Oulun paikallisliikenne

Mietin myös milloinkohan alkavat KA:n teippaushommat tosissaan. Muillahan liikennöitsijöillä jo hyvinkin yli puolet kalustosta on keritty käsitellä. Eiköhän ne tässä kesän mittaan ala uutta väriä pintaan saamaan.
Oubus ja Repo ajaa uusia sopimuksia joissa uusi väri vaaditaan. Väliaikaiskalustoon en muista vaadittiinko uutta väritystä, yleensä ollut aika suopea väritysvaatimus (esim. OTP:n VDL -laivue). Ehkä joku VDL teipataan vara-auton virkaan, mutta eipä nuita turhaan aleta teippaamaan jos sopimuksissa ei sitä kerta vaadita. Paaliin suurin osa kalustosta on kuitenkin matkalla.

Muistaakseni vanhoissa sopimuksissa ei ole uudelleenteippausvaatimusta toisin kuin näissä uudemmissa.
 
Muistaakseni vanhoissa sopimuksissa ei ole uudelleenteippausvaatimusta toisin kuin näissä uudemmissa.
Vanhaa tilaajaväritystä tullaan siis näkemään liikenteessä vielä aika pitkäänkin, ellei kaupunki ota itse koppia ja kustanna teippauksia vanhojen sopimusten autoihin. Vanhoja sopimuksia on tehty 2027 asti esim. kohteissa 2 ja 6.
 
Oubus ja Repo ajaa uusia sopimuksia joissa uusi väri vaaditaan. Väliaikaiskalustoon en muista vaadittiinko uutta väritystä, yleensä ollut aika suopea väritysvaatimus (esim. OTP:n VDL -laivue).
[---]
Muistaakseni vanhoissa sopimuksissa ei ole uudelleenteippausvaatimusta toisin kuin näissä uudemmissa.
Ainakin vuonna 2020 alkaneissa sopimuksissa tilapäiskalustolle kelpasi valkoinen väritys. Nobinalta OTP:lle lainattujen VDL:ien suhteen ainoat sanktiot tulivat vanhojen rahastuslaitteiden takia.
Hankintaperiaatteet kohteille 1 3 4 ja 14 kevät 2023 sanoi:
Kaikkien autojen tulee olla huollettuja ja täyttää sopimusasiakirjoissa asetetut vaatimukset heti sopimuskauden alusta lähtien. Mikäli liikenteenharjoittajasta riippumattomasta syystä liikennöinnin alkaessa joudutaan kuitenkin käyttämään vanhempaa ja/tai ominaisuuksiltaan huonompaa linja-autokalustoa kuin on tarjottu, on siirtymäkaudesta, sen arvioidusta pituudesta ja käytettävästä kalustosta sovittava Tilaajan kanssa erikseen.
Siirtymäajalla käytettävän kaluston on oltava vaadittua kalustotyyppiä ja täyttää vähintään Euro 6 -standardin vaatimukset
tai olla päästötöntä. Siirtymäkauden enimmäisajaksi hyväksytään kohteissa 12 kk liikenteen aloituspäivästä.

Kaluston on noudatettava Oulun seudun liikenteen tilaajaväritysohjetta.

Kaikki kalustovaatimukset koskevat sekä vakio- että vara-autoja.
Tulkitakko tuo sitten siten, että siirtymäajan kalustot ovat vara-autoja vai ei. Tuokin varmaan riippuu siitä, mitä liikennöintisopimuksessa sanotaan. Voi hyvinkin olla, että kaupunki haluaa vaatia tuon myös siirtymäajan kalustolta, kun varakalustoltakin edellytetään edustavuutta.

Ehkä joku VDL teipataan vara-auton virkaan, mutta eipä nuita turhaan aleta teippaamaan jos sopimuksissa ei sitä kerta vaadita. Paaliin suurin osa kalustosta on kuitenkin matkalla.
Niin no kyllähän noita Citeoitakin on Oulussa muistaakseni jotain luokkaa 35 kpl. Jos tuohon teippaukset vaaditaan, niin tuossa sitten teipataan kaikista uusimmat diesel-bussit.

