Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Helsinki-Turku -välistä on tullut aivan järjetön sekametelisoppa. Ennen oli tienumeroittain M1 ja M8, sitten tuli F1 ja vain parin vuoden sisässä meillä on OB1, OB11, OB12, OB13, OB15 ja tulokas LUX1. Mitään linjakohtaista tasa-aikataulua ei enää ole, vaan vuoroja jätetään välistä ja paikataan toisella riippuen päivästä ja kellonajasta.

Jotenkin surullista että KA pilaa ostamansa hyvän brändin liu'uttamalla perusvuorot siihen tehden siitä uuden Matkahuollon. Ehkä se on tarkoituskin.
 
Viimeksi muokattu:
Onnibus ottaa Suomessa ensimmäisenä liikennöitsijänä käyttöön "premiumbussit". Niissä on nojatuolimaiset istuimet ja reilusti jalkatilaa. Jokaisella paikalla on oma näyttö, josta voi valita matkalle katsottavaa 40 elokuvan valikoimasta. Lisäksi busseissa on lisämaksullinen "lounge-osasto".

Yhteistyökumppanina on virolainen Lux Express, jolla on vahva asema Baltian kaukobussiliikenteessä. Aluksi Suomeen tuodaan kuusi Lux Expressin bussia. Ensi kertaa niiden kyytiin pääsee juhannuksen menoliikenteessä Helsingistä Turkuun ja Jyväskylään. Elokuussa avataan reitit Helsingistä Tampereelle ja Kotkaan.

Jos nyt aletaan puhua totuutta, niin halpabussikeisarit, eli CapMan puhuu soopaa jälleen kerran. Väinö Paunu OY aloitti vuonna 1984 ensin Valkeakoski-Helsinki välillä ja sittemmin Tampere -Helsinki välillä alkuun 1+2 nahkapenkitetyllä Ajokki Apollolla ja sittemmin Ajokki Royalilla premiumliikenteen, kahvitarjoiluineen ja autoemäntineen, melkein samanlaisella konseptilla kuin CapMan.
 
Luulen, ettei luksusbusseille ole asiakassegmenttiä Suomessa.
Ruippuu varmaan pitkälti hinnasta. Itse voisin tuon Helsinki-Jyväskylä -välillä valita, mutta se edellyttäisi, että ei olisi junaa kalliimpi. Varsinkin, jos noihin takaosan yhden hengen penkkeihin pääsisi VR:n Ekstra-luokkaa halvemmalla.

Tavallista Onnibusia en edes harkitse käyttäväni.
 
Jos nyt aletaan puhua totuutta, niin halpabussikeisarit, eli CapMan puhuu soopaa jälleen kerran. Väinö Paunu OY aloitti vuonna 1984 ensin Valkeakoski-Helsinki välillä ja sittemmin Tampere -Helsinki välillä alkuun 1+2 nahkapenkitetyllä Ajokki Apollolla ja sittemmin Ajokki Royalilla premiumliikenteen, kahvitarjoiluineen ja autoemäntineen, melkein samanlaisella konseptilla kuin CapMan.
Mutta oliko elokuvia henkilökohtaisesta ruudusta?

No joo, ehkä pitäis pysyä asiallisena. CapMan on muuten pääomasijoituskonserni, eikä käsittääkseni edes osaa puhua saati että erikoisesti lausuisi omistamiensa yritysten asioista.
 
Ruippuu varmaan pitkälti hinnasta. Itse voisin tuon Helsinki-Jyväskylä -välillä valita, mutta se edellyttäisi, että ei olisi junaa kalliimpi. Varsinkin, jos noihin takaosan yhden hengen penkkeihin pääsisi VR:n Ekstra-luokkaa halvemmalla.

Tavallista Onnibusia en edes harkitse käyttäväni.
Sama täällä, tavallisen Onnibusin nuo nahkajakkarat ei erityisemmin innosta matkaamaan. Mutta itse puolestaan näen potentiaalia tuossa uudessa konseptissa, tosiaan esimerkiksi Helsingin ja Jyväskylän välillä, tai miksei vaikkapa Helsingin ja Kuopion. Mutta uskon, että varmasti tulevat kilpailemaan junalippujen hintojen kanssa ennenpitkää.
 
F376 yläkerrassa edessä kattoluukun saumassa melkoinen läntti hometta...
Ja ihan kostea koko sauman ympärys muutenkin...
 
Äsken lähti Forsblomin iso M-B Turkuun OB:n linjalle ja eilen OB:n linjoilla ajeli Erikssonin Volvo 9700 HD-teli...
Kesän ajan OB:n linjoilla on paljonkin alihankintaa. Olen itse hieman yllättynyt ettei muut ole kiinnittäneet pahemmin huomiota tähän. Normaalia enemmän kuitenkin ja koko kesäksi sovittuja alihankinta sopimuksia. Vuoron liikennöitsijä näkyy myös Onnibussin verkkokaupassa. Esim. Korsisaari ajaa Helsinki-Turku, Helsinki-Pori/Forssa, Helsinki-Porvoo ja Turku-Porvoo vuoroja. Myös Forsblomilta, Erikssonilta, Vesmalta, Vainiolta ja Ventonimeltä autoja, tosin Ventoniemi ajanut myös keväällä sekä varmaan muiltakin joita itse en ole huomannut.
 
Kesän ajan OB:n linjoilla on paljonkin alihankintaa. Olen itse hieman yllättynyt ettei muut ole kiinnittäneet pahemmin huomiota tähän. Normaalia enemmän kuitenkin ja koko kesäksi sovittuja alihankinta sopimuksia. Vuoron liikennöitsijä näkyy myös Onnibussin verkkokaupassa. Esim. Korsisaari ajaa Helsinki-Turku, Helsinki-Pori/Forssa, Helsinki-Porvoo ja Turku-Porvoo vuoroja. Myös Forsblomilta, Erikssonilta, Vesmalta, Vainiolta ja Ventonimeltä autoja, tosin Ventoniemi ajanut myös keväällä sekä varmaan muiltakin joita itse en ole huomannut.
Mulla on käsitys, että hyö myyvät verkkokaupassa myös muiden liikennöitsijöiden lippuja. Joten välttämättä kyse ei aina ole alihankinnasta.
 
Mulla on käsitys, että hyö myyvät verkkokaupassa myös muiden liikennöitsijöiden lippuja. Joten välttämättä kyse ei aina ole alihankinnasta.
Suurin osa noista on alihankintaa. OB:n omat linjat on OB-tunnuksella. Onnibussin sivuilta aikataulut listalta saa aika hyvän käsityksen muista liikennöitsijöistä, jotka myy Onnibussin verkkokaupan kautta lippuja.

Kaatuuko Onnibus monopoli vihdoinkin?
Tuskin siitä on kyse. Itse uskoisin kesälomien ja samaan aikaan kaukoliikenteen kesän kulta-ajan vaikuttavan asiaan. Muilla liikennöitsijöillä kun kesällä vähenee liikenne huomattavastakin niin kaukoliikenteessä sen sijaan kysyntä kasvaa.
 
Takaisin
Ylös