Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Илья́ Ефи́мович Ре́пин kuoli Suomen kansalaisena 1930 Terijoella eikä ikinä astunut SSSR:n puolelle. ELi Suomi johtaa junien nimissä. (koska niin Repin kuin Sibelius yhtä kaikki kummatkin olivat keisarin alamaisia ennen vallankumousta.)
 
Mitäs Allegro-junille kuuluu? Onko liikenteen edelleen määrä alkaa ensi vuonna, ja päästäänkö jo ensi vuonna 3,5 tunnin matka-aikoihin? Ihmettelen, ettei tästä hankkeesta ole esim. lehdistössä juttua juuri koskaan. Mielestäni nopea, tiheä ja laadukas Pietarin-yhteys on vähintään yhtä iso juttu kuin oikoradan avaaminen taannoin.
 
Mitäs Allegro-junille kuuluu? Onko liikenteen edelleen määrä alkaa ensi vuonna, ja päästäänkö jo ensi vuonna 3,5 tunnin matka-aikoihin? Ihmettelen, ettei tästä hankkeesta ole esim. lehdistössä juttua juuri koskaan. Mielestäni nopea, tiheä ja laadukas Pietarin-yhteys on vähintään yhtä iso juttu kuin oikoradan avaaminen taannoin.

Pari viikkoa sitten oli telkkarin pääuutislähetyksessä juttua ja kerrottiin ratatöiden editymisestä. Ihan ensi vuonna ei päästä 3.5 tunnin aikatauluihin mutta Suomen puolella ainakin päästäisiin painelemaan kahtasataa aika pitkiä matkoja.

t. Rainer
 
Kiitoksia updatesta. Mikä mahtaa sitten olla matka-aika ensi vuonna? Houkuttaisi tehdä pikamatka Pietariin.

Vuoroja kaiketi tulee enemmän kuin nykyään, mutta mahtaako määrästä tai aikatauluista olla vielä mitään tietoa?
 
Kiitoksia updatesta. Mikä mahtaa sitten olla matka-aika ensi vuonna? Houkuttaisi tehdä pikamatka Pietariin.

Vuoroja kaiketi tulee enemmän kuin nykyään, mutta mahtaako määrästä tai aikatauluista olla vielä mitään tietoa?

Ei ollut mistän tarokista matka-ajoista puhetta, ehkä tunti pois nykyisestä aluksi. Vasta v 2011 alkaisi se todella nopea liikenne. Lisäksi oli puhe että aluksi korvataan vain nykyiset 2 edestakaista vuoroa Allegroilla.

t. Rainer
 
Pari viikkoa sitten oli telkkarin pääuutislähetyksessä juttua ja kerrottiin ratatöiden editymisestä. Ihan ensi vuonna ei päästä 3.5 tunnin aikatauluihin mutta Suomen puolella ainakin päästäisiin painelemaan kahtasataa aika pitkiä matkoja.

Eikä päästä tuohon 3½ tuntiin kai koskaan? Oikeampi aika lienee jotain 3.36-3.41 välillä. No näyttäähän se pienemmältä kuin 3,5 tuntia...

Karjalan Pendo mahdollistaa Suomesta Pietariin suuntautuvan ihan mukavan mittaisen päiväretken mahdollisuuden: runsas yhdeksän ja puoli tuntia perillä! Ja Viipurissa kävijät voivat olla perillä pari tuntia pitemmän ajan.

Vuosiviisumien hankinta kääntyy varmasti huimaan kasvuun, kun sellaisen haltija voi sitten halutessaan hypätä aamujunaan milloin vain ja käydä bongailemassa Euroopan suurinta ratikkakaupunkia, metroa, lähijunaverkostoa ynnä muuta mielenkiintoista ilman sen suurempia etukäteissuunnitelmia.
 
Linjaliikenteessä käytetty ratapituus Pietarin raitioteillä lienee nykyisin alle 200 kilometrin, joten voi olla että kaupunki jää kakkoseksi jopa Venäjän mittapuussa (Moskovalle, jossa sielläkin tosin on viime vuosina tehty muutama lakkautus). Varmuudella Pietarin edellä ovat Melbourne (koko maailman ykkönen?) sekä Milano (kaksi esikaupunkilinjaa mukaanluettuna) ja Wien (katuraitiotie ja linja U6 yhteen laskettuna), joista jomman kumman systeemi lienee tätä nykyä Euroopan suurin kokonaisuudessaan raitiotieksi luokiteltu verkosto (erotuksena paikallisrautateistä kuten Saltsjöbanan tai Budapestin HEV, ja niinikään erotuksena raitiovaunuin liikennöidyistä mutta rautatieksi luokitelluista radoista, kuten esim. lukuisat duojärjestelmät Saksassa.)
 
