Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Kouvolan matkalippujen hinnoittelu 12.8.2014 alkaen

Vyöhykkeen sisäisen matkan kertalipun hinta on 3,50 € ja vyöhykerajan ylittävän 5 €. Arvolipulla maksettaessa hinnat ovat vastaavasti 3,00 € ja 4,25 €. Lasten kertalippujen hinnat ovat 3 € ja 4 € (arvolipulla 2,60 € ja 3,40 €).

Aika rupuset alennukset arvolipuilla. Kouvolassa näkyy olevan käytössä 40 matkan lippu (max 12 km:n matkalle) ja sen hinta on 90 euroa. Tekee matkaa kohden 2,25 € - uusi vastaava arvolippuhinta 3,00 € merkitsee 33,3 %:n hinnannousua. Väittäisin, että tuo kolmen euron arvolippu on tyypilliselle kouvolalaiselle autoilijalle liian kallis koukuttaakseen joukkoliikenteen käyttäjäksi.
 
Vs: Kouvolan matkalippujen hinnoittelu 12.8.2014 alkaen

Aika rupuset alennukset arvolipuilla. Kouvolassa näkyy olevan käytössä 40 matkan lippu (max 12 km:n matkalle) ja sen hinta on 90 euroa. Tekee matkaa kohden 2,25 € - uusi vastaava arvolippuhinta 3,00 € merkitsee 33,3 %:n hinnannousua. Väittäisin, että tuo kolmen euron arvolippu on tyypilliselle kouvolalaiselle autoilijalle liian kallis koukuttaakseen joukkoliikenteen käyttäjäksi.

Kyllä, mutta vyöhyketaksa yhdessä arvolipun kanssa tuovat satunnaiselle matkailijalle pitkillä matkoilla aikamoisen muutoksen lipun hintaan, eikä suinkaan ylöspäin. Esim. Keskusta – Inkeroinen kilometritaksalla 6,80 ja arvolipulla 4,25. Alennusta tulee 37,5 %.
 
Kouvolassa on käynnistynyt vain koulupäivinä ajettavan paikallisliikenteen kilpailutus. Kilpailutusmallina on käyttöoikeussopimus.

Kohteet ovat:
  1. Kuusankosken linjat 9, 11 ja 13. Kullakin linjalla on yksi bussi eli yhteensä kohde vaatii kolme bussia. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 34 turvavyöllistä istumapaikkaa ja mahdollisuus kuljettaa lastenvaunuja
  2. Ahvio - Inkeroinen - Myllykoski, Pitkäoja - Myllykoski ja Myllykoski - Saviniemi - Rautakorpi. Kohteen liikenteen voi hoitaa kahdella bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 19 pehmustettua istumapaikkaa
  3. Anjala - Inkeroinen - Liikkala - Sippola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 25 pehmustettua istumapaikkaa
  4. Huhdasjärvi - Kuusankoski - Kouvola. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 49 pehmustettua istumapaikkaa
  5. Valkeala - Inkerilä ja Valkeala - Vuohijärvi. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro3. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 35 pehmustettua istumapaikkaa
  6. Hirvikoski - Elimäki. Kohteen liikenteen voi hoitaa yhdellä bussilla. Päästötasovaatimus Euro2. Jokaisessa bussissa oltava vähintään 59 pehmustettua istumapaikkaa
Kohteissa 2 - 6 hinnan painoarvo on 85 pistettä, kaluston päästötason 5 pistettä (Euro4 2 p, Euro5 4 p, Euro 6 5 p) ja liikenteen järjestämisselvityksen 10 pistettä (liikennöitsijän kirjallinen selvitys, kuinka liikenteen järjestämisessä on huomioitu Kouvolan kaupungin ympäristöohjelman, joukkoliikenteen kehittämisohjelman sekä palvelutasosuunnitelman tavoitteet). Kohteessa 1 hinnan painoarvo on 79 pistettä ja edellä mainittujen laatutekijöiden lisäksi siinä voi saada 6 pistettä matalalattiabusseista (2 p / bussi)

Nämä kohteet meni seuraaville:
1: Linjaliikenne Martti Laurila
2 ja 3: Anjalankosken Linja
4 ja 5: Linja-autoliikenne P. Puolakka
6: Elimäen Liikenne
 
Liikkujan viikko 16. - 22.9.2014

Yhteiskunnallista mainontaa Kouvolassa - liikkujan viikko 16. - 22.9.2014.

Liikkujanviikko.jpg
 
--Ihme kalustoa linjalla--
Savonlinja 714 linjalla 10L Matkakeskus-Lehtomäki (12:25).
HSL:n hintatarrat ikkunoiden sisäpinnoilla.
 
Kouvolan joukkoliikenteen kehittämisohjelma on päivitetty ja luonnos löytyy täältä.

Vuodelle 2015 määriteltyjä kehittämistoimenpiteitä ovat:
  • Lipputuotteiden hinnoittelun muutokset (selvitetään mahdollisuus laskea lipputuotteiden hintoja)
  • ”Waltti” -lippu-ja maksujärjestelmän käyttöönotto
  • Sunnuntailiikenteen aloittaminen Matkakeskus-Valkeala ja Matkakeskus-Anjala-reiteillä
  • Arki-ilta ja lauantailiikenteen järjestäminen Anjalaan
  • SHL-ja VPL-kuljetusten kehittäminen
  • Viikoittainen asiointiyhteys Jaala-Kuusankoski
  • Kuljetusten huomioiminen lukujärjestyssuunnittelussa
  • Pysäkki-infran parantaminen
  • Uusi joukkoliikenneyhteys Inkeroinen-Elimäki (Selvitetään tarvetta, riippuu lukioiden lakkautuksista)

Sunnuntailiikenteen aloittaminen Valkealaan ja Anjalaan on toteutuessaan merkittävä palvelutasoa parantava sijoitus kaupungin nykyisessä taloustilanteessa. Tällä hetkellä kumpaakaan taajamaan ei ole uskottavaa sunnuntailiikennettä (pl. taajamajunavuorot Myllykoskelle ja Inkeroisiin sekä muutama ELY-keskuksen ostama Kouvola-Hamina -vuoro).