Vanhaa tilaajaväritystä tullaan siis näkemään liikenteessä vielä aika pitkäänkin, ellei kaupunki ota itse koppia ja kustanna teippauksia vanhojen sopimusten autoihin. Vanhoja sopimuksia on tehty 2027 asti esim. kohteissa 2 ja 6.
Mahtaa tällä hetkellä molemmat osapuolet odottaa, että toinen tekisi jotain ja ryhtyisi maksumieheksi. Mutta miksipä sitä KA ryhtyisi teippailemaan autoja, kun heillä ei tule olemaan juuri mitään tarvetta kierrättää autoja kohteiden 1, 3, 4 ja 14 sekä muiden kohteiden välillä. Sähkö-Volvoja sitten tarvittaessa varalle.
 
Mahtaa tällä hetkellä molemmat osapuolet odottaa, että toinen tekisi jotain ja ryhtyisi maksumieheksi. Mutta miksipä sitä KA ryhtyisi teippailemaan autoja, kun heillä ei tule olemaan juuri mitään tarvetta kierrättää autoja kohteiden 1, 3, 4 ja 14 sekä muiden kohteiden välillä. Sähkö-Volvoja sitten tarvittaessa varalle.
Tässä on mun muistaakseni ollut aina pykälä, että kesken kauden tulleet tilaajavärimuutokset maksaa tilaaja, mutta liikennöitsijän on siihen suostuttava. Ainahan voi yrittää neuvotella ja väläytellä option käyttämättä jättämistä. Sähkövolvotkin kai periaatteessa olisi voinut hankkia vanhalla värillä, mutta ajatuksena varmaan oli käyttää niitä uusissa sopimuksissa (jonka sisätilavaatimuksia ne ei täytä, mutta se taisi koskea vain uusia).
Tulkitakko tuo sitten siten, että siirtymäajan kalustot ovat vara-autoja vai ei. Tuokin varmaan riippuu siitä, mitä liikennöintisopimuksessa sanotaan. Voi hyvinkin olla, että kaupunki haluaa vaatia tuon myös siirtymäajan kalustolta, kun varakalustoltakin edellytetään edustavuutta.
En kuollaksenikaan muista. Pitäisi muistaa tallentaa sopimuspohja seuraavasta kilpailutuksesta, niin voisi tarkistaa mitä mikäkin kaupunki lopulta vaatii :D
Saattoi (?) jopa olla, että kovin tarkkoja vaatimuksia ei ollut, muuta kuin tilaajan hyväksyntä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on mun muistaakseni ollut aina pykälä, että kesken kauden tulleet tilaajavärimuutokset maksaa tilaaja, mutta liikennöitsijän on siihen suostuttava. Ainahan voi yrittää neuvotella ja väläytellä option käyttämättä jättämistä. Sähkövolvotkin kai periaatteessa olisi voinut hankkia vanhalla värillä, mutta ajatuksena varmaan oli käyttää niitä uusissa sopimuksissa (jonka sisätilavaatimuksia ne ei täytä, mutta se taisi koskea vain uusia).
Joo, tuota pykälää itsekin ajattelin, kun tuon kirjoitin. Kaupunki varmaan yrittää saada laskusta pienemmän odottamalla, että liikennöitsijät teippaisivat mahdollisimman monta bussia omin päin.

Tammikuussa 2023 tuli ne 4 uutta Citeaa vanhalla värityksellä, jota itse pidin outona, koska Oubusilla oli jo uuden värityksen mukaisia busseja. Voihan se olla, että kaupunki on tuon jälkeen esittänyt liikennöitsijöille pyynnön, että uusi kalusto tulisi uudella värityksellä. Tai sitten tilaus tehtiin ennen uuden värityksen julkaisua.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vanhaa tilaajaväritystä tullaan siis näkemään liikenteessä vielä aika pitkäänkin, ellei kaupunki ota itse koppia ja kustanna teippauksia vanhojen sopimusten autoihin. Vanhoja sopimuksia on tehty 2027 asti esim. kohteissa 2 ja 6.
Sisältyykö kohteen 2 sopimukseen optio?
 
