Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vs: Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut
Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.
Turussa myös matkakeskusratkaisu vaikuttaa oleellisesti duoraitiotien mielekkyyteen. Jos matkakeskus toteutuu, voi olla järkevämpää liikennöidä "tavallisella" paikallisjunakalustolla matkakeskuksen kautta ja järjestää matkakeskuksen kautta "perinteinen" pikaraitiotie suunnalla Raisio - Turku - Kaarina.
Lisäksi kannattaa huomioida, että lyhyen paikallisen linjan sijaan voi olla järkevämpää liikennöidä pidempiä taajiksia nopeahkolla kalustolla. Esimerkiksi linjat Turku - Loimaa - Toijala - Tampere tai Tampere - Vammala - Kokemäki - Rauma / Pori voivat olla olennaisesti elinkelpoisempia kuin vain esim. Tampere - Toijala tai Turku - Loimaa.
Turussa tähän asti tarkimmin tutkitulla Turku - Uusikaupunki - linjalla duoratikkaa nopeammasta tai suuremmasta kalustosta ei olisi ollut hyötyä. Turku - Salo ja Turku - Loimaa - linjoilla hyötyä voi olla.
vompatti sanoi:Missähän muualla Suomessa tuollaista junaa tarvittaisiin? Tällä foorumilla yleensä fantasioidaan vain duoraitiovaunuista, ei sähkömoottorijunista.
Esimerkiksi Turun ja Tampereen suunnilla ei nykyisin ole vielä täysin selvää, kumpi on edullisempi vaihtoehto hoitaa paikallisjunaliikennettä: kunnon sähkömoottorijuna vai duoraitiovaunu. Pidemmillä linjoilla, esimerkiksi Turku - Salo, Turku - Loimaa tai Tampere - Vammala tai Tampere - Orivesi sähkömoottorijuna voi olla järkevämpi vaihtoehto.
Turussa myös matkakeskusratkaisu vaikuttaa oleellisesti duoraitiotien mielekkyyteen. Jos matkakeskus toteutuu, voi olla järkevämpää liikennöidä "tavallisella" paikallisjunakalustolla matkakeskuksen kautta ja järjestää matkakeskuksen kautta "perinteinen" pikaraitiotie suunnalla Raisio - Turku - Kaarina.
Lisäksi kannattaa huomioida, että lyhyen paikallisen linjan sijaan voi olla järkevämpää liikennöidä pidempiä taajiksia nopeahkolla kalustolla. Esimerkiksi linjat Turku - Loimaa - Toijala - Tampere tai Tampere - Vammala - Kokemäki - Rauma / Pori voivat olla olennaisesti elinkelpoisempia kuin vain esim. Tampere - Toijala tai Turku - Loimaa.
Turussa tähän asti tarkimmin tutkitulla Turku - Uusikaupunki - linjalla duoratikkaa nopeammasta tai suuremmasta kalustosta ei olisi ollut hyötyä. Turku - Salo ja Turku - Loimaa - linjoilla hyötyä voi olla.