Eikös Pisararata poistaisi tämän ongelman, juna voisi ongelmitta jatkaa Helsingistä Pietariin.
Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat Pisara-viittauksella? Sitähän käyttää vain lähiliikenne. Siinä mielessä se vähentää kuormitusta ratapihalla, mutta eihän sitä periaatteessa nytkään ole estettä jatkaa Turusta suoraan Lahden suuntaan, kun käy kääntymässä Helsingissä puskureissa. Suunnanvaihdothan ovat arkipäivää muutenkin, esim. Turku-Tampere-Jyväskylä -reitillä vaihdetaan suuntaan Tampereella.
Suomessa voisimme ehkä edesauttaa tällaisen radan tuloa, jos ELSA toteutettaisiin euroratana, mutta on tässä sekin vaihtoehto, että junaa vaihdetaankin jo (tai vasta) Tukholmassa ja rata alittaa meren aasialaisella rataleveydellä. Näin "koko Suomi" saisi suoran junayhteyden Tukholmaan, sen sijaan, että Eurooppa saisi suoran junayhteyden Suomeen.
En asettaisi näitä vastakkain.
Minusta olisi hieman epäloogista rakentaa joku yksi rata Suomessa euroleveydelle, kun muu infra on tätä suomalais-venäläistä leveyttä. Se olisi silloin optimoitu vain tuolle yhdelle yhteydelle ja yhteen käyttötarkoitukseen. Se vaatisi kokonaan oman kalustonsa sekä liikennöintiin että kunnostukseen. Paljon parempi olisi käyttää vaihtuvaraideleveyskalustoa. Vaikka sellaisia ei taida vielä olla suurnopeudelle, niin ei se mitään rakettitiedettä ole kehittää sellaista. Olen matkustanut Espanjasta Ranskaan Talgo-junalla (tavallinen juna, ei suurnopeus-) ja ihan kätevästi se vaihto käy rajalla. En tiedä olisiko vieläkin sujuvampia tapoja (esim. olisiko mahdollista varustaa akselit neljällä pyörällä joista ulommat olisivat meikäläiselle raideleveydelle ja sisemmät euroleveydelle? muistelisin että tässä järjestelyssä olisi radan suhteen ongelmia kun kiskot tulisivat niin lähelle toisiaan, mutta onko ongelmia lyhyellä matkalla johon saisi vaikka valettua erikoisvalmisteiset kiskot ja toisaalta onko ongelmia itse pyörien keskinäisen läheisyyden kanssa?), mutta jos ihminen on saatu kuun pinnalle, niin kyllä juna saadaan kulkemaan rataverkolta toiselle myös pakkassäällä.
Espanjassa on tosiaan lähdetty toteuttamaan uusia ratoja euroleveydellä, mutta Espanja ei olekaan samalla tavalla kahden suuren järjestelmäalueen rajamaastoa kuten Suomi. Täällä vaan kertakaikkiaan täytyy oppia elämään kahden raideleveyden kanssa. Jos ruvetaan kumartamaan euroleveyttä, niin sitten tehdään vaikeaksi yhteydet itään (Kiina Venäjän kautta! toinen leveyden vaihto muuten Kiinaan mentäessä) ja jos taas pitäydytään uskonnollisesti nykyisessä leveydessä ja vain siinä, niin sitten yhteydet länteen ovat hankalia.
Minusta ratkaisu on se, että rataverkko kokonaisuudessaan tulee olla 1524 mm mukaan tehtyä, jolloin kaikki kalusto voi liikennöidä kaikkialla ja saadaan synergioita mm. kunnossapidossa, mutta kaluston tulee soveltuvin osin kyetä liikennöimään molemmilla leveyksillä. Se on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu, tosin kuuntelen kyllä vastakkaisiakin perusteltuja näkemyksiä, valmiina tarkistamaan kantaani jos riittävän hyvät perustelut esitetään.
Tämä tietysti rajoittaa esim. ruotsalaisen junaoperaattorin halua liikennöidä Suomeen, mutta voihan suomalainen operaattori aina lähteä operoimaan tuota Suomi - Pariisi -reittiä itse ja napata sopivasti matkustajia matkaltakin.