten enää parin päivän päästä olleetkaan lippuja. Jos yhteistyön päättyminen olis tapahtunu 6.1.2014 alkaen niin se olis ollu luottamukseni kannalta täysin fine koska siitä eteenpäin ei käsittääkseni oltu vielä tehty lippukauppaa ja toiseksi asia olis tapahtunu noin kuukauden varoitusajalla, jota vois pitää joinkuin säällisenä.

Eli tiivistetysti - touhutkaa mitä touhuatte kunhan muistatte, että kuluttaja on se joka maksaa touhunne.

Niin ja tietysti tässä nyt tapahtuneessa tempauksessa luottamuskysymyksen ratkaisisi jos Pekka Möttö tulis asian kanssa kovasti rakastamaansa julkisuuteen ja kertois, että Zei Zei Linen tempaus oli sopimusrikkomus, jonka johdosta tavataan leivättömän pöydän äärellä. Sekin olis mulle luottamuksen kannalta täysin ok.
 
Niin ja tietysti tässä nyt tapahtuneessa tempauksessa luottamuskysymyksen ratkaisisi jos Pekka Möttö tulis asian kanssa kovasti rakastamaansa julkisuuteen ja kertois, että Zei Zei Linen tempaus oli sopimusrikkomus, jonka johdosta tavataan leivättömän pöydän äärellä. Sekin olis mulle luottamuksen kannalta täysin ok.

Jos sopimuksessa ei ole pykälää joka kieltäisi tälläiset irtautumiset? Jotenkin tuntuu että OB laajentumishuumassaan on kelpuuttanut kaikki liikennöitsijät mukaan jotka vaan haluavat OB:ta ajaa, niillä sopimusehdoilla mitä liikennöitsijä on halunnut.

Sinänsä veikkaan että irtaantuvalle bussiyrittäjälle ei ole kirkastunut se markkinatalouden periaate, että brändi, markkinointi ja jakelukanava ovat ratkaisevia tekijöitä vapailla markkinoilla pärjäämisessä.

Vai onko sittenkin niin että kun on saatu vakiintunut käyttäjäkunta niin ei ole enää mitään hyötyä maksaa puolta voitoista OB:lle vaan pitää kaiken itsellään. Toiminta pyörii itsellään ja puskaradio mainostaa. Nettikaupan perustaminen ja sitä myöten omien lippujen myynti ei nykyään käytännössä vaadi tai maksa "mitään".
 
Viimeksi muokattu:
Mun puolestani Zei Zei Line ja Onnibus voivat lopettaa yhteistyön ihan parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta se mikä syö mun luottamusta kumpaankin toimijaan on se jos asia hoidetaan tavalla jossa hommat jäävät kesken, eli jossa oli myyty lippuja jotka eivät sitten enää parin päivän päästä olleetkaan lippuja. Jos yhteistyön päättyminen olis tapahtunu 6.1.2014 alkaen niin se olis ollu luottamukseni kannalta täysin fine koska siitä eteenpäin ei käsittääkseni oltu vielä tehty lippukauppaa ja toiseksi asia olis tapahtunu noin kuukauden varoitusajalla, jota vois pitää joinkuin säällisenä.

Eli tiivistetysti - touhutkaa mitä touhuatte kunhan muistatte, että kuluttaja on se joka maksaa touhunne.

Niin ja tietysti tässä nyt tapahtuneessa tempauksessa luottamuskysymyksen ratkaisisi jos Pekka Möttö tulis asian kanssa kovasti rakastamaansa julkisuuteen ja kertois, että Zei Zei Linen tempaus oli sopimusrikkomus, jonka johdosta tavataan leivättömän pöydän äärellä. Sekin olis mulle luottamuksen kannalta täysin ok.

Onnibus on käsittääkseni ilmoittanut hyvittävänsä kelpaamattomiksi jääneet liput. Eikö tämä riitä luottamuksen säilyttämiseen?

Pekka Möttö on sanonut Facebookin Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä ettei voi julkisesti kommentoida asiaa, mutta myöntää tilanteen harmillisuuden sekä sen että open access -mallissa voi näinkin käydä.

Minulla ei ole mitään tekemistä Onnibusin kanssa, mutta itse järkeilisin niin, että kun yhteistyökumppani on kerran päättänyt pistää välit poikki niin mitä hyötyä pitkällisistä oikeudenkäynneistä saataisiin? Raastupakierre ei palauta yhteistyötä mutta polttaa rahaa ja vie johdon huomiota. Näitä Onnibusin kannattaa mieluummin käyttää liiketoiminnan kehittämiseen. Tuskin Zei Zei Line reitillä yksin toimien kukoistaa, jonka varmaan huomaavat pian itsekin. Päätös kolahtaa omaan nilkkaan ilman oikeusriitojakin, siinäkin on jo tarpeeksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:09 ----------

Vai onko sittenkin niin että kun on saatu vakiintunut käyttäjäkunta niin ei ole enää mitään hyötyä maksaa puolta voitoista OB:lle vaan pitää kaiken itsellään. Toiminta pyörii itsellään ja puskaradio mainostaa. Nettikaupan perustaminen ja sitä myöten omien lippujen myynti ei nykyään käytännössä vaadi tai maksa "mitään".

Voihan tuota koettaa, on se mahdollista. Mutta todennäköisenä en pitäisi. Uusia asiakkaita on vaikea löytää riittävästi ilman valtakunnallista näkyvyyttä, ja Onnibus on uskottavuudeltaan ihan eri luokkaa.
 
Onnibus on käsittääkseni ilmoittanut hyvittävänsä kelpaamattomiksi jääneet liput. Eikö tämä riitä luottamuksen säilyttämiseen?

