Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vs: Runkoverkkoon kuulumattomien ratojen tulevaisuus
Oma lähtökohtani on ollut jo pitkään, että Suomessa voidaan tuottaa joukkoliikennepalvelut taajamien asukkaille. Tämä koskee kaikkia taajamia, myös maaseutu- ja pikkukaupunkitaajamia.
Haja-asutusalueen asukkaille ei voi tuottaa joukkoliikennepalveluita. Heille voi toki tuottaa koululaiskuljetuksia, taksipalveluita ja jopa kimppataksipalveluita.
Keskeinen ongelma Suomessa on ollut se, että sillä, että haja-asutusalueelle pitää yrittää tarjota joukkoliikennettä, on tosiasiallisesti perusteltu sitä, että taajamien joukkoliikenteen tehokkaat järjestämistavat - kuten paikallisjunat - on kielletty.
Paikallisjunalla voidaan aina palvella radan varressa sijaitsevat taajamat. Useiden junayhteyksien lakkauttamisen tai silpomisen perusteena on ollut juuri haja-asutuksen palveleminen sillä kilpailevalla bussiyhteydellä.
Työtä siinä kyllä on että saadaan kunnolliset joukkoliikennepalvelut.
Oma lähtökohtani on ollut jo pitkään, että Suomessa voidaan tuottaa joukkoliikennepalvelut taajamien asukkaille. Tämä koskee kaikkia taajamia, myös maaseutu- ja pikkukaupunkitaajamia.
Haja-asutusalueen asukkaille ei voi tuottaa joukkoliikennepalveluita. Heille voi toki tuottaa koululaiskuljetuksia, taksipalveluita ja jopa kimppataksipalveluita.
Keskeinen ongelma Suomessa on ollut se, että sillä, että haja-asutusalueelle pitää yrittää tarjota joukkoliikennettä, on tosiasiallisesti perusteltu sitä, että taajamien joukkoliikenteen tehokkaat järjestämistavat - kuten paikallisjunat - on kielletty.
Paikallisjunalla voidaan aina palvella radan varressa sijaitsevat taajamat. Useiden junayhteyksien lakkauttamisen tai silpomisen perusteena on ollut juuri haja-asutuksen palveleminen sillä kilpailevalla bussiyhteydellä.