Karjalan Pendo mahdollistaa Suomesta Pietariin suuntautuvan ihan mukavan mittaisen päiväretken mahdollisuuden: runsas yhdeksän ja puoli tuntia perillä! Ja Viipurissa kävijät voivat olla perillä pari tuntia pitemmän ajan.
Parempi kuitenkin vielä olla nuolaisematta ennenkuin tipahtaa. Vaikka tietysti näin olisi hyvinkin toivottavaa käydä. Ja parhaassa tapauksessa myös viisumihelpotuksia.

Karjalan Pendo...
Tämä kuulostaa jo uhkaavalta. Onko Berlusconin ja mafian maasta jälleen tulossa radoillemme tukkeeksi lisää kelvottomia pizzamopoja..?
 
Ja sitten kun nopea liikenne alkaa toden teolla ja junia on liikenteessä useita päivässä, mahdollistuu myös vaihdollinen päiväjunamatka Helsingistä Moskovaan saakka. Pietarissa on tosin tehtävä asemalta toiselle siirtyminen tavalla eli toisella.

Pietari-Moskova -linjan Siemens-juna "Sapsan" aloittaa liikenteen nyt joulukuun puolivälissä. Ja se väli mennee nopeimmillaan alta neljän tunnin ilman välipysähdyksiä.
 
Pietarissa on tosin tehtävä asemalta toiselle siirtyminen tavalla eli toisella.
Ladozhskij vokzalin yhteydessä on 4-linjan metroasema Ladozhskaja. Siitä junaan ja kaksi asemaa länteen Ploschad Aleksandra Nevskogolle, vaihto 3-linjalle ja yksi asemanväli Ploschad Vosstanijalle. Ja vot, siinä onkin Moskovskij vokzal, josta junat Moskovaan lähtevät.
 
Ja sitten kun nopea liikenne alkaa toden teolla ja junia on liikenteessä useita päivässä, mahdollistuu myös vaihdollinen päiväjunamatka Helsingistä Moskovaan saakka. Pietarissa on tosin tehtävä asemalta toiselle siirtyminen tavalla eli toisella.

Ymmärtääkseni mahdollisus matkustaa Moskovaan päiväsaikaan on nytkin olemassa jos lähtee aamulla Sibbellä. VR nyt vaan jostain syystä ei mainosta sitä.

t. Rainer
 
Ladozhskij vokzalin yhteydessä on 4-linjan metroasema Ladozhskaja. Siitä junaan ja kaksi asemaa länteen Ploschad Aleksandra Nevskogolle, vaihto 3-linjalle ja yksi asemanväli Ploschad Vosstanijalle. Ja vot, siinä onkin Moskovskij vokzal, josta junat Moskovaan lähtevät.

Karjalan Pendo käyttää Viipurin esikaupungissa olevaa Suomen asemaa. Ei Laatokan asemaa eli Datsha Dolgorukovaa (Дача Долгорукова) eli Pitkän Käden huvilaa, joka on Tolstoin pysähdyspaikka.
 
Karjalan Pendo käyttää Viipurin esikaupungissa olevaa Suomen asemaa. Ei Laatokan asemaa eli Datsha Dolgorukovaa (Дача Долгорукова) eli Pitkän Käden huvilaa, joka on Tolstoin pysähdyspaikka.
OK, no sittenhän asia on edellistäkin helpompi. Asemalta metroon ja kaksi pysäkkiä 1-linjalla etelään.

Joku vuosi sitten menin muistaakseni Sibbellä Pietariin ja se kyllä ajoi sinne Laatokan asemalle, mutta tämä kai on muuttuva asia.
 
Joku vuosi sitten menin muistaakseni Sibbellä Pietariin ja se kyllä ajoi sinne Laatokan asemalle, mutta tämä kai on muuttuva asia.
Repin ja Sibelius siirrettiin takaisin Suomen asemalle ja matka-ajasta putosi noin 20 minuuttia kertarysäyksellä pois. Matka Laatokan asemalle oli paljon pidempi ja ilmeisesti radan nopeustaso oli myös alhaisempi. Ohikulkuradan erkanemiskohdasta Suomen asemalle kestää matka noin 10 min ja Laatokan asemalle sen puolisen tuntia.

Kun Repin ja Sibelius lähtivät Laatokan asemalta, nopeimmat junat Pietarin ja Viipurin välillä olivat Suomen asemalta lähtevät pikasähkömoottorijunat (3 paria ma-pe, 4 la-su).
 
Takaisin
Ylös