Ei likikään.

Jos unohdetaan joukkoliikenneharrastajien näkökulma ja mennään ihan sinne tavallisen kuluttajan tasolle niin tässähän saattoi käydä vaikka niin, että joku raumalainen osti sunnuntaina 24.11. liput Rauma-Helsinki ja Helsinki-Rauma yhteyksille maanantaille 25.11. ja perjantaille 29.11. Viikon työreissu Helsinkiin siis. Onhan nyt oikeasti aivan tavatonta ja suomalaiselle toimintakulttuurille tuntematonta, että tällaisessa tilanteessa tuon lipun omistaminen ei enää 29.11. oikeutakaan paluumatkaan Helsingistä Raumalle vaikka sellainen kuitenkin käsittääkseni ajettiin. Vielä tavattomammaksi asian tekee se jos Onnibusin suhtautuminen tilanteeseen on se, että sen kummempaa selitystä ei ole vaan tällaista voi heidän systeemeissään tapahtua ja se on voi voi. Ehkä jossain eteläisessä Euroopassa tällainen olis ymmärrettävää mutta suomalaiseen sopimusyhteiskuntaan tämmöiset käänteet ei oikein istu. Toki jos Onnibusin tavoitteena on joukkoliikenteen ravistamisen lisäksi tuoda Suomeen hälläväliä toimintakulttuuri niin ihan oikeilla jäljillä ovat.

Lipun hinnan palauttaminen on tässä kohtaa vähintä mitä OB voi tehdä mutta luottamuksen säilyttämisen kannalta täysin riittämätöntä. Satakunnan Liikenne toki kotiuttaa sen viikon työreissussa olleen raumalaisen. Jos leikitään ajatuksella, että tuo esimerkin raumalainen olis onnistunu nappaamaan paluumatkalleen sen kolmen euron lipun niin paluukyyti Satakunnan Liikenteellä maksoi sitten reilut 14 kertaa enemmän. Tässä nyt tietenkin unohdetaan se, että saattoihan Zei Zei Line ajaa myös sen alkuperäisen kyydin mutta en pidä järin todennäköisenä, että sen vuoron kuski olis onnistunu myymään kiukkuiselle asiakkaalle toista lippua (jonka hintaa emme tiedä) samalle vuorolle.

Jos vielä mietitään millä keinoin luottamuksen olis voinu säilyttää niin kun muutos tuli voimaan torstaina 28.11. niin Onnibusin olis tavalla tai toisella pitäny järjestää korvaavat kyydit kaikille niille jotka olivat ostaneet lippuja 28.11.-1.12. väliselle ajalle. Käytännön tapoja tämän hoitamiseen on paljon ja koska Onnibusin konttorilla tunnetusti istuu kovia innovaationikkareita ei tämä olisi ollut heille mikään temppu. Tämän lisäksi OB:n olisi pitänyt yrittää henkilökohtaisesti tavoittaa kaikki jotka olivat ostaneet lippuja ajalle 2.12.-6.1. ja näin tiedottaa muutoksesta ja siitä kuinka korvausmenettely järjestyy.

Tilanne hieman muuttuu jos tässä on kyse siitä, että noille vuoroille ei oltu myyty lipun lippua eikä tämä muutos millään tavalla koskettanut ensimmäistäkään kuluttajaa. Siitäkin Onnibusin olisi kuitenkin hyvä kehdata kertoa julkisesti.

Bussifirma, jonka palveluja itse käytän on myös irtaantunut siitä markkinointiyhteistyökuviosta johon se kuului silloin kun heidän asiakkaakseen ryhdyin. Muutos ei kuitenkaan vaikuttanut asiakkaiden oloon millään tavalla ja siksi pidän kyseistä kioskia tänä päivänä aivan yhtä luotettavana kuin silloin kun se tuohon markkinointiyhteenliittymään kuului.
 
Jos vielä mietitään millä keinoin luottamuksen olis voinu säilyttää niin kun muutos tuli voimaan torstaina 28.11. niin Onnibusin olis tavalla tai toisella pitäny järjestää korvaavat kyydit kaikille niille jotka olivat ostaneet lippuja 28.11.-1.12. väliselle ajalle. Käytännön tapoja tämän hoitamiseen on paljon ja koska Onnibusin konttorilla tunnetusti istuu kovia innovaationikkareita ei tämä olisi ollut heille mikään temppu. Tämän lisäksi OB:n olisi pitänyt yrittää henkilökohtaisesti tavoittaa kaikki jotka olivat ostaneet lippuja ajalle 2.12.-6.1. ja näin tiedottaa muutoksesta ja siitä kuinka korvausmenettely järjestyy.

Jos oikein muistan, Pekka Möttö totesi tuossa FB-kommentissaan, että kaikki lippuja ostaneet oli tavoitettu henkilökohtaisesti eikä kukaan ollut vallan hermostunut. Ainahan sitä voi spekuloida kaikenlaista siitä millaista vahinkoa olisi voinut koitua asiakkaille, mutta tuntuu siltä että nyt yritetään väkisin tehdä kärpäsestä härkänen, kun kyseessä on Onnibus. Minulla ei sitäpaitsi ole tietoa siitä, että Onnibus olisi nimenomaisesti kieltäytynyt korvaamasta aiheutunutta vahinkoa, jos joku olisi keksinyt esittää vaatimuksia. Ennen kuin tuollaisesta ryhtyy heitä sättimään, kannattaisi ottaa selvää onko näin edes tapahtunut. Ei-asiakkaan sivusta huuteluna tällainen aggressiivisuus on vähän liioiteltua.
 
Takaisin
Ylös