Viime syksynä Kouvolassa kokeiltiin myös matsibusseja KooKoon kotiotteluihin, mutta vähäisten matkustajamäärien vuoksi tämä jäi kokeilun tasolle. Toki jäähalli sijaitsee lyhyen kävelyn päässä matkakeskukselta, joten otteluihin pääsee hyvin myös normaalin liikenteen puitteissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kouvolan kaupunki etsii Kouvolassa linja-autolla matkustavia pilotoimaan uutta, kesällä käyttöönotettavaa Waltti-matkakorttia.

Pilottiryhmään pääsyn edellytys on, että käyttää Etelä-Suomen linjaliikenteen liikennöimiä linjoja, esim. 10E, 7, 1A, 2 - ei kuitenkaan kaukovuoron linjoja.

Halukkuutensa päästä testiryhmään voi ilmoittaa Facebookissa lähettämällä viestin sekä sähköpostinsa Kouvolan Bussit -sivun kautta.

Pilottiryhmän jäsenet saavat palkkioksi maksuttoman 30 päivän kausilipun.
 
Kouvolan kaupunki etsii Kouvolassa linja-autolla matkustavia pilotoimaan uutta, kesällä käyttöönotettavaa Waltti-matkakorttia.

Pilottiryhmään pääsyn edellytys on, että käyttää Etelä-Suomen linjaliikenteen liikennöimiä linjoja, esim. 10E, 7, 1A, 2 - ei kuitenkaan kaukovuoron linjoja.

Halukkuutensa päästä testiryhmään voi ilmoittaa Facebookissa lähettämällä viestin sekä sähköpostinsa Kouvolan Bussit -sivun kautta.

Pilottiryhmän jäsenet saavat palkkioksi maksuttoman 30 päivän kausilipun.

Pilottihankkeeseen tuli muutos.
Waltti-matkakortin kokeilu suoritetaan vain seuraavilla (Etelä-Suomen linjaliikenteen hoitamilla) linjoilla:

- 7 Matkakeskus-Veturi-Kuusankoski
- 10E Matkakeskus-Eskolanmäki
- 10L Matkakeskus-Lehtomäki
- 12T Matkakeskus-Tornionmäki
- 14K Matkakeskus-Kasarminmäki
 
Talvikauden 2015 - 2016 aikataulut ilmestyneet

Kouvolan uudet aikataulut ovat nähtävissä osoitteessa www.kouvolanbussit.fi . Tärkeimpiä uutuuksia ovat arki-iltainen ja lauantailiikenne Anjalaan sekä sunnuntailiikenne väleillä Matkakeskus – Inkeroinen - Anjala ja Matkakeskus – Valkeala. Käytännössä tätä sunnuntailiikennettä ajetaan 4 lähtöä heilurina välillä Valkeala – Anjala. Liikennöintiaika on klo 8.00 – 17.00. Bussilla on tauko Matkakeskuksessa klo 13.20 – 14.20, jolloin heiluri katkeaa siksi ajaksi. Sunnuntailiikenne etelän suuntaan Inkeroisiin lopetettiin hieman ennen 1.1.2009 tapahtunutta kuntaliitosta. Merkittävää sunnuntailiikennettä Valkealaan ei ole ollut ainakaan 20 vuoteen.

Linjalle 7 tulee pari uutta iltavuoroa.
 
Vs: Talvikauden 2015 - 2016 aikataulut ilmestyneet

Käytännössä tätä sunnuntailiikennettä ajetaan 4 lähtöä heilurina välillä Valkeala – Anjala. Liikennöintiaika on klo 8.00 – 17.00. Bussilla on tauko Matkakeskuksessa klo 13.20 – 14.20, jolloin heiluri katkeaa siksi ajaksi.

Näiden uusien sunnuntaivuorojen liikennöintiaika on hieman erikoinen, kannattaisiko liikenne aloittaa pari tuntia myöhemmin? Vaikea esimerkiksi uskoa, että kuljetuksen kysyntä Inkeroisista Kouvolaan sunnuntaina klo 8.00 on kovinkaan suuri. Toisaalta sunnuntai-illan osalta on ilmeisesti ajateltu pikavuorojen kattavan matkustustarpeen. Viime vuosikymmenellä lakkautettu lääninhallituksen ostama sunnuntailiikenne ajettiin muistaakseni Inkeroisten suunnasta klo 12-21. Joka tapauksessa on hieno edistysaskel, että kaupungin suurimmat taajamat ovat vuosien tauon jälkeen paikallisliikenteen piirissä myös sunnuntaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Savonlinjan #905 ajoi 7/12T -heiluria tänään Kouvolassa. Onko kellään tietoa, onko siirtynyt Helsingistä kokonaan Kouvolaan? Kyseessä siis Iveco/Irisbus.
 
Savonlinjan #905 ajoi 7/12T -heiluria tänään Kouvolassa. Onko kellään tietoa, onko siirtynyt Helsingistä kokonaan Kouvolaan? Kyseessä siis Iveco/Irisbus.

Voi hyvin olla siirtynyt pysyvämminkin. Etelä-Suomen Linjaliikenteellä on tällä haavaa HSL-liikennettä vain kolmelle autolle. Näiden lisäksi HSL-liikennettä varten lienee ainakin yksi vara-auto.
 
Takaisin
Ylös