- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Näinhän minä lainaamassasi viestissä sanoin.
Jos Suomessa oikeasti löytyy tahtoa paikallisliikenteen palauttamiseen niin kokeiltakoon sitä rataosilla Toijala-Tampere, Tampere-Orivesi, Turku-Uusikaupunki ja Oulu-Kemi-Haaparanta. Nämä kun ovat sentään edes joskus menneisyydessä vetäneet väkeä. Seuraavana voisi laittaa kuntoon poikittaisyhteydet Savonlinna-Pieksämäki ja Nurmes-Kontiomäki sekä lisää vuoroja välille Iisalmi-Ylivieska.
Kannatan paikallisliikennettä Turku-Tampere, Tampere-Orivesi, Turku-Uusikaupunki ja Liminka-Oulu-Haaparanta. Lisäksi vuoroja sekä maankäyttöä junaa tukevasti pitää lisätä nykyisillä reiteillä Helsinki-Tampere, Helsinki-Riihimäki, Riihimäki-Lahti, Helsinki-Lahti-Kouvola.
Savonlinnan ja Pieksämäen yhteyttä pidän järjettömänä, sillä sen sulkemiseen on ollut aikoinaan varsin selvät perusteet: se palvelee vain ja ainoastaan Savonlinnaa. Lappeenrannan yhteydet Pieksämäen suuntaan hoituvat paremmin pikavuorobussilla Mikkeliin. Kontiomäki-Nurmes olisi kunnolliseksi hyödyksi vain Joensuulle. Asutus reitin varrella on vähäistä ja rata on pitkä, joten ylläpitokustannukset matkustajaa kohti kävisivät mahdottomiksi.
Iisalmi-Ylivieska on hyvä taajamaketju, siellä voisi olla potentiaaliakin. Kun rata on kerran kalliilla sinne rakennettu syystä jota en ymmärrä, niin hyödynnettäköön. Oikeastaan junat Kuopion ja Oulun välillä voisi siirtää kulkemaan Iisalmen ja Ylivieskan kautta, jos radalla olisi sähköt. Kajaani on pikkukaupunki, joka kuihtuu vääjäämättä. Pelkästään Kajaanin takia ei kannata ylläpitää pitkää rataosuutta. Junavuorot ovat harvoja radalla Kajaanin ja Oulun välillä ja radan varrella on vähäisesti asutusta.
Viimeksi muokattu: