Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla
Uuden Kouvolan joukkoliikenteen ongelmien ydin ja toisaalta ratkaisu niihin näkyy kuvassa 11 sivulla 14. Kuvasta käy selville henkilökuljetusten kustannukset Kotkassa, Lappeenrannassa ja (uudessa) Kouvolassa vuonna 2006 jaoteltuna kaikille avoimeen joukkoliikenteeseen, koulukuljetuksiin ja sosiaalitoimen kuljetuksiin. Ratkaisua voisi luonnehtia vaikka näin: Jos Kouvolassa ryhdyttäisiin tukemaan kaikille avointa joukkoliikennettä edes puolella siitä määrästä, mitä Kotkassa, niin se tarkoittaisi vuoden 2006 tuen kaksinkertaistamista.
Sivulla 6 olevassa kuvassa pitäisi olla paikallisliikenteen linjasto Kouvolassa. Entisen Kuusankosken kaupungin paikallislinjat puuttuvat siitä suurelta osin ja lisäksi karttaan on piirretty reittejä, jotka eivät ole paikallisliikennettä vaan kaupungin läpi ajavia linjoja.
Sivulla 18 on määritelty joukkoliikenteen palvelutasoryhmät ja yhteysvälien alustava sijoittelu eri ryhmiin. Vekaranjärvellä on varuskunta, joka lienee Suomen suurimpia. Nykyisin sinne kulkee maanantaista perjantaihin 10 bussivuoroa Kouvolasta, mikä mahdollistaa työ- ja koulumatkat sekä Vekaranjärveltä Kouvolan keskustaan että päinvastoin. Kouvola – Tuohikotti välin palvelutasoksi ehdotetaan kuitenkin peruspalvelutasoa, jonka määritelmä on seuraava: ”Meno klo 8 ja paluu klo 16 jälkeen läpi vuoden. Päivittäin yksi vuoropari keskustassa asiointia varten. Kouluvuoden aikana lisäksi tärkeimpiin oppilaitoksiin menoyhteydet klo 8 tai 9 ja paluu klo 14 tai 15 jälkeen. Ei viikonloppuliikennettä.”
Selvitys on näköjään valmistunut.
Uuden Kouvolan joukkoliikenteen ongelmien ydin ja toisaalta ratkaisu niihin näkyy kuvassa 11 sivulla 14. Kuvasta käy selville henkilökuljetusten kustannukset Kotkassa, Lappeenrannassa ja (uudessa) Kouvolassa vuonna 2006 jaoteltuna kaikille avoimeen joukkoliikenteeseen, koulukuljetuksiin ja sosiaalitoimen kuljetuksiin. Ratkaisua voisi luonnehtia vaikka näin: Jos Kouvolassa ryhdyttäisiin tukemaan kaikille avointa joukkoliikennettä edes puolella siitä määrästä, mitä Kotkassa, niin se tarkoittaisi vuoden 2006 tuen kaksinkertaistamista.
Sivulla 6 olevassa kuvassa pitäisi olla paikallisliikenteen linjasto Kouvolassa. Entisen Kuusankosken kaupungin paikallislinjat puuttuvat siitä suurelta osin ja lisäksi karttaan on piirretty reittejä, jotka eivät ole paikallisliikennettä vaan kaupungin läpi ajavia linjoja.
Sivulla 18 on määritelty joukkoliikenteen palvelutasoryhmät ja yhteysvälien alustava sijoittelu eri ryhmiin. Vekaranjärvellä on varuskunta, joka lienee Suomen suurimpia. Nykyisin sinne kulkee maanantaista perjantaihin 10 bussivuoroa Kouvolasta, mikä mahdollistaa työ- ja koulumatkat sekä Vekaranjärveltä Kouvolan keskustaan että päinvastoin. Kouvola – Tuohikotti välin palvelutasoksi ehdotetaan kuitenkin peruspalvelutasoa, jonka määritelmä on seuraava: ”Meno klo 8 ja paluu klo 16 jälkeen läpi vuoden. Päivittäin yksi vuoropari keskustassa asiointia varten. Kouluvuoden aikana lisäksi tärkeimpiin oppilaitoksiin menoyhteydet klo 8 tai 9 ja paluu klo 14 tai 15 jälkeen. Ei viikonloppuliikennettä.”