Varmasti. Pointtini kuitenkin oli, ettei junamatkustus tuolla välillä tule olemaan räjähdysmaisen halpaa nykyiseen lentoliikenteeseen verrattuna, joten asiointimatkustajien eli ei-risteilijöiden kysyntää voidaan kyllä arvioida lentoliikenteen matkustajamäärien perusteella. Lentoliikenteen suhteellinen hinta tuollaisen matkan muuhun kulutukseen on joka tapauksessa melko edullinen. Ja ne, jotka ovat valmiita matkalipun osalta halpaan kulutusristeilyyn hitaalla vauhdilla, ovat sitä siihen junaliikenteenkin kanssa. Siirtymää tapahtuu siis enimmäkseen lentoliikenteestä. Laivat pystyvät siinä vaiheessa samanlaiseen hintakilpailuun ja tuotesegmentointiin kuin nytkin lentoliikenteen kanssa. Helsinki-Tukholma-juna ei siis edes olisi samanlainen lauttaliikenteen tappaja kuin Kanaalitunneli on.
Mun mielestäni suomi-Ruotsi pintaliikenteen kehittämiseen pitäisi edetä vaiheittain esim näin:
1) Luodaan ensin nopeampia laivayhteyksiä katamaraanein esim Hanko-Kappelskär reitille jolloin kokonaismatka-aika Helsinki-Tukholma olisi n 6 tuntia. Samassa yhteydessä Tukholman kaupunki sulkee nykyiset keskustasatamansa autolauttaliikenteelle ja rakentaa rautatien Kapellskäriin jota pitkin pääsisi alle tunnin keskustan ja sataman välillä.
2) Aletaan rakentamaan silta/pengertietä + rautatietä Turun saaristoon, niin että lautan lähtöpaikaa Suomessa voidaan siirtää sitä mukaa kun tietä valmistuu.
3) Kun ollaan pääsy Ahvenanmaalle asti jää lauttareitiksi tilapäisesti Eckerö-Kappelskär, siksi aikaa kunnes Ahvenanmeren alittava rautatietunneli valmistuu
4) Tunneli Eckerön ja manner-Ruotsin välillä olisi rautatietunneli, mutta erilliset autonkuljetusjunat ottaisivat kyytiinsä myös autoja ja rekkoja kuten Englannin kanaalintunneli. Tarve autolauttojen ajamiselle Suomen ja Ruotsin välille loppuisi käytännössä kokonaan ja kun myös autojen ja rekkojen ja ylipäänsä tavaran kuljettamisesta syntyvä liikennevolyymi otetaan huomioon niin silta-penger-tunneliratkaisu ei olisi sellaista utopiaa kuin väitetään.
Jotta ruljanssi saataisiin käyntiin se edellyttäisi seuraavia rakennemuutoksia Suomen ja Ruotsin yhteiskunnissa:
- Alkoholiveroa lasketaan molemmissa maissa lähemmäksi keski-Europan tasoa (tai kohotetaan Keski-Euroopassa lähemmäs pohjoismaiden tasoa)
- Ahvenanmaan asema tarkistetaan. Sen ei tarvitse merkitä itsehallinnosta luopumista mutta nykyisenkaltaisten tax-free säännöksistä luopumista, ja pitkän päälle sallittava muiden kuin syntyperäisten ahvenanmaalaisten harjoittaa saarilla liiketoimintaa ja omistaa kiinteistöjä.
- Merenkulkutukijaisista, myös piilosellaisista hankkiudutaan ylipäänsä eroon
Nämä muutokset eivät tosin ole mitään läpihuutojuttuja mutta nykyinen politiikka on tulppana kehitykselle
Skandinavia-Suomi-Venäjä-Aasia -kauttakulkureitin kehittäminen sekä maantie- että rautatieliikenteen osalta olisi tärkeää myös mm siksi että jos sitä ei kehitetä voi pääliikennevirta siirtyä Baltian kautta kulkevaksi. Joku on väittänyt että Suomen liikenteellisen aseman hyödyntäminen voisi olla uusi "Nokia".
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 12:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:12 ----------
Laivamatkustuksessa listahinnat tosin ovat enemmänkin poikkeus kuin sääntö.
Niin, jos risteilee niin saa matkan halvemalla, mutta se edellyttää paluuta samalla laivalla tai yöpmistä risteilynjärjestän hotellissa. Jos tekee omatoimimatkan Skandinaviaan ja haluaa valita itse missä yöpyy ja millä laivalla palaa takaisin ja jos ei omista kanta-asiakaskorttia tai ole oikeutettu muihin hyväveli-alennuksiin niin joutuu maksamaan listahinnan. Tai lentämään.
t. Rainer