Siitä monorail-tyyppisestä sillasta: siinä juuri ajattelin tuulenpuuskien kestoa. Kun vaunut olisivat kiskon/sillan ympärillä, niin ei pääsisi sieltä putoamaan.
Tarkemmin konseptia pohdittuani tässä lisää ajatuksia:
- Tuulenpuuskien takia ei sittenkään tarvita järin eksoottisia ratkaisuja vaan raiteilla pysyminen voidaan varmistaa mekaanisilla ohjureilla, jotka estävät pyöriä kiipeämästä kiskoilta
- Liimapuu lienee kilpailukykyinen ellei jopa halvin mahdollinen rakennusmateriaali sillalle (sitä en tiedä, miksei sitä jo hyödynnetä siltojen runkomateriaalina - kansirakenteissa kyllä)
- Erään rakennustarvikeliikkeen valikoimissa suurin liimapuupalkki oli mitoiltaan 115x270x12000 mm, painoi 261 kg ja maksoi 21,75 e/m. Tuosta jos skaalaa kertoimella 100, niin sillan puutavara maksaisi 2175 e/m, jolla saadaan kaksikaistaiselle 100 kilometrin pätkälle hintaa 435 megaeuroa. Päälle toki tulee kaikki muu.*)
- Elementit voisivat olla hyvinkin satoja metrejä pitkiä käyttämällä rakennetta keventämässä jotain kiinteäksi kovettuvaa vaahtoa ja voimia suuntaamassa terästankoja sekä teräsvaijereita
- Kiskot ja ohjurit voisivat muodostaa yhteenhitsatun elementin, joka osaltaan lujittaisi rakennetta ja tasaisi voimia
- Turvallisuuden ja kustannusten hillinnän takia 2-normi-ajolankavirroitus (15 kV Ruotsi ja 25 kV Suomi). Runkokaapelit mereen.
- Siro ja maisemaan sopiva ajolankojen kannatinjärjestelmä
- Raideleveydeksi 1435 mm, sillä Suomen puolella ei kuitenkaan ole kapasiteettia vapaana riittävästi ja muutenkin olisi tarve saada oikorata Turun ja Helsingin välille
- Ensijainen evakuointi toiseen junaan junan päistä
- Toissijainen evakuointi pyloneitten yhteyteen rakennetuille pelastautumisasemille (sääsuoja ja portaat alas laivalaiturille)
- Viimesijainen evakuointi pelastussukkaa pitkin mereen pelastusliiveissä tai meren jäälle (mahdollinen saattaisi myös olla rakenne, jossa puhallettavaan lauttaan olisi kiinteästi liitetty pelastussukka, jolloin pelastautuminen kävisi siististi vaunun sisältä sukkaa pitkin)
*) Muuhun sisältyisivät pylonit perustuksineen ja tuuligeneraattoreineen (tuskin kuitenkaan jokaiseen), kiskoelementit, sähköjärjestelmä, kulunvalvonta ja turvallisuusjärjestelmät,... Näiden hintaa en lähde arvioimaan.