Nuo aikatauluthan ovat kummatkin aivan oikean suuntaisia.
Huippunopeus 95 km/t-juna ajaa tuon välin pysähdyksestä pysähdykseen aikaan 33 min ja 120 km/t-juna ajaa vastaavasti aikaan 27 min.
OK. Lättäaikaan pysähtyminen lähes joka liikennepaikalla (12 pakollista ja 3 x-pysähdystä) venytti matka-ajan 60 minuuttiin. Vuonna 1988 pelkillä X-pysähdyksillä matka-aika olikin enää 40 min, kalustona Dv12 + puu/teräsvaunu.
Joka tapauksessa en aja sitä asiaa, että palautettaisiin "Oriveden paikku" sellaisenaan tai että "Haapamäen vakonkka" laitettaisiin pysähtymään kuten 80-luvulla. Vaihtoyhteyksien on säilyttävä, mutta lisäpysähdyksiäkin on saatava sinne, minne se on järkevää.
Itse näen tarkoituksenmukaisena Tampereen ja Oriveden välillä nimenomaan edellämainitsemani Messukylän, Kangasalan, Ruutanan ja Suinulan. Messukylän etu on se, että siellä on suosittu viestintäpainotteinen lukio, muiden taajamien pysähdykset voi perustella tällä hetkellä olemattomalla ja hitaalla joukkoliikennetarjonnalla (linjat 45 ja 95). Luulisi Dm12-kaluston kykenevän hoitamaan nämä pysähdykset korkeintaan marginaalisella matka-ajan pidennyksellä.
Nyt kun uudet pysähdyspaikat ovat tulossa, VR varmasti siinä yhteydessä tarkastaa koko reitin aikataulutuksen kohdalleen.
Toivottavasti ne todellakin korjataan vastaamaan Dm12:n kykyjä, en muista Haapamäen junassa olleen veturijunaa sittemmin kuin juhannuksen aikaan.
Eikä sitä kuitenkaan varttia eli 15 minuuttia etuajassa saavuttu Vilppulaan, tosin kuitenkin huomattavasti aikataulua aiemmin.
Tuo tietenkin vaihtelee, kuinka paljon ajoissa Filpulaan saavutaan.
Matkustajia oli liikkeellä hävyttömän vähän. Juupajokikin oli mennen-tullen aivan turha nollapaikka.
Oliko H423 (lähtö Tampereelta 10:05) vai H427 (lähtö Tampereelta 16:15), millä kuljit? Jos kuljit aiemmalla, en ihmettele yhtään jos kukaan ei noussut tai jäänyt Juupajoelle.
Tarkoituksellista hämäystä uudemman kaluston suorituskyvyn aliarvioimiseksi, vai?
Dm7 nrot 4020-4196 suurin nopeus 95 km/t ja nrot 4197-4216 suurin nopeus alun perin 115 km/t.
Anteeksi, muistin kaluston Sn:n väärin.