Viimeksi muokattu:
Sisältyykö kohteen 2 sopimukseen optio?
Kohteessa 2 ei ollut optiota ollenkaan todennäköisesti pitkän sopimuskauden takia, ja sopimus loppuu 2027 kesäkauden alkuun. Kohteen 6 sopimus loppuu jo lunastettujen optioiden kanssa samaan aikaan. Muistaakseni myös kohteen 5 ja 7 sopimukset loppuvat samoihin aikoihin, toki nämä sopimukset tehtiin muistaakseni hieman myöhemmin joten uudelleenteippauskäytännöistä en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata.
 
Viimeksi muokattu:
Oulun yhdyskuntalautakunta antoi 7.5.2024 lausunnon joukkoliikenteen vyöhyke- ja lippu-uudistuksesta. Lautakunnan jäsen Joni Meriläinen (on myös joukkoliikennejaoston puheenjohtaja) ehdotti yhden vyöhykkeen mallia poiketen alun perin ehdotetusta kahden vyöhykkeen mallista. Aikuisen yhden vyöhykkeen kertalipun hinnaksi (arvo, mobiili ja lähimaksu) ehdotettiin molemmissa malleissa 2,5€. Kahden vyöhykkeen mallissa AB-lipun hinnaksi ehdotettiin 6€.

Lisäys: Joni Meriläisen ehdotus siis hyväksyttiin, yhdyskuntalautakunta esittää tasataksamallin käyttöönottoa viimeistään vuonna 2025.

Päätösesitys hyväksyttiin tänään joukkoliikennejaoston kokouksessa. 17.12.2024 alkaen Oulun Seudun Liikenteessä tulee käyttöön tasataksa koko toimivalta-alueella.
 
Päätösesitys hyväksyttiin tänään joukkoliikennejaoston kokouksessa. 17.12.2024 alkaen Oulun Seudun Liikenteessä tulee käyttöön tasataksa koko toimivalta-alueella.
Voisi tähän vielä lisätä, että toisin kuin aikaisemmin kerroin, samassa päätöksessä linja-autosta ostetun kertalipun hinnaksi esitettiin 4,00€. (Oletan siis, että tämäkin meni läpi ilman vastalauseita)
 
Oulun seudun liikenteeseen tulee käyttöön uusi lipunlukija busseihin, samanlaisia vekottimia kuin mitä HSL alueella ollaan juuri asentamassa. Ensimmäisenä näitä voi bongata jo ensi viikosta lähtien Nobinan liikennöimillä linjoilla. Toisin kuin ennen, kaikki liput leimataan samalla tasolla, myös lähimaksukin.

OSL:n Instagramtilillä on esitelty uutta lukijaa
 
Viimeksi muokattu:
Ajot ovat vähentyneet minimiin. Oulun seudun alueliikenteeseen tulevat uudet tasa-taksat, jolloin vyöhykkeet poistuvat. Käteislipun hinta kohoaa, noin arviolta 4,00 euron tasoon. Mobiililippu sekä maksukortilla maksettava: kohoaa 2,50 euroon. Häviäjiä ovat lyhytmatkalaiset, kuten A-vyöhyke. Voittajia ovat pitkänmatkalaiset. Yritin etsiä lehtiartikkelia tästä, vaan en sitä nyt löytämään / onnistumaan kyennyt.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Muutoksesta on tiedotettu useissa paikallislehdissä sekä maakuntalehdissä: kuten Kaleva, Rantapohja, Rantalakeus ja sekä joitakin muita.
 
Viimeksi muokattu:
Instagramissa näkyi @kulkineet -tilillä kuvia Ouluun tulevista Yutongeista Vantaan Aviaparkissa. Rekisterikilvet ja linjakilvet vielä puuttuu.
 
