- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Viking ei ollut nykyisiä Turku-Tukholma -autolauttoja nopeampi. Sen huippunopeus oli 19 solmua, kun Viking Linen nykyisten Turun-laivojen Isabellan ja Amorellan huippunopeus on 21,5 solmua. Mainitsemasi ex-sotalaiva Turist Expressenin huippunopeus puolestaan oli 22 solmua, joka on sama kuin Silja Linen nykyisen Galaxyn. Vikingin ja Turist Expressenin lyhyemmät ylitysajat selittynevät pääasiassa sillä, ettei Turun ja Tukholman saaristoissa ollut vielä 1960-luvulla yhtä tiukkoja nopeusrajoituksia kuin nykyään (Vikingiä auttoi toki myös lyhyempi reitti); nykyiselläänhän alusten nopeus on rajoitettu noin 10 solmuun lukuunottamatta lyhyttä avomeripätkään Maarianhaminan ja Tukholman saariston välillä.
Otan takaisin ainakin Vikingin osalta sen minkä kirjoitin että olisi ollut nykyisiä lauttoja nopeampi. Se on selvää että nykyisiä jättikokoisia risteily-autolauttoja ajetaan saaristossa em syistä alhaisemmalla nopeudella kuin 60-luvulla, kun nopeus oli laivojen kilpailuvaltti.
Olisin kuivtellut että höyryturbiinifregatilla olisi löytynyt enemmän potkua kuin 22 solmuun. Esim Suomen laivaston Neuvostoliitosta ostetut vanhat Riga-luokan saattajat Uusimaa ja Hämeenmaa kulkivat 29 solmua. (On tullut oltua aikoinaan Hämeenmaan puikoissa, ei toki ihan siinä vauhdissa mutta muistaakseni 22 solmua kuitenkin)
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:38 ----------
Tulivuoren purkaus laittoi Suomen käytännössä eristyksiin. Nyt junayhteys manner-Eurooppaan olisi enemmän kuin poikaa. Periaatteessa Tulivuoren purkaukset voisivat pysäyttää lentoliikenteen jopa vuosiksi. Toki laivaliikenne toimii, mutta riittääkö se jos tuhkapölypilvi pysäyttäisi säännöllisen lentämisen vuosien ajaksi.
Muualla Euroopassa ei olisi suurta hätää, sillä he jakavat samaa tilaa satojen miljoonien muiden kanssa ja juna liikkuu, mutta Suomi kaikesta erillään voi kääntyä ainoastaa venäjän suuntaan.
Jos lentoliikenne olisi todella pitkäksi aikaa estetty, niin varustamojen kannattaisi lopettaa kokonaan Helsinki-Tukholma reitillä ajo ja siirtää kaikki laivat Turkusta tai Hangosta lähteviksi jolloin saataisiin aikataulukierto sellaiseksi että yksi laiva tekee vuorokaudessa edestakaisen reissun. Silloin Suomen ja Ruotsin välinen laivaliikenteen kapasiteetti 1.5 kertaistuisi nykyisestä, päivävuorojen ansiosta mahdollisesti enemmän.
Koko Euroopassa rautateiden kapasiteetti olisi aika tiukoilla, myös Skandinavia-Eurooppa suunnassa joten lentoja korvaavien maakuljetusten järjestämiseksi olisi pakko turvautua busseihin aika pitkälti.
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 14:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:44 ----------
. Mainitsemasi ex-sotalaiva Turist Expressenin huippunopeus puolestaan oli 22 solmua, joka on sama kuin Silja Linen nykyisen Galaxyn. .
Hyvä kun mainitsit paatin nimen. Kun vilkaisee Fakta Om Fartyg -sivustoa niin löytyyhän se Turist Expressen eli ex HMS K-417 sieltä, ks http://www.faktaomfartyg.se/k_417_1944.htm
Aikaansa edellä olleen "pikalaivan" liikennöinti Turun ja Tukholman välillä jouduttiin lopettamaan muutaman viikon jälkeen Merimies-Unioinin asettaman saarron vuoksi, koska sen miehistön hytit eivät vastanneet edes sen ajan vaatimuksia.
t. Rainer