Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos nyt aletaan puhua totuutta, niin halpabussikeisarit, eli CapMan puhuu soopaa jälleen kerran. Väinö Paunu OY aloitti vuonna 1984 ensin Valkeakoski-Helsinki välillä ja sittemmin Tampere -Helsinki välillä alkuun 1+2 nahkapenkitetyllä Ajokki Apollolla ja sittemmin Ajokki Royalilla premiumliikenteen, kahvitarjoiluineen ja autoemäntineen, melkein samanlaisella konseptilla kuin CapMan.Onnibus ottaa Suomessa ensimmäisenä liikennöitsijänä käyttöön "premiumbussit". Niissä on nojatuolimaiset istuimet ja reilusti jalkatilaa. Jokaisella paikalla on oma näyttö, josta voi valita matkalle katsottavaa 40 elokuvan valikoimasta. Lisäksi busseissa on lisämaksullinen "lounge-osasto".
Yhteistyökumppanina on virolainen Lux Express, jolla on vahva asema Baltian kaukobussiliikenteessä. Aluksi Suomeen tuodaan kuusi Lux Expressin bussia. Ensi kertaa niiden kyytiin pääsee juhannuksen menoliikenteessä Helsingistä Turkuun ja Jyväskylään. Elokuussa avataan reitit Helsingistä Tampereelle ja Kotkaan.
![]()
Joukkoliikenne | Onnibus tuo Suomeen luksusbussit
Onnibus haastaa junaliikenteen busseilla, jotka eivät pysähdy kertaakaan koko matkan aikana. Matkustajille on tarjolla myös useiden kymmenien elokuvien valikoima.www.hs.fi
Halpabussibrändiksi luotu Onnibus-nimi on kokenut inflaation. Onko KA:lla enää mitään kaupunkien paikallisliikenteen lisäksi, mikä ei ole OB:tä?Jotenkin surullista että KA pilaa ostamansa hyvän brändin liu'uttamalla perusvuorot siihen tehden siitä uuden Matkahuollon. Ehkä se on tarkoituskin.
Ruippuu varmaan pitkälti hinnasta. Itse voisin tuon Helsinki-Jyväskylä -välillä valita, mutta se edellyttäisi, että ei olisi junaa kalliimpi. Varsinkin, jos noihin takaosan yhden hengen penkkeihin pääsisi VR:n Ekstra-luokkaa halvemmalla.Luulen, ettei luksusbusseille ole asiakassegmenttiä Suomessa.
Mutta oliko elokuvia henkilökohtaisesta ruudusta?Jos nyt aletaan puhua totuutta, niin halpabussikeisarit, eli CapMan puhuu soopaa jälleen kerran. Väinö Paunu OY aloitti vuonna 1984 ensin Valkeakoski-Helsinki välillä ja sittemmin Tampere -Helsinki välillä alkuun 1+2 nahkapenkitetyllä Ajokki Apollolla ja sittemmin Ajokki Royalilla premiumliikenteen, kahvitarjoiluineen ja autoemäntineen, melkein samanlaisella konseptilla kuin CapMan.
Sama täällä, tavallisen Onnibusin nuo nahkajakkarat ei erityisemmin innosta matkaamaan. Mutta itse puolestaan näen potentiaalia tuossa uudessa konseptissa, tosiaan esimerkiksi Helsingin ja Jyväskylän välillä, tai miksei vaikkapa Helsingin ja Kuopion. Mutta uskon, että varmasti tulevat kilpailemaan junalippujen hintojen kanssa ennenpitkää.Ruippuu varmaan pitkälti hinnasta. Itse voisin tuon Helsinki-Jyväskylä -välillä valita, mutta se edellyttäisi, että ei olisi junaa kalliimpi. Varsinkin, jos noihin takaosan yhden hengen penkkeihin pääsisi VR:n Ekstra-luokkaa halvemmalla.
Tavallista Onnibusia en edes harkitse käyttäväni.
Kesän ajan OB:n linjoilla on paljonkin alihankintaa. Olen itse hieman yllättynyt ettei muut ole kiinnittäneet pahemmin huomiota tähän. Normaalia enemmän kuitenkin ja koko kesäksi sovittuja alihankinta sopimuksia. Vuoron liikennöitsijä näkyy myös Onnibussin verkkokaupassa. Esim. Korsisaari ajaa Helsinki-Turku, Helsinki-Pori/Forssa, Helsinki-Porvoo ja Turku-Porvoo vuoroja. Myös Forsblomilta, Erikssonilta, Vesmalta, Vainiolta ja Ventonimeltä autoja, tosin Ventoniemi ajanut myös keväällä sekä varmaan muiltakin joita itse en ole huomannut.Äsken lähti Forsblomin iso M-B Turkuun OB:n linjalle ja eilen OB:n linjoilla ajeli Erikssonin Volvo 9700 HD-teli...
Mulla on käsitys, että hyö myyvät verkkokaupassa myös muiden liikennöitsijöiden lippuja. Joten välttämättä kyse ei aina ole alihankinnasta.Kesän ajan OB:n linjoilla on paljonkin alihankintaa. Olen itse hieman yllättynyt ettei muut ole kiinnittäneet pahemmin huomiota tähän. Normaalia enemmän kuitenkin ja koko kesäksi sovittuja alihankinta sopimuksia. Vuoron liikennöitsijä näkyy myös Onnibussin verkkokaupassa. Esim. Korsisaari ajaa Helsinki-Turku, Helsinki-Pori/Forssa, Helsinki-Porvoo ja Turku-Porvoo vuoroja. Myös Forsblomilta, Erikssonilta, Vesmalta, Vainiolta ja Ventonimeltä autoja, tosin Ventoniemi ajanut myös keväällä sekä varmaan muiltakin joita itse en ole huomannut.
Suurin osa noista on alihankintaa. OB:n omat linjat on OB-tunnuksella. Onnibussin sivuilta aikataulut listalta saa aika hyvän käsityksen muista liikennöitsijöistä, jotka myy Onnibussin verkkokaupan kautta lippuja.Mulla on käsitys, että hyö myyvät verkkokaupassa myös muiden liikennöitsijöiden lippuja. Joten välttämättä kyse ei aina ole alihankinnasta.
Tuskin siitä on kyse. Itse uskoisin kesälomien ja samaan aikaan kaukoliikenteen kesän kulta-ajan vaikuttavan asiaan. Muilla liikennöitsijöillä kun kesällä vähenee liikenne huomattavastakin niin kaukoliikenteessä sen sijaan kysyntä kasvaa.Kaatuuko Onnibus monopoli vihdoinkin?