Missäs Yutongit on nyt siis tarkoitus ladata?
Onko Sorvarintielle tehty vielä viimeisille päivilleen mittava latausinfra vai ladataanko noita jossain muualla?
 
Viimeksi muokattu:
Missäs Yutongit on nyt siis tarkoitus ladata?
Onko Sorvarintielle tehty vielä viimeisille päivilleen mittava latausinfra vai ladataanko noita jossain muualla?
Ei ainakaan pari viikkoa sitten ollut muuttunut latausinfra kovinkaan laajaksi. Holstinmäen varikostahan luovuttiin kun Nobina voitti runkolinjat, mutta Ruskonselän varikon kanssa edettiin. Alkuperäisenä suunnitelmahan oli että Holstinmäen varikko olisi toiminnassa jo tänä kesänä, ja Ruskonselän varikko vasta kesällä 2024. En tiedä olisikohan siellä sitten jotain infraa jo rakennettu Ruskoon, jotta Yutongin saataisiin latinkiin. Pitäisi käydä vilkaisemassa.
 
3.6.2024 otetaan käyttöön kesäaikataulut Oulun Seudun Liikenteessä, joka tuo suuren liudan uudistuksia edelliseen kesään verrattuna. Tässä listattuna keskeisimmät muutokset.

Linjat 1, 2, 3 ja 5

Arkipäivinä nostetaan palvelutasoa 20 minuutin vuoroväliin, viikonloppuisin 30 minuutin vuoroväliin.

Linjat 4 ja 4A

Linjoille lisätään vuoroja lakkautetun linjan 4B vuoksi. Lisäksi linja 4A:n reittiä muutetaan kulkemaan Pateniemenrannan kautta.

Linja 8

Lisätään 3 lähtöä lauantaille ja vähennetään 2 lähtöä sunnuntailta vastaamaan paremmin lentomatkustajien tarpeita.

Linja 9

Palvelutaso nousee arkipäivinä tunnin vuorovälistä 30 minuuttiin.

Linja 10

Palvelutasoa nostetaan arkisin ja viikonloppuisin 30 minuuttiin

Linja 11 ja 14

Lisätään vuoroja viikon jokaiselle päivälle iltoihin.

Linja 19

Linjan reittiä muutetaan kulkemaan reittiä Pateniemenranta –Ritaharju – Kuivasranta – Yliopisto – Välivainio – Laanila –Parkkisenkangas – Haapalehto – Jääkärinkangas – Hiukkavaarakeskus – Vaskikangas. Vuoroväli on kesäisin tunnin.

Linja 63

Linjan liikennöintiaikaa pidennetään kahdella tunnilla iltaisin.

Näiden muutosten lisäksi on tehty useita pienempia aikataulutäsmäyksiä ja muutoksia. Lisäksi useilla linjoilla vaihtuu liikennöitsijä kesäkauden alussa. Linjat 1, 2, 2N, 3, 5 ja 5N liikennöi jatkossa Nobina. Linjat 7, 10 ja 19 liikennöi jatkossa Koiviston Auto Oulu
 
Ei ainakaan pari viikkoa sitten ollut muuttunut latausinfra kovinkaan laajaksi. Holstinmäen varikostahan luovuttiin kun Nobina voitti runkolinjat, mutta Ruskonselän varikon kanssa edettiin. Alkuperäisenä suunnitelmahan oli että Holstinmäen varikko olisi toiminnassa jo tänä kesänä, ja Ruskonselän varikko vasta kesällä 2024. En tiedä olisikohan siellä sitten jotain infraa jo rakennettu Ruskoon, jotta Yutongin saataisiin latinkiin. Pitäisi käydä vilkaisemassa.
Kyllä ne on Sorvarintielle laitellu lataus paikkoja pitkin kevättä lisää. Eivät ole Välivainiolta mihinkään siirtymässä vähään aikaan. Tontin vuokra sopimusta on vielä pitkästi jäljellä.
 
Takaisin